حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای عراق رضایت‌بخش نیست

سركنسول‌ ايران در بصره با بیان این‌که حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای عراق رضایت‌بخش نیست، گفت:​ متاسفانه بهره‌وري كشور ما از بازارهاي عراق باوجود توانمندهاي موجود بسيار كم است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه‌خوزستان ـ حمیدرضا مختص‌آبادي در همايش فرصت‌هاي صادرات خدمات فني و مهندسي به عراق كه امروز (7 بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان‌كرد: مبادلات ايران و عراق امسال حدود 13 ميليارد دلار بوده و اين آمار نشان مي‌دهد كه خوزستان خيلي كم وارد صحنه بازار عراق شده است.

 

وي افزود: با توجه به نياز موجود در بازار عراق لازم است مسئولان استان برنامه‌ريزي در اين زمينه داشته باشند و بخش‌خصوصي بيشتر ورود كند.

 

سركنسول ايران در بصره تصريح‌كرد: ​امروز عراق در ابتداي كار است و به دليل تجربه جنگ​هاي پي در پي توسعه‌اي نداشته و به هر چيزي كه در ايران توليد مي‌شود نياز دارد.

 

مختص‌آبادي اظهاركرد: ورود به بازار عراق قطعا مي‌تواند نقش زيادي در افزایش توليدات و حل مشكلات اقتصادي استان داشته باشد.

 

سركنسول ايران در بصره خاطرنشان‌كرد: ​پيوندهاي موجود بين ايران و بصره بين هيچكدام از استان‌هاي ديگر وجود ندارد و فاصله كم استان‌های بصره و ميسان با خوزستان و وجود اشتراكات زباني و فرهنگي، نقش اساسي را در توسعه روابط تجاري دارد.

 

مختص‌آبادي با انتقاد از عدم حضور شركت‌هاي توليدي استان و كشور در بازارهاي عراق گفت: ​نمايشگاه​هاي زیادی در زمینه عرضه توانمندها در عراق برگزار مي‌شود اما تعداد شركت‌كنندگان كشور ما خيلي كم است و در بعضي نمايشگاه‌ها حتي يك شركت هم از خوزستان حضور نمي‌يابد، درحالی که ترك‌ها از مسافت​هاي هزار كيلومتري هميشه حضور فعالي در عراق از خود نشان داده‌اند.

 

وي تصريح‌كرد: ​به نظر من لازم است يك كميته‌ مشاركت مسئولين دولتي و بخش‌خصوصي جهت ورود بيشتر به بازار عراق در خوزستان تشكيل شود تا از اين ظرفيت​ها به خوبی بهره‌مند شويم.

 

مختص‌آبادي بيان‌كرد:​ كنسول​گري ايران در بصره بانك اطلاعاتي جهت معرفي ظرفيت​هاي استان بصره و كل كشور عراق ايجاد كرده كه در صورت نياز در اختيار بخش‌خصوصي كشور ما قرار خواهد گرفت.

 

سركنسول​ ايران در بصره يادآورشد:​ 95 درصد بودجه عراق وابسته به نفت است و كاهش جهاني قيمت نفت تاثير زيادي در اقتصاد اين كشور داشته است؛ بنابراين برقراری تجارت بین خوزستان و بصره مي‌تواند در رونق اقتصاد اين كشور و حل بسياري از مشكلات آن نقش ايفا كند.

 

همچنين رزاق غنیم یكی از تجار بصره در اين همايش اظهاركرد:​ از شركت‌هاي ايراني انتظار داريم جهت ارائه محصولات خود دفاتر نمايندگي در بصره ايجاد كنند تا امكان دسترس ما براي تامين نيازها آسان‌تر شود.

 

وي افزود: ​ما حاضر به هرگونه همكاري با شركت‌هاي ايراني در بصره هستيم و آمادگي داريم تا در خريد كالاهاي آنان همكاري كنيم.

 

از سوی دیگر ولی‌عیدی، استاد دانشگاه صنايع و معادن خوزستان نیز گفت: خدمات فني و مهندسي يكي از شاخص‌هاي مهم توسعه و از اهميت بالايي برخوردار است كه اكثر كشورهاي توسعه يافته تاكيد زيادي روي آن دارد. در حال حاضر 97 درصد شاغلين ايالات متحده آمريكا در بخش خدمات مشغول​اند.

 

وي افزود:​ خدمات فني و مهندسي مجموعه فعاليت​هايي كه به صورت هدفمند انجام می‌گیرد و از جمله خدمات چندگانه‌اي است كه در حوزه‌هاي مختلف به‌كار مي‌رود.

 

اين كارشناس تصريح‌كرد: ​امروزه بحث توليد و صادرات خدمات در كشورهاي مختلف اهميت بسياري پيدا كرده است، به طوري كه قاعده نخست و هدف اصلي صادرات به شمار مي‌رود.

 

ولي‌عيدي بيان‌كرد:​ از مولفه‌هاي مهم خدمات فني و مهندسي، اشتغال حاصل از آن است. امروزه كشورهاي توسعه يافته مكانيزهايی پياده مي‌كنند كه هر توليدكننده‌اي علاوه بر عرضه توليد خود، خدمات فني و مهندسي آن را نيز در بازارهاي فرارمرزي عرضه مي‌كند.

 

وی اظهاركرد:​ توسعه خدمات فني و مهندسي شرايطي را فراهم مي‌كند كه علاوه بر درآمدزايي در توسعه نيروي انساني كشور موفق عمل شود.

 

ولي‌عيدي تصريح‌كرد:​ سالانه 800 ميليارد دلار صادرات در سطح بين‌المللي انجام مي‌شود كه 13.5 درصد آن مربوط به بخش خدمات فني و مهندسي است و نيم درصد آن سهم كشور ما است.

 

وي خاطرنشان‌كرد: با توجه به موقعيت جغرافيايي بين ايران و عراق لازم است برنامه‌ريزي‌هاي مدوني جهت توسعه و صادرات خدمات فني و مهندسي به عراق انجام گيرد.

 

اين استاد دانشگاه عنوان‌كرد: ​صادرات خدمات توريسم به عراق از ظرفيت​هاي مهمي است كه بايد در درجه اول به آن توجه شود زيرا درآمدهاي حاصل از خدمات گردشگري معادل درآمدهاي نفتی است.

 

ولي‌عيدي يادآورشد: در چند سال آينده خدمات به‌طور اتوماتيك جايگزين صادرات كالا خواهد شد.

  • سه‌شنبه/ ۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-57972
  • خبرنگار :

برچسب‌ها