همایش روز معمار در استان گیلان برگزار شد

به مناسبت تولد شیخ بهایی و روز معمار در استان گیلان همایش بزرگ روز معمار و تجلیل از معماران برجسته استان گیلان در موزه میراث روستایی گیلان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خزر در این همایش که ظهر امروز توسط گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان و با همکاری موزه میراث روستایی برگزار شد، مهندس انصاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: روز معمار که مصادف با سالروز تولد معمار بزرگ ایران شیخ بهایی می باشد، بسیار ارزشمند است و سال گذشته این همایش در استان گیلان در ساختمان مرمت شده شورای شهر رشت برگزار گردید و امسال در این مکان ارزشمند که در واقع میراث روستایی و معماری ما می باشد برگزار شده است.
وی افزود: طی 20 ،30 سال گذشته با سرعت بسیار شدید، جامعه مسکن و بلند مرتبه سازی آن باعث شده است که فضای سبز شهری از بین رفته و ساختمان های مرتفع با شکل های متفاوت و با فرصت های سرمایه گذاری ساخته شوند.
وی ادامه داد: به طور مثال شهر لاهیجان که در گذشته پر از باغات چای بوده است هم اکنون فقط این باغات به نوک کوهها فرار کرده اند، کسانی که مسئول حفظ این گونه فضاها می باشند باید به اطرافشان دقت کنند تا شهرها از محیط های سبز خالی نشود و نماهای شهری برنامه ریزی درستی داشته باشند.
وی گفت: امیدوارم تا 7 ، 8 سال دیگر همین محیط های سبز فعلی حفظ شود و تبدیل به فضاهای نامانوس نگردد و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که شاهد دگرگونی در ساخت و ساز ها باشیم.
در این همایش همچنین مهندس حجتی رئیس گروه تخصصی معماری استان گیلان گفت: شیخ بهایی معمار بزرگ ایران است و روز معمار نیز با همین نام نامگذاری شده است که امیدواریم بتوانیم با الگو گرفتن از معماری اصیل به رنسانس معماری دست یابیم و ضمن احترام به فرهنگها به هویت معماری اصیل کشورمان دست یابیم و برای خلق فضاهای معماری باید تخصصها در جامعه نهادینه شوند و این امر با همت همگانی میسر می شود.
در ادامه این همایش دکتر طالقانی مدیر پروژه موزه میراث روستایی گیلان اظهار داشت: برپایی این همایش را در این مکان به فال نیک می گیرم و موزه میراث روستایی با هدف حفظ و صیانت از میراث گذشته گیلان برپا شده است.
وی افزود: معماری گیلان دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که با طبیعت پیرامون خود شکل گرفته است که باید به این میراث اررزشمند احترام گذشته و قدردان آن باشیم.
وی تصریح کرد: در موزه میراث روستایی گیلان تمام عناصر متعلق به گذشته این سرزمین دیده می شود و به ما می آموزد که گذشتگان ما می دانستند که هستند و در کجای این سرزمین زندگی می کنند.
دکتر طالقانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه ها و بخش های مختلف موزه میراث روستایی در آینده، توضیحاتی اعلام نمود.
گفتنی است در این همایش از زحمتکشان معماری استان گیلان مهندس روبرت واهانیان، گودرز پرتوی دیلمی و مهندس پویا میریوسفی تجلیل و تقدیر شد و دکتر خوشنویس و دکتر غزل عیار نیز در ادامه این همایش به ارائه گزارشات مربوط به معماری پرداختند.
در حاشیه این همایش نمایشگاهی از دستاوردهای معماری استان گیلان برپا شد.
  • پنجشنبه/ ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-14782
  • خبرنگار :