ابوالقاسم حسين‌جانی: هيچ كس حيات خلوت ندارد

يك شاعر گفت: ما بايد صادقانه و شفاف برخورد كنيم اما اگر كسي بخواهد ديگري را دور بزند خود به خود جريان سركشي به وجود مي‌آيد.
 

ابوالقاسم حسين‌جاني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان در خصوص وجود ادبيات زيرزميني اظهار داشت: اگر بخواهيم فضا را تنگ كنيم و آن چه كه مربوط به جهان و زمان است و وجودش جزو الفباي زندگي است را رعايت نكنيم مال اين زمان تلقي نمي‌شويم. پس نمي‌توان جلوي اين‌ها را گرفت. ما قانون‌هايي را طرح مي‌كنيم كه خيلي شفاف نيست و نياز انسان و جهان و زمان را تامين نمي‌كند. اين قانون به خودي خود سر از قاچاق درمي‌آورد. پس اين كارها اجتناب‌ناپذير است.

 

او ادامه داد: امروزه هيچ كس حيات خلوت ندارد. يعني جهان آن قدر كوچك شده كه به كف دستي تبديل شده است. من بر معاصر شدن تاكيد دارم. ما نمي‌توانيم زمان و جهان را نشناسيم، با جهان معاصر نشويم و زندگي كنيم. در واقع خيلي‌ها متعلق به چهارصد ـ پانصد سال پيش هستند اما اشتباهي الان به دنيا آمده‌اند. اين‌ها حرف‌هايي مي‌زنند كه به درد امروز نمي‌خورد.

 

حسين‌جاني خاطرنشان كرد: خيلي‌ها از چيزهاي فكري، فرهنگي و كتاب به عنوان كالا استفاده مي‌كنند و در ذهن ديگران تزريق مي‌كنند كه اين چيزها قاچاق هستند. بنابراين خود به خود بازارگرمي مي‌كنند و وقتي كه جنبه‌هاي درست قضيه را نبينيم راه را براي استفاده‌گران، قاچاق‌چيان، دلال‌ها و سودجويان باز مي‌كنيم.

 

او يادآور شد: همه كارهاي ادبي از سر سوءاستفاده منتشر نمي‌شوند. چيزهايي كه در وبلاگ و اينترنت مي‌خوانيم را منفي نمي‌دانم. پيشنهادي كه به مديران فرهنگي كلان داده‌ام اين است كه براي بررسي و رسيدگي به اين نوع كارها اتاق فكر تشكيل دهند چراكه بايد اين استعدادها را كشف كرد. من ادبياتي كه به صورت اينترنتي منتشر مي‌شود را چالش و تهديد نمي‌بينم. اگرچه ممكن است اين گونه باشد اما بيش‌تر جنبه فرصت را دارد.

 

وي تصريح كرد: اينترنت توسعه فراگير فضای مجازي است و از نظر انساني و پيشرفت داشتن چيز كاملاً مثبتي است. منتهي بايد بتوانيم اين‌ها را مديريت كنيم و بفهميم چيزي را مي‌توان مديريت كرد كه مشلكي را به سوال و سوالي را به مساله تبديل كند و آن مساله را حل كند. ما اگر نتوانيم مشكل را بفهميم بيچاره‌وار با آن برخورد مي‌كنيم اما اگر سوال داشته باشيم برخوردمان مساله‌وار مي‌شود و به مولفه راه حل مي‌رسيم. اين‌ها را بايد يكي يكي تبيين و مديريت كرد.

  • چهارشنبه/ ۲۹ تیر ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-15353
  • خبرنگار :