دبیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی:

ساده ترین راه برای ما برگزار نکردن جشنواره بود

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک با یاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره و با آرزوی تندرستی برای محمدرضا الوند که این روزها در بیمارستان بستری است، مقابل خبرنگاران نشست و پاسخگوی پرسش های آنان شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست خبری که روز سه شنبه ۵ اسفند ماه در لابی تالار وحدت و همزمان بصورت مجازی برگزار شد، مهدی حاجیان توضیحاتی درباره برگزاری این دوره از جشنواره ارایه کرد.
 

او در آغاز گفت: با توجه به شرایط دشوار امسال، ساده ترین کار، برگزار نکردن جشنواره بود ولی برای همراهی با هنرمندانی که مدت ها فعالیت هایشان تعطیل شده  بود و عموما کارشان وابسته به جشنواره است، بهتر دیدیم جشنواره را برگزار کنیم.
 

حاجیان یادآوری کرد: قرار بود جشنواره مرداد ماه برگزار شود ولی به دلیل درگذشت گلزار محمدی، دبیر این رویداد و نیز تعطیلات کرونایی به اسفند ماه موکول شد.
او صیانت از سلامت گروه ها و تماشاگران جشنواره را اولین اولویت دانست و اضافه کرد: در بخش های صحنه ای امسال تلاش کردیم با حذف مرحله اول انتخاب، نکات بهداشتی و موارد پیشگیرانه از کرونا را بیشتر رعایت کنیم.
او با اشاره به رایزنی هایی که برای در اختیار گذاشتن سالن های تمرین استاندارد به گروه های نمایشی  انجام شده،افزود: سعی کردیم در هیات های انتخاب هم از همراهی هنرمندان شاخص بهره مند شویم.
حاجیان با قدردانی از اصحاب رسانه ادامه داد: امسال تمام بخش های جشنواره در بستر فیزیکی رخ نمی دهد . هرچند به ظاهر گرمای کمتری دارد، امیدواریم با تلاش هایی که برای تصویربرداری حرفه ای انجام شده، شکل ارایه آثار گرمای بیشتری داشته باشد.
او با تقدیر از تلاش های کادر درمان در دوران کرونایی، حضور هنرمندان را در پروژه های هنری ایثارگرانه خواند و آنان را نیز قهرمان نامید.
حاجیان با ارایه توضیحاتی درباره پرداخت کمک هزینه به گروه های شرکت کننده در جشنواره افزود: تاکنون قسط اول پرداخت شده است و با همراهی انجمن هنرهای نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی، کمک هزینه دیگری را برای ساخت عروسک در اختیار گروه ها قرار بدهیم.
او با اشاره به توجه زنده یاد گلزار محمدی به موضوع پژوهش در این دوره از جشنواره ادامه داد: با همراهی فهیمه میرزا حسینی کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی را به شکل مجازی برگزار کردیم که مورد توجه فعالان نمایش عروسکی در استان ها قرار گرفت.
او با برشمردن عناوین نشستهای تخصصی یادآوری کرد که این نشستها ضبط شده و از طریق تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
دبیر اجرایی جشنواره نمایش عروسکی از حمایتهای کانون پرورش فکری، تئاتر شهر، بنیاد رودکی، شهرداری تهران و پلتفرم روستاوند قدردانی کرد.
او خبر داد که آثار جشنواره در سایت تیوال، نمایش نت، هاشور و تلویزیون تئاتر ایران ارایه می شود.
حاجیان از ترجمه و انتشار چند کتاب تخصصی در حوزه نمایش عروسکی خبر داد که همزمان با جشنواره رونمایی می شوند.
حاجیان همچنین خبر داد که در این دوره از جشنواره از ایرج محمدی و محمد حسن ابویی، معلم هنر در مهریز یزد و توجه ویژه او به عروسکهای سنتی ایران تقدیر خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره امکان حضور کودکان در پاتوق کودکان میسر نبود، گفت:  بخشی را برای حضور کودکان در نظر گرفتیم به این صورت که کودکان با همراهی خانواده های خود عروسک بسازند و از نمایش هایی که در خانه تولید کرده اند، فیلم های کوتاهی برای جشنواره بفرستند.
 

حاجیان تمرکز جشنواره را در فضای مجازی، نوعی محدودیت و در عین حال فرصت دانست چراکه ضبط حرفه ای نمایش های جشنواره این فرصت را می دهد که مخاطبان در سراسر کشور به این نمایش ها دسترسی داشته باشند.
او با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس جشنواره در خانه هنرمندان ایران افزود: علاوه بر معرفی عکاسان برگزیده که در این مسابقه شرکت کرده اند، کتاب این نمایشگاه نیز منتشر و توزیع خواهد شد.
او با ابراز تاسف از اینکه نمایش عروسکی وابسته به جشنواره شده است، ابراز امیدواری کرد با قول مساعد مدیر مرکز هنرهای نمایشی، اثار جشنواره در طول سال اجرای عمومی داشته باشند.
حاجیان با تاکید بر تاثیر مهم تبلیغات و اطلاع رسانی در معرفی جشنواره افزود: در حد توان خود رایزنی هایی انجام داده ایم و امیدوارم به نتیجه برسد.
او با ارایه توضیحاتی درباره پرداخت کمک هزینه به گروه های شرکت کننده در جشنواره خاطرنشان کرد: تمام تلاش مان بر این است تا پیش از پایان جشنواره، همه تعهدات مالی خود را به انجام برسانیم. ضمن اینکه این کمک هزینه متعلق به جشنواره است و به اجرای عمومی نمایش ها مربوط نمی شود.
حاجیان درباره امکان پخش اثار جشنواره در تلویزیون گفت: بسیاری از اثار این قابلیت را دارند ولی این خیلی به همراهی صدا و سیما وابسته است و ما آمادگی این کار را داریم.
حاجیان در بخش دیگری از صحبت خود خبر داد که همه درآمد حاصل از فروش بلیتها به گروه های نمایشی تعلق خواهد گرفت.
او درباره امنیت آثار جشنواره و مالکیت معنوی اثار توضیح داد: در تفاهم نامه هایی که میان انجمن هنرهای نمایشی و پلتفرم ها بسته شده، تمام حقوق معنوی و مالکیت ان لحاظ شده است.
او از اجرای ۵۷ اثر نمایشی در این دوره از جشنواره خبر داد که ۲۹  اثر متعلق به تهران و بقیه متعلق به استان هاست.
به گفته او در این دوره از جشنواره شاهد حضور ۱۶ استان در جشنواره هستیم. شهر کرج با ۳ اثر نمایشی بیشترین تعداد حضور را دارد.
او همچنین آماری از میزان تحصیلات شرکت کنندگان در جشنواره ارایه کرد و از حضور چشمگیر بانوان هنرمند که ۵۳ درصد شرکت کنندگان را تشکیل می دهند، ابراز خوشنودی کرد.
به گفته او بودجه جشنواره نزدیک به ۲ میلیارد تومان است.
حاجیان درباره امکان اجرای فیزیکی نمایشهای جشنواره توضیح داد: این امکان وجود داشت ولی از پیش با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره مقرر شد تمام بخش های جشنواره در بستر مجازی ارایه شوند. ضمن اینکه بعد از مدتی سالن های تئاتر بعد از چند ماه تعطیلی، دوباره جان گرفته اند و برگزاری فیزیکی جشنواره بار دیگر فعالیتهای آنان را دچار وقفه می کرد.

محسن حسن زاده، مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی و مدیر روابط عمومی جشنواره هم توضیحاتی درباره امکان استفاده از آثار این جشنواره در پلتفرم های یاد شده ارایه کرد.
او ابراز امیدواری کرد که کودکان و بویژه کودکان بیمار یا کودکان کار و آسیب دیده با همراهی نهادهایی مانند بهزیستی و ... بتوانند از نمایش های جشنواره دیدن کنند.
به گفته حسن زاده، بخشی از نمایش های جشنواره به صورت رایگان در دسترس است و بقیه با کمترین قیمت بلیت که ۸ هزار تومان است.
او از چهره های شناخته شده  درخواست کرد تا در معرفی نمایش های جشنواره یاری برسانند.

 رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی هم در این نشست حضور داشت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99120503489
  • خبرنگار : 71342