میدان مردانه، تحلیل زنانه

زنانی که سهم بیشتری از سیاست می‌خواهند

مین‌های میدان سیاست اصفهان سال‌هاست مردانه خنثی می‌شود و مهره‌های این شطرنج مردانه در عرصه رقابت، شاهانه یکه‌تازی می‌کنند و زنان اندک پیادگانی هستند که در وهله‌های انتخاباتی رخ می‌نمایانند و در انتها پرونده حضورشان تا انتخابات بعدی بسته می‌شود؛ شاهد این گفتار می‌تواند کرسی‌های قرمز و سبز نمایندگی باشد که زنان اصفهانی کمتر از انگشتان یک دست بر آن‌ها تکیه زده‌اند.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، دغدغه زنان و حضور آن‌ها در عرصه سیاست همیشه در میان جامعه زنان مطرح بوده و است، شاید انتخابات مجلس یازدهم که به نظر می‌رسد جنب‌وجوشی در میان زنان پس از مدتی رخوت ایجاد کرده کمی بتواند معادله قدرت مردانه مجلس را برهم زند، اما این حضور و این خواسته چرا تا به امروز به تأخیر افتاده و آیا محقق می‌شود یا خیر مبحثی بود که دو زن از طیف راست و چپ و از تشکل‌های سیاسی زنانه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا بدان پرداختند. این هردو زن اعتقاد راسخ دارند که انقلاب زمینه حضور زنان را در عرصه اجتماعی و سیاسی تقویت کرده است.

"زهره معظمی"، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان در اصفهان از جمله تشکل‌های عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. او  تنها زنی است که در سال 1380 تا 1384 رییس یکی از نواحی آموزش و پرورش استان بود و "فاطمه سهرابی"، دبیر تشکل سیاسی جامعه زینب (س) در اصفهان، یکی از 14 تشکل عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری است؛ آنچه در ذیل می‌اید گفت‌‌و گوی تفصیلی با این دو بانو است:


 سهرابی  در مورد تأثیر انقلاب بر حضور زنان در عرصه سیاسی معتقد است: پیروزی انقلاب اسلامی زمینه‌ساز حضور مؤثر زنان در جامعه‌ایران بود باوجود حضور کم‌وبیش پیدا و پنهان زنان در دوران پهلوی اما وقوع انقلاب اسلامی مقدمات حضور پررنگ و پرشور زنان در اجتماع ایران را فراهم ساخت و حمایت‌های جدی امام خمینی (ره) از زنان و تأکید ایشان بر لزوم حضور آن‌ها به‌عنوان بخش قابل‌توجهی از جامعه‌ ایران نه‌تنها باعث شد که زنان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را جدی بگیرند، بلکه زمینه حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی را فراهم کرد.

معظمی،  نیز زمان آغاز فعالیت‌های پرشور سیاسی زنان در ایران را همزمان با  پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: با وجود تلاش‌های امام خمینی (ره) برای حضور سازنده زنان در سرنوشت ایران اما این آرمان و هدف ارزنده بعدها توسط برخی مقامات و مراجع نادیده گرفته شد.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان در اصفهان با انتقاد از سیاست‌هایی  که در سال‌های پس از انقلاب زنان را "زینت المجالس " مردان کرده است، افزود: اگر مشارکت سیاسی زنان در سطوح کلان مملکت جدی گرفته می‌شد و دولت‌مردان ایرانی در طول 36 سال گذشته تا این حد ظاهری و دست پایین به این مقوله نگاه نکرده بودند اکنون شاهد حضور حداکثری زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و مدنی در کشور بودیم.

وی جامعه سیاسی ایران را مردانه توصیف کرد و گفت: مشارکت سیاسی زنان در جامعه اکنون در مرز صفر درجا می‌زند و لازم است تصمیم سازان کشور هر چه سریع‌تر در این راستا چاره‌ای بیندیشند.

وجود بخشی از مشکلات برای حضور فعال زنان طبیعی است

سهرابی
با ابراز مخالفت با صفر دانستن مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی اظهار کرد: فضای سیاسی استان اصفهان غالباً مردانه است و در واقع زنان یکی از مقصران اصلی این اتفاق هستند زیرا طی 36 سال گذشته حضور کم رنگ در این عرصه داشته‌اند درحالی‌که در تمام انتخابات گذشته فضا برای حضور زنان فراهم بوده اما این خود زنان بوده‌اند که یا توانمندی‌های خود را در سطح شرکت در رقابت‌های انتخاباتی کافی ندیده‌اند و یا با وجود اعلام کاندیداتوری با اقبال عمومی مردم روبه‌رو نشده‌اند.

وی در بیان نمونه‌هایی برای مصداق ادعای خود به انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی تنها در یک دوره شاهد حضور 13 زن بر کرسی‌های مجلس بود و در سایر دوره‌ها عموماً حضور زنان محدود و کم شور بوده است. همچنین سهم زنان اصفهانی در انتخابات شورای شهر نیز در دوره چهارم بیش از یک کرسی از مجموع 21 کرسی نبوده است؛ زنان خود موفق به اخذ رأی نشده‌اند و به نظر می‌رسد مردان سیاست‌گذار در این میان مقصر نبوده و نیستند.

معظمی، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان با پذیرفتن اینکه زنان در عرصه سیاست کم‌کار بوده‌اند با اشاره به نتایج تلاش 10 ساله کنشگران سیاسی در جامعه تازه پویای مدنی ایران خاطرنشان کرد: امروز زنان بیش از گذشته بر حقوق طبیعی خود برای حضور فعال در جامعه اصرار می‌ورزند؛ فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های حزبی در این راستا آغازشده و امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های احزاب برای حضور بیشتر زنان در فعالیت‌های سیاسی کشور به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: دولت روحانی باید در برآورده کردن انتظارات زنان بکوشد؛ امروز بسیاری از زنان توانمند کشور استحقاق کسب پست‌های فرادستی و کلان کشوری رادارند زیرا همان‌گونه که خانواده با حضور یک زن و یک مرد کامل شده و به کمال می‌رسد جامعه نیز بدون حضور یک جنس ناقص و بدون کارکرد است.

سهرابی وجود بخشی از مشکلات برای حضور فعال زنان در جامعه را طبیعی دانست و با اندکی تأمل ادامه داد: باوجود حضور بخشی از زنان در بدنه اجتماع و احزاب اما باید پذیرفت که مهم‌ترین نقش زنان، خانه‌داری، توجه به خانواده و تلاش برای استحکام بنیان این کوچک‌ترین نهاد جامعه است؛ این وظیفه‌ای است که در اسلام صرفاً به زنان محول شده و مردان از انجام آن ناتوان هستند.

دبیر جامعه زینب (س) استان اصفهان درعین‌حال بر لزوم حساس بودن زنان نسبت به وقایع پیرامون خود تأکید و خاطرنشان کرد: زنان باید روحیه توجه و رصد کردن اخبار داخلی و خارجی را در خود ایجاد کنند اما نباید از پرداختن به نقش اصلی خود یعنی توجه به خانواده غافل شوند.

آمار نا امید کننده حضور زنان در عرصه‌های مدنی و سیاسی

معظمی
با اعتقاد به اینکه اداره یک خانواده از اداره یک مملکت دشوارتر است، گفت: چه بسیار مردانی که در سیاست موفق هستند، اما در اداره یک‌ خانه ناتوان و در مقابل زنان به‌نوبه خود بارها ثابت کرده‌اند که توانایی پرداختن به مسائل مختلف درآن‌ واحد را دارند؛ زنان به‌طور هم‌زمان می‌توانند هم همسران و مادران موفقی باشند و هم با همه توان در عرصه‌های سیاسی واردشده و خوش بدرخشند.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان با تأکید بر اینکه نقش محوری زنان در خانه مانعی برای پذیرش نقش اجتماعی برای آن‌ها نیست، با اظهار گلایه‌مندی از وجود نگاه‌های بعضاً متحجرانه به زنان در جامعه افزود: تلاشِ برخی، خانه‌نشین کردن زنان ایرانی و محدودسازی مسئولیت‌های آن‌ها به خانه‌داری و بچه‌داری است؛ چه بسیار متخصصان و کارشناسان زن خبره‌ای که به دلیل وجود چنین رویکردهایی در جامعه خانه‌نشین شده و باوجود شایستگی‌های بسیار از رسیدن به مناصب بالای درخور بازمانده‌اند؛ چرا زنان تحصیل‌کرده ایرانی باید در کنج خانه‌های خود به انجام مشاغل نامرتبط مانند آرایشگری، خیاطی یا ... مشغول باشند؟

وی حضور زنان در 9 دوره گذشته مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: آیا غیرازاین است که در طول 36 سال گذشته تنها 13 یا 14 زن جواز حضور در مجلس شورای اسلامی را یافته‌اند؟ در حالی‌که رقم میانگین حضور زنان در عرصه‌های بین‌المللی 25 درصد است، مشارکت زنان ایرانی در عرصه‌های سیاسی و مدنی رقم نا امیدکننده و تأسف‌بار 4.5 درصد را نشان می‌دهد.

نمایندگان زن؛ مردسالار یا زنانه؟!

معظمی با ضعیف ارزیابی کردن نقش نمایندگان زن در مجلس نهم و دهم، اظهار کرد: نگاه بیشتر زنان راه‌ یافته به خانه ملت در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر مردانه بوده و آن‌ها نه‌تنها به شکلی ضعیف مطالبات و خواسته‌های زنان ایرانی را مورد توجه قرار داده‌اند بلکه از پرداختن به آن‌ها در صحن علنی مجلس نیز سرباز زده‌اند بنابراین آن‌ها توانایی لازم برای نمایندگی جامعه زنان ایران را ندارند؛ ایران زمانی می‌تواند ادعای مجلسی پویا را داشته باشد که زنان نماینده از قابلیت‌ها و توانایی‌های کافی برای نمایندگی شایسته بر حداکثر نسبی جامعه زنان برخوردار باشند.

عملکرد تنها زن نماینده اصفهان

دبیر جامعه زینب (س) استان اصفهان ضمن ابراز مخالفت با صحبت‌های عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان گفت: حضور کم‌رنگ زنان در مجلس یا دیگر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی از یک‌سو معلول عدم استقبال زنان برای مشارکت در فعالیت‌های مختلف بوده و از سوی دیگر نتیجه عدم استقبال مردم از معدود زنانی است که باوجود مشکلات و دغدغه‌های بسیار حاضر به مشارکت‌های سیاسی و مدنی می‌شوند.

سهرابی اضافه کرد: نمی‌توانیم نگاه نمایندگان زن به مسائل را صرفاً مردانه بدانیم؛ 9 نماینده زن مجلس نهم تلاش خود را کرده و می‌کنند و تاکنون نیز لوایح درخور توجهی مانند بحث دورکاری زنان، مرخصی زایمان، تقلیل ساعات کاری همسران جانباز یا زنان صاحب فرزندان شیرخوار را به صحن علنی مجلس تقدیم کرده‌اند. با این‌حال باید پذیرفت که تلاش‌های آن‌ها در طول این دوره منجر به مصوبات درخور توجه یا ویژه‌ای در حوزه زنان نشده است.

وی تعداد اندک زنان حاضر در مجلس را یکی از دلایل مهم عدم توفیق آن‌ها در امر نمایندگی دانست و خاطرنشان کرد: شاید اگر تعداد زنان نماینده که هرکدام در کمیسیون‌های مختلفی نیز مشغول فعالیت هستند بیشتر بود توانمندی آن‌ها برای ارایه لوایح کارآمد در حوزه زنان جامعه نیز بیشتر می‌شد با این‌ حال زنان جبهه پیروان خط امام و رهبری از عملکرد خانم فاطمه رهبر که مسئولیت رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی را بر عهده‌دارند راضی هستند.

دبیر تشکل سیاسی جامعه زینب (س) استان اصفهان با نگاهی منتقدانه نسبت به عملکرد تنها زن نماینده از حوزه انتخابیه شهر اصفهان گفت: او هیچ‌گاه در طول سال‌های گذشته زنان فعال در حوزه زنان را به حضور نپذیرفته و برای حل مشکلات و دغدغه‌های زنان کلان‌شهر اصفهان از آن‌ها مشاوره نگرفته است.

معظمی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان بابیان اینکه "زنان مجلس نهم تنها پوشش زنانه دارند اما از مردان هم مردسالارتر هستند" تصریح کرد: این 9 زن نه‌ تنها تاکنون هیچ حمایتی از زنان جامعه نکرده‌اند، بلکه هیچ قدم مثبتی نیز برای آن‌ها برنداشته‌ است و کار آیی لازم را ندارند.

فرهنگ‌سازی برای نمایندگان مرد تنها راهکار اصلاح و تعدیل قوانین

سهرابی با اعتقاد به اینکه فرهنگ‌سازی برای نمایندگان مرد تنها راهکار اصلاح و تعدیل قوانین در حوزه زنان است، با ذکر خاطره‌ای از مؤسس تشکل سیاسی جامعه زینب (س) در پایتخت گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزی یکی از آقایان مجلس به خانم بهروزی می‌گوید که خدا را شکر انقلاب تثبیت یافته و تلاش‌های مردان و زنان به ثمر نشسته است و دیگر وقت آن رسیده که خانم‌های فعال به خانه‌هایشان بازگردند و پیمودن باقی مسیر را به آقایان محول کنند شنیدن این حرف واکنش خانم بهروزی را به دنبال دارد و ایشان در پاسخ می‌گوید که مگر سخنان امام خمینی (ره) برای حضور یکپارچه زنان در کنار مردان را از خاطر برده‌اید؛ حضور زنان در جامعه، تدبیر امام است؛ اما آیا چنین نگرشی پس از گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی هنوز هم در میان زنان کشور وجود دارد؟!

دبیر تشکل سیاسی جامعه زینب (س) استان اصفهان ادامه داد: امروز جلسات خانگی و دوره‌ای زنان به‌ ویژه در مناسبت‌های تقویمی بسیار برگزار می‌شود و زنان قدرتمند محلات فارغ از میزان تحصیلات یا آگاهی خود در هرکجا که زمینه و عرصه لازم برای گردهمایی زنان را فراهم دیده‌اند، وارد عمل شده و ازقضا بسیار هم موفق ظاهرشده‌اند بنابراین زنان نیز به‌ نوبه خود می‌توانند در فرهنگ‌سازی و فضاسازی مؤثر به نفع خود در جامعه‌ایفای نقش کنند.

 زنان توان لابی‌گری در رقابت‌های انتخاباتی را ندارند

معظمی اما با اعتقاد به وجود ساختار کلاً مردانه برای سیاست ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، درباره مشکلات زنان برای حضور درصحنه‌های مهم سیاسی تصریح کرد: زنان از یک‌سو به دلیل حضور کم‌رنگ خود در عرصه‌های مختلف از آگاهی کمی نسبت به شرایط کشور برخوردار هستند و از سوی دیگر به دلیل قدرت اقتصادی پایین توان لابی‌گری در رقابت‌های انتخاباتی را ندارند شاید به همین دلیل نیز لازم است در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر سهمیه ویژه‌ای برای حضور بانوان در مجلس تعیین شود.

وی به نتایج پیاده‌سازی سیاست تبعیض مثبت در کشورهایی مانند افغانستان اشاره و اظهار کرد: اجرای مصوبه اتحادیه بین‌المجالس در این کشورها و در نظر گرفتن سهم 25 درصدی برای زنان در انتخابات نه‌ تنها به افزایش اعتماد به‌ نفس و باورپذیری آن‌ها برای حضور درصحنه‌های سیاسی و اجتماعی کشورهایشان منجر شده بلکه انگیزه کافی برای دنبال کردن حقوق زنان سرزمینشان را نیز در آن‌ها ایجاد کرده است این در حالی است که در ایران طرح الزام احزاب برای تخصیص درصد مشخصی از حق نامزدی به زنان مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار نگرفت و شاید مجموعه‌ای از این عوامل سبب شده که رتبه مشارکت جنسیتی زنان ایران بر اساس معیارهای بین‌المللی از میان 142 کشور 137 باشد.

سهمیه 30 درصدی یا توان زنانه

سهرابی با تأکید بر اینکه زنان اصلاح‌طلب در کسب سهمیه 30 درصدی حضور در انتخابات اصرار خواهند کرد، ادامه داد: من شک ندارم که جبهه اصلاحات با این خواسته اصولی و منطقی زنان خود موافقت خواهد کرد.

معظمی، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان  تخصیص سهم ویژه‌ای برای زنان در انتخابات به صلاح ندانست و گفت: همه‌چیز وابسته به توان زنان برای حضور درصحنه‌های مختلف سیاسی است و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان ممکن است بیشتر یا حتی کمتر از این سهم 25 درصدی باشد؛ زنان در درجه نخست باید زمینه کاندیداتوری خود را فراهم ببینند و درجه بعدی از مقبولیت خود در سطح جامعه نیز اطمینان حاصل کنند؛ مثلاً در همین اصفهان آیا تابه‌حال هیچ مدیر یا مسئول مرد محدودیتی برای حضور بانوان در مجلس قائل شده است؟ پس چرا همیشه یک یا دو زن کرسی نمایندگی مجلس را به خود اختصاص داده است؟

زنان می‌لنگند به مردان خرده نگیریم

وی با اشاره به نبودن زنان توانمند در بدنه احزاب ادامه داد: برای نمونه تشکل جامعه زینب (س) استان اصفهان پس از گذشت 25 سال از آغاز به کار خود در استان اصفهان تنها 500 عضو فعال دارد؛ اما آیا این آمار برای کلان‌شهری مثل اصفهان کافی است؟ به نظر می‌رسد زنان نیز دیگر مانند گذشته علاقه‌ای به حضور درصحنه‌های اجتماعی و سیاسی ندارند؛ زن اصفهانی به‌راحتی تن به شرکت در کلاس‌های فرهنگی و هنری حتی مجالس مذهبی می‌دهد اما برای تعالی ذهنی، روحی، عقیدتی و سیاسی خود نه‌تنها برنامه‌ای ندارد بلکه در این مسیر کمبودی را نیز احساس نمی‌کند بنابراین این زنان هستند که می‌لنگند و چندان هم نمی‌شود به مردان در این زمینه خرده گرفت.

سهرابی افزود: زنان بر اساس یک خصلت ذاتی این توانایی را دارند که اعتقاد مردان را هر چه قدر هم قاطع به خواست و اراده خود تغییر دهند؛ زنان ایرانی برای خریدن یک لباس یا ثبت‌نام در یک کلاس ویژه باهمسران خود چانه می‌زنند و به سبب نقش محوری خود در خانواده نیز درنهایت موفق به جلب نظر آن‌ها می‌شوند اما در خصوص مباحث اعتقادی یا حتی سیاسی جامعه شاهد هیچ‌گونه اصراری از سوی زنان در تقابل با مردان نیستیم؟ من می‌گویم یکی از دلایل مهم این موضوع عدم اهمیت مسائلی از این قبیل برای خود بانوان است.

هزینه‌های سیاسی زنان مانع حضور آنها

معظمی اما به هزینه‌های بالای فعالیت سیاسی در ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌های سنتی ایرانی با نگاه به چنین حجم بالایی از خطرات و مشکلات نه‌تنها عطای حضور فعالانه زنان در عرصه‌های سیاسی و مدنی را به لقای آن می‌بخشند بلکه با شدت و حدت زیاد دختران و پسران خود را از وارد شدن به فعالیت‌هایی از این‌ دست منع می‌کنند.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با رد نظریه سهرابی مبنی بر اینکه زنان توانایی راضی کردن مردان در همه امور را دارند، خاطرنشان کرد: اگر در باورهای یک مرد، ورود زن به صحنه‌های اجتماعی، سیاسی یا مدنی امری نکوهیده و غیرقابل‌ تصور تلقی شود یک زن چگونه و با چه ترفندی می‌تواند او را برای حضور فعال در جامعه مجاب کند؟ مردان به فرهنگ‌سازی جدی در حوزه زنان نیازمند هستند؛ آن‌ها باید قابلیت‌های زنان را به رسمیت بشناسند.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان وجود زنان توانمند اصلاح‌طلب برای شرکت در فعالیت‌های جدی سیاسی مانند شرکت در انتخابات مجلس را قاطعانه تأیید و تصریح کرد: زنان توانمند کشور نیازمند گرفتن اعتماد به‌ نفس برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات مختلف هستند و هیچ‌کسی مانند زنان نمی‌تواند این اعتمادبه‌نفس را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

زنان را نامزد تصدی پست‌های مهم کنید

معظمی در مورد وجود پست مخصوص زنان در برخی نهادها و دستگاه‌ها گفت: من با شکل‌گیری سمت‌هایی مانند مدیرکل امور زنان و معاون رییس‌جمهور در امور بانوان مخالف هستم؛ مگر زنان و مردان جامعه از یکدیگر جدا هستند؟! تصمیم سازان مملکتی اگر راست می‌گویند زنان را نامزد تصدی پست‌های مهم، تأثیرگذار و کلیدی مانند وزارت یا معاون سیاسی و امنیتی استانداری‌ها کنند؛ چرا زنان را به زینت‌المجالس خود تبدیل کرده‌اند؟ امروز خانم ابتکار ریاست سازمانی را برعهده‌ گرفته که هم زنانه و هم مردانه است و تاکنون نیز به بهترین شکل ممکن در اداره آن کوشیده است.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان با ابراز نارضایتی از این‌که زنان در نتیجه خودخواهی‌های مردان به پشت‌میزنشینان ادارات و سازمان‌ها تبدیل‌ شده‌اند، خاطرنشان کرد: پیدایش پست‌هایی ازاین‌دست نه‌تنها نشان‌دهنده نگاه مترقی مردان نیست بلکه به محدودسازی علنی زنان منجر می‌شود؛ زنان در کشور اسلامی ایران زمانی از ارزش و احترام ویژه برخوردار هستند که به شکل علنی، عینی و آزادانه در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و مدنی شرکت کرده و به شکلی عادلانه و شایسته سالارانه در مناصب بالای حکومتی به کار گرفته شوند.

عمکلرد مرضیه وحید دستجردی 

 سهرابی 
نیز دراین‌باره گفت: وجود پست‌هایی مانند مدیرکلی زنان در استان‌ها یا معاون رییس‌جمهور در حوزه زنان لازم است و به‌هرحال حرف زنان باید به‌گونه‌ای به گوش مردان برسد، اما متأسفانه این اقدام نیز مانند بسیاری اقدامات دیگر بیش از این‌که فرهنگی یا شایسته سالارانه باشد سیاسی است؛ یک استاندار بر مسند امور می‌نشیند و آنگاه هر کسی را که بخواهد به‌عنوان مدیرکل امور زنان به کار می‌گیرد و هر کسی را که باب میلش نباشد کنار می‌زند.

دبیر جامعه زینب (س) استان اصفهان با اشاره به حضور موفق مرضیه وحید دستجردی در کسوت شخص نخست وزارت در دولت دهم افزود: اگرچه عمر وزارت او نیز مانند بسیار دیگری از وزرای دولت دهم کوتاه بود اما از معدود وزرایی بود که در روند عزل و نصب‌های دولت گذشته که اتفاقاً به یک‌روند معمول نیز تبدیل‌ شده بود از کار برکنار شد؛ دکتر دستجردی نیز از توانایی بالایی برخوردار بود و تا آخرین توان برای عملی سازی مصالح کشور در حوزه بهداشت و درمان تلاش کرد.

سهرابی درباره میزان همکاری استانداری با فعالان زن احزاب با یادآوری آخرین جلسه مشترک احزاب در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در این جلسه که با حضور دست‌کم 40 دبیر یا عضو تشکل‌های سیاسی و عقیدتی در استانداری اصفهان برگزار شد تنها دو زن حضور داشتند و من نیز یکی از این دو زن بودم؛ با این‌حال هیچگاه زنان تشکل سیاسی – عقیدتی جامعه زینب (س) اصفهان به‌ تنهایی و به نمایندگی از جبهه پیروان خط امام و رهبری در جلسات مشترک احزاب با استاندار حاضر منتخب مردان نبوده‌اند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر بنا به برگزاری چنین جلسه‌ای است این درخواست باید از سوی مجموعه استانداری مطرح شود نه این‌که ما خود را پیشاپیش دعوت کنیم.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان بابیان اینکه در قالب احزاب عضو مانند انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان با استاندار دیدار و موفق به بیان دیدگاه‌های خود در این جلسات شده است، گفت: هیچ‌گاه زنان فعال اصلاح‌طلب به‌تنهایی و به نمایندگی در جلسات اختصاصی احزاب با استاندار انتخاب‌نشده‌اند.

مردانی که سازش ندارند و زنان را دورنگه می‌دارند

دبیر تشکل سیاسی جامعه زینب (س) استان اصفهان شرایط پیچیده سیاسی استان اصفهان را مهم‌ترین علت عدم استفاده از زنان در پست‌هایی همچون فرماندار، بخشدار یا دهیار دانست و ادامه داد: در اصفهان مردان نیز باهم سر سازش ندارند و شاید مسئولان به همین دلیل مصلحت می‌دانند که زنان را از این فضا دورنگه دارند.

سهرابی در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم لابی‌گری و تلاش مردان حزبی برای انتخاب زنان در پست‌های بالای استانی و شهری گفت: جامعه زینب (س) از این قاعده مستثنی است؛ فعالیت‌های ما هیچ‌گاه به زمان پیش از انتخابات محدود نشده؛ زنان جبهه پیروان خط امام و رهبری همواره از همه توان خود برای حضور در فهرست‌های انتخاباتی استفاده کرده‌اند اما زمانی که رأی نمی‌آوریم چه کسی مقصر است؟!

فعالان مرد در بدنه احزاب هیچ توجهی به سهم زنان ندارند

معظمی  اما با ابراز دلخوری از وجود این معضل در بدنه احزاب نگاه‌های صرفاً مردانه مردان به مقوله‌های مهم کشور را مهم‌ترین علت بی‌توجهی آن‌ها به زنان در فعالیت‌های تشکیلاتی دانست و ادامه داد: فعالان مرد در بدنه احزاب هیچ توجهی به سهم زنان در فعالیت‌های مدنی ندارند.

سهرابی با تأکید دوباره بر عدم فعالیت زنان تصریح کرد: البته مردان هم‌حزبی حرکت جدی هم از زنان ندیده‌اند!

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ادامه داد: به‌عنوان نمونه کمیته زنان شورای راهبردی اصلاح‌طلبان استان مدت‌ها است از تمام دبیران اصلاح‌طلب خواسته است که زنان دارای صلاحیت‌های لازم را از مجموعه حزبی خود به مجموعه معرفی کنند اما این مطالبه باوجود استقبال ضمنی بسیار در ابتدای امر هنوز محقق نشده است؛ بله بله و چشم چشم گفتن ظاهری به مجموعه‌های زنان احزاب چه فایده‌ای دارد؟ به نظر می‌رسد که مردان به همان اندک زنان عضو نیز اعتماد و باور ندارند و غافل از این واقعیت هستند که زمانی می‌توان از زنان در بدنه احزاب استفاده کرد که آن‌ها را فهمید؛ توانمندی‌های آن‌ها را شناخت و برای ریشه‌کن کردن نگاهی که زنان را به باد استهزا و تمسخر می‌گیرد برنامه‌ریزی کرد.

ریشه بی‌عدالتی مردان در قبال زنان به زمان جاهلیت بازمی‌گردد

سهرابی بابیان اینکه ریشه بی‌عدالتی مردان در قبال زنان به زمان جاهلیت بازمی‌گردد، گفت: تفاوت و تبعیض قائل شدن برای جنس پسر در مقایسه با دختر به ابتدای دوران جاهلیت در سراسر جهان و به‌ویژه خاورمیانه بازمی‌گردد؛ خانواده‌ها در همین ایران همواره خواهران را مجبور به اطاعت و تبعیت از برادران می‌کرده‌اند درحالی‌که اسلام هیچ‌گاه با تبعیض یا تحقیر زنان و دختران موافق نبوده است.

معظمی، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان با پذیرش این نکته که جامعه زنان نیازمند زنان آگاه، عالم و نواندیش در حوزه دین مانند بانو مجتهده امین است، گفت: اگر دانش آموزان دختر مستعد به‌جای تلاش برای تحصیل فقط در رشته‌های تجربی و ریاضی وارد آموزش‌های دینی در سطح حوزه‌های علمیه شده و برای رسیدن به درجه اجتهاد از سنین پایین برنامه‌ریزی کنند پس از مدتی جامعه زنان ایرانی خواهد توانست به زنانی تکیه کند که در کنار آگاهی‌های دینی از هوش و فراست سیاسی لازم برای حضور درصحنه‌های مهم ملی و بین‌المللی برخوردار هستند.

سهرابی با اعتقاد به اینکه زنان کم‌وبیش به این حوزه‌ها وارد شده‌اند، افزود: فقدان زنان آگاه و نواندیش در کشور به عدم نیازسنجی مسئولان دانشگاهی در دوره‌های مختلف تحصیلی باز می‌گردد با این‌ حال زمینه لازم برای تحصیل زنان علاقه‌مند در مدارس علمیه در سراسر کشور وجود دارد.

دبیر جامعه زینب (س) استان اصفهان در پاسخ به پرسش عضو شورای مرکزی زنان نواندیش مسلمان مبنی بر اینکه با این توصیف چرا تاکنون هیچ زن شناخته‌شده عالمی برای برگزاری یک مناظره با علمای مرد اعلام آمادگی نکرده و چرا اسم آن‌ها هم هیچ‌گاه به گوش عوام نرسیده است؟ و چرا بازتاب و انعکاس فعالیت‌های این زنان فعال در جامعه دیده نمی‌شود؟ گفت: زنانی که در حوزه‌های دینی فعال هستند این زنان عالمه را می‌شناسند و این تا حدودی رضایت‌بخش و کافی است به‌عنوان‌مثال زنان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون تلاش‌های بسیار زیادی را در حوزه زنان انجام داده‌اند. همچنین لوایح و قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی به همه ادارات و سازمان‌های دولتی ارسال‌شده و مدیران ملزم به اجرای آن‌ها هستند بنابراین زنان جامعه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر سیاست‌ها و برنامه‌های این زنان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه زنان در سراسر کشور کم نیست اما در این زمینه نیز مردان قوی‌تر و محکم‌تر وارد عرصه شده‌اند؛ مردان در این‌که امروز ایران از داشتن زنان محقق و پژوهشگر دینی در بخش بانوان بی‌بهره است مقصر نیستند بلکه این از ضعف خود زنان ناشی می‌شود.

سهرابی با اشاره به ورود بانوان جامعه زینب (س) اصفهان به عرصه‌های دینی در سطوح حوزوی، گفت: با این‌ همه تعداد طلاب زن در بدنه این تشکل عقیدتی و سیاسی بسیار اندک است؛ هدف "جامعه زینب " از ابتدا تربیت بانوان فرهیخته، نخبه و آگاه در عرصه‌های سیاسی و عقیدتی بوده که توان کسب مناصب بالای اجرایی و تقنینی را نیز داشته باشند ما در این راه بحق از همه همت و توان خود نیز استفاده کرده‌ایم اما بسیاری از زنان زمانی که به این راه وارد می‌شوند مباحث سیاسی را رها می‌کنند و تنها به دین اکتفا می‌کنند به همین دلیل نیز اگر در لحظه از ما خواسته شود که زنانی را برای شرکت در انتخابات معرفی کنیم با گزینه‌های اندکی روبه‌رو خواهیم بود.

توفیقی که زنان اصفهان ندارند

دبیر جامعه زینب (س) استان اصفهان ادامه داد: تشکل زنان جبهه پیروان خط امام و رهبری در هیچ دوره‌ای به دنبال معرفی یک زن باهدف سلب وظیفه از خود نبوده است دغدغه اصلی ما معرفی زنان شایسته و توانمندی است که برای رفع مشکلات و چالش‌های زنان برنامه‌های جدی و عملیاتی داشته باشند. همیشه یک یا دو زن را معرفی کرده‌ایم که هیچ‌کدام هم توفیقی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی نداشته‌اند؛ خود من نامزد انتخابات شورای شهر بودم و رأی هم نیاوردم؛ شاید فضای اصفهان این‌گونه است.

معظمی نیز که خاطره مشابه با دبیر جامعه زینب (س) استان اصفهان درزمینهٔ عدم موفقیت در کسب رأی در شورای شهر دارد، اذعان کرد: فضای اصفهان رویکردی چندانی به انتخاب زنان ندارد.

 سهرابی در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات همپای مردان تلاش کرده است یا خیر؟ گفت: من مدیر مدرسه، مادر و همسر هستم و به همین دلیل نتوانسته‌ام به نحو مناسب در این بخش فعالیت کنم.

 وی افزود: من با محدودیت‌های شخصی روبه‌رو بودم؛ به انتخاب شدن فکر می‌کردم اما نه در آن حد که هستی و نیستی و زندگی خود را فدای آن کنم؛ در لیست انتخاباتی حضور داشتم از حمایت کافی هم برخوردار شدم؛ در حد و اندازه خود، تبلیغاتی هم در این مسیر انجام دادم اما شاید به‌عنوان یک هدف به آن نگاه نکردم.

معظمی با تأکید بر عدم توان زنان در لابی‌گری و گنجاندن اسم خود در فهرست‌های انتخاباتی اضافه کرد: من از همه توان خود، خانواده و حزبم برای پیروزی در انتخابات استفاده کردم؛ در سخنرانی‌های وقت و بی‌وقت شرکت کردم؛ مواضع انتخاباتی و برنامه‌هایم را به‌روشنی تبیین کردم ولی آن اراده‌ای که باید افرادی مثل من را انتخاب می‌کرد در جامعه وجود نداشت.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان اما چالش "نظارت‌های استصوابی " را یکی از دلایل اصلی جا ماندن هم‌مسلکان بانوی خود از قطار انتخابات دانست و تصریح کرد: بانوان اصلاح‌طلب در ابتدای امر برای شرکت در انتخابات مهمی مانند شورای شهر و مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردند اما رد صلاحیت شدند.

سهرابی اما با انکار محدودیت‌زا‌ بودن اجرای قانون نظارت‌های استصوابی برای عده‌ای خاص خاطرنشان کرد: شورای نگهبان کاری به حزب من یا حزب شما ندارد؛ آن‌ها بر اساس معیارهای مشخصی صلاحیت همه افراد را بررسی می‌کنند.

معظمی، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان درپاسخ به این صحبت مدعی شد: شورای نگهبان همواره نسبت به یک طیف حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهد و در خصوص طیف دیگری کمتر.

سهرابی نیز در پاسخ گفت: شورای نگهبان معیارهای خاصی برای تأیید یا رد صلاحیت افراد دارد؛ شما مگر تأیید صلاحیت نشدید؟ دوستان شما هم اگر از صلاحیت‌های لازم برخوردار بودند بدون شک می‌توانستند در رقابت‌های انتخاباتی وارد شوند احتمالاً مشکلاتی داشته‌اند.

ازسکوت تا امیدواری

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان در خصوص میزان امیدواری خود برای حضور پررنگ‌تر زنان در مجلس دهم پس از چند ثانیه سکوت گفت: جدا سؤال سختی است نمی‌شود به‌سادگی پیش‌بینی کرد.

سهرابی در این باره تصریح کرد: اگر اصلاح‌طلبانِ از مدار قانون خارج‌ شده را کنار بگذاریم، انتخابات مجلس شورای اسلامی عرصه رقابت آزاد و قانون‌مدار همه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی از تمام طیف‌ها است بنابراین می‌توان امید داشت که تعداد زنان حاضر در مجلس دهم بیش از تعداد فعلی باشد.

معظمی با تأکید بر تلاش مجموعه‌های اصلاح‌طلب برای شکل‌گیری مجلسی هم سو با دیدگاه‌های دولت خاطرنشان کرد: انتظارات حداقلی گروه‌های اصلاح‌طلب برآورده شده و اکنون برای تحقق وعده‌های بزرگ‌تر در سطح وسیع‌تر لحظه‌شماری می‌کنیم؛ ازنظر ما مجلس دهم زمانی پویا و قوی خواهد بود که هم سو با دولت و درعین‌حال نقد کننده سیاست‌های جاری کشور در لحظه باشد.

وی به حجم گسترده اختلاس‌های صورت گرفته در طول دولت‌های نهم و به‌خصوص دهم اشاره و خاطرنشان کرد: در طول 8 سال دولت احمدی‌نژاد مجلس هیچ‌گاه دولت را در لحظه نقد نکرد؛ نمایندگان به شکلی تعجب‌برانگیز از کنار مشکلات معیشتی مردم گذشتند و حتی لحظه‌ای به این فکر نکردند که مثلاً معلمان چگونه می‌توانند در شرایط تورم 40 درصدی تنها با چهار درصد افزایش حقوق سنواتی روزگار بگذرانند؟! چه کسی گفته که دولت‌ها نباید نقد شوند؛ بدون شک دولت آقای روحانی نیز به‌ نقد نیازمند است اما این نقد باید در لحظه و در حال صورت بگیرد.

سهرابی، دبیر تشکل سیاسی جامعه زینب اصفهان با ابراز مخالفت نسبت به نگاه نقادانه مجلس به دو دولت گذشته، تصریح کرد: مجلس در آن زمان هم تا حد ممکن عملکرد دولت را زیر نظر داشت به‌طوری‌که عملکرد دولت دهم اعتراض بسیاری از نمایندگان را برانگیخت و تنش‌های فراوانی را میان دو قوه مجریه و مقننه ایجاد کرد؛ انگار این در همه دوره‌ها عرف شده که دولت زمانی که از پیشبرد اهداف خود درصحنه سیاسی ناتوان می‌شود همه تقصیرها را به گردن مجلس بیندازد و اعلام کند که نمایندگان خانه ملت دست و پای دستگاه اجرایی کشور را بسته‌اند؛ این سیاست صحیحی نیست.

معظمی، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان در اعتراض به سخنان سهرابی خطاب به او پرسید: در کدام دوره میزان سؤال از وزرا و استیضاح‌ها تا این حد متناوب و پشت سر هم صورت گرفته است؟ آیا غیرازاین بود که استیضاح فرجی دانا تماماً با اهداف سیاسی صورت گرفت؟ به نظر می‌رسد که ملاک سال‌ها و استیضاح‌ها در مجلس نهم به‌جای این‌که عملکرد وزرا باشد چیز دیگری است.

سهرابی پاسخ داد: تذکر، سؤال و استیضاح از ابزارهای قانونی نمایندگان خانه ملت است؛ این نمایندگان در دوره‌های قبل نیز برخی از وزرای دولت یازدهم را استیضاح کرده‌اند این حرف‌ها دلیل ناکارآمدی مجلس نهم نیست.

معظمی گفت: کدام نظارت را مجلس نهم داشته است؟ اگر نظراتی در کار بود آیا ما امروز شاهد دستگیری معاون اول دولت دهم و ظهور پدیده‌هایی مانند بابک زنجانی و مه آفرید امیر خسروی بودیم؟

سهرابی، دبیر تشکل سیاسی جامعه زینب (س) اصفهان پاسخ داد: من و شما از پشت پرده‌های احتمالی سیاسی این اتفاقات بی‌خبریم؛ از کجا معلوم که آیا معاون اول رییس دولت دهم واقعاً مقصر بوده است؟! که حتی اگر حقیقت هم داشته باشد همین نظارت‌های مجلس نهم باعث دستگیری این اشخاص شد؛ مثلاً همین بابک زنجانی در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد دستگیر شد که این خود نشانگر عزم دولت و مجلس وقت در مقابله با مفاسد اقتصادی دارد.

معظمی اما به تاریخ دستگیری بابک زنجانی اشاره و تصریح کرد: بابک زنجانی در نهم دی‌ماه سال 92 و چند ماه پس از روی کارآمدن دولت روحانی دستگیر و به زندان منتقل شد و همین مسأله نشان‌دهنده عدم نظارت‌های مجلس بر عملکرد دولت درگذشته است.

زندگی به روایت سیاست

معظمی و سهرابی  که هر دو خانواده‌های سیاسی نیز دارند درباره اهمیت حضور یک زن در یک  خانواده‌هایی سیاسی و تاثیر آن در زندگی سیاسیشان معتقد به تاثیر مثبت حضور  یک زن در یک خانواده سیاسی هستند. 

سهرابی، دبیر تشکل سیاسی جامعه زینب (س) اصفهان گفت: همراهی همسرم با من مسیر موفقیت‌های من را کوتاه‌تر کرده است اما چه بسیار بانوانی که به عرصه سیاست واردشده‌اند اما همسران سیاسی نداشته‌اند؛ من از دوران پیش از ازدواج و قبل از انقلاب به عرصه فعالیت‌های سیاسی پا گذاشتم و برای رسیدن به اهداف خود نیز از ابتدا برنامه داشتم.

معظمی، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان یکی از شروط ازدواج خود را حضور فعال و مؤثر در جامعه مطرح کرد و افزود: سودای حضور پویا و کارآمد در اجتماع از ابتدا یکی از باورها و ایده آل‌های زندگی من بود؛ همسرم نیز همواره یار و پشتیبان من بوده و باوجود اشتغال هردوی ما در آموزش‌وپرورش اما این روحیه تعاون و همکاری همواره میان ما وجود داشته است.

توجه به سخنان امام وتعالی فکری راهکارهایی زنان

معظمی با یادآوری سخنان امام خمینی (ره) در خصوص زنان و نقش مؤثر آن‌ها در جامعه گفت: اگر تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور در طول 36 سال گذشته به این صحبت‌ها توجه کرده بودند اکنون شرایط مشارکت اجتماعی برای زنان تا این حد پایین نبود و کشور با مشارکت صفر درصد زنان مواجه نمی‌شد.

سهرابی با اشاره به اهمیت  فاصله گرفتن زنان از مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی افزود: صلاح و فساد جامعه در دستان زنان است و آنها هستند که می‌توانند جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت برده و برای حل مشکلات کلان کشور گام‌های اساسی بردارند؛ بنابراین باید به صحنه وارد شد و برای تعالی روحی و فکری  دردرجه نخست و بعد بهبود شرایط جامعه به‌عنوان هدف بعدی برنامه‌ریزی کرد.

گفت و گو از: لیلا شکوه فر و  ندا دستان، خبرگزاری ایسنا- منطقه اصفهان
  • چهارشنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-41222
  • خبرنگار :

برچسب‌ها