با حضور شعرا، نویسندگان و پژوهشگران ادبیات کردی

مراسم رونمایی از کتاب لکی «توریسکه ی به یان» در کرمانشاه برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب لکی «توریسکه ی به یان» با حضور شعرا، نویسندگان و پژوهشگران ادبیات کردی در کرمانشاه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این مراسم که در محل تالار غدیر شهر کرمانشاه برگزار شد، کیومرث امیری کله جویی (لک امیر) شاعر نام آشنای لک زبان و محمدآشنا عباس منش، شاعر نام آشنای پاوه ای در سخنانی به بیان ویژگیهای کتاب شعر لکی «توریسکه ی به یان» اثر بیژن گراوند پرداختند.

 

لک امیر در این مراسم اظهار کرد: زبان کردی و لکی یک زبان موزون است که بیش از هر چیزی برای شعر گفتن خلق شده و این درحالی است که شاید دیگر زبانهای موجود در کشور چنین ویژگی ای نداشته باشند.

 

وی افزود: هر کرد زبان و هر لک زبانی می تواند یک شاعر باشد.

 

این شاعر نام آشنای لک زبان، با اشاره به نگارش کتاب «توریسکه ی به یان» به رسم الخط کردی، گفت: یکی از بهترین ویژگیهای کتاب «توریسکه ی به یان» نگارش آن با رسم الخط کردی است چرا که آثار کردی و لکی باید با این رسم الخط نوشته شوند تا خواننده بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

 

همچنین محمدآشنا عباس منش، شاعر نام آشنای پاوه ای نیز در این مراسم در سخنانی، اظهار کرد: ادبیات لکی که بخشی از ادبیات بزرگ کردی است، ادبیاتی عمیق، پرمایه و غنی است.

 

وی افزود: از ویژگیهای قابل توجه کتاب «توریسکه ی به یان» می توان به ناب بودن اشعار آن اشاره کرد، یعنی در این کتاب از اشعار هیچ شاعر دیگری الهام گرفته نشده و کلا حاصل طبع شاعرانه بیژن گراوند است.

 

عباس منش یادآور شد: استفاده از رسم الخط کردی در نگارش کتاب «توریسکه ی به یان» از دیگر ویژگیهای قابل توجه آن است.

 

این شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبیات کردی، گفت: از مسئولین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انتظار داریم که روند مجوز فعالیت گروه های شعر و ادب کردی را تسهیل کنند تا بتوانیم در آینده شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای شعر و ادب کردی باشیم.

 

گفتنی است؛ کتاب «توریسکه ی به یان» مجموعه ای از اشعار با مضامین اجتماعی است که به زبان لکی نوشته شده است.

  • چهارشنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-38113
  • خبرنگار :