یک مسئول عنوان کرد:

مصرف 90 درصدی و بهره وری 35 درصدی آب در بخش کشاورزی!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: میزان بهره‌وری آب کشاورزی در ایران 35 درصد اعلام می‌شود و این رقم برای کشورهای توسعه یافته 65 درصد و برای کشورهای در حال توسعه 45 درصد است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی – مهندس نورالدین بازگیر با اشاره به آغاز هفته صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: در روزهای آغازین فصل تابستان و همزمان با شروع فصل گرما، صرفه‌جویی در مصرف آب اهمیت مضاعف پیدا می‌کند، از این رو هفته اول تیرماه به عنوان "هفته صرفه‌جویی در مصرف آب" نامگذاری شده و فعالیت‌های فرهنگی نیز برای پاسداشت آب در این هفته انجام می‌گیرد. اولین روز از هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با عنوان "آب، رسانه و مدیریت مصرف(شرب، کشاورزی، صنعت)" نامگذاری شده است".

وی افزود: "خانواده، همدلی و همزبانی دولت و ملت" و "آب، اقتصاد و توسعه پایدار" اسامی دومین و سومین روزهای هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و "آب، محیط زیست و سلامتی" عنوان روز چهارم این هفته است.

وی با بیان اینکه روز جمعه با عنوان "آب و آموزه‌های دینی" انتخاب شده است، گفت: ائمه جمعه در شهرستان‌های استان مرکزی از تریبون اثرگذار و ارزشمند نماز جمعه مردم را به صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب به خصوص در بخش کشاورزی تشویق و ترغیب می‌کنند.

مهندس بازگیر عنوان کرد: ششمین روز از هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با عنوان "آب، مدیریت و چالش‌های منابع آب زیرزمینی" و آخرین روز از این هفته با عنوان "آب، قانون و حقوق شهروندی" نامگذاری شده است.

وی گفت: وقتی ردپای دعای روزگار باستان را بر کتیبه‌ها که مضمون شان دور بودن ایران از خشکسالی است شاهدیم می‌توان قانع شد که کمبود آب و خشکسالی همواره بحرانی برای این فلات بوده است. این سال‌ها مسائلی همچون مصرف بی‌رویه باعث شده تا کمبود آب بحرانی شود و برای مقابله با آن باید بسیار جدی اندیشید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بیان کرد: آب مایه حیاتی است که به نظر می‌رسد اهمیت آن هیچ وقت به درستی درک نشده و به رغم هشدارهای متعدد در خصوص خطر خشکسالی، آنطور که شایسته است بحران آب مورد توجه قرار نگرفته است. مسئله کم آبی در ایران بسیار جدی است، اما کسی آن را جدی نمی‌گیرد. گویا معنای واقعی هشدار، بواسطه تکرار زیاد رنگ باخته و همه در برابر این واژه واکسینه شده‌اند.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که هدررفت آب در ایران به یک بخش اختصاص نداشته و بخش‌های گوناگونی در مصرف نادرست منابع آبی دخالت دارند. کشاورزی سنتی، تغییر الگوی کشت براساس هزینه و سود اقتصادی، صنعت، مصارف‌خانگی، شبکه آبرسانی فرسوده، مدیریت نادرست منابع آبی، افزایش جمعیت، تغییر اقلیم، توسعه ناپایدار و ... از عوامل به وجود آورنده این وضعیت هستند.

بازگیر افزود: در کشورمان بیشتر هدررفت آب در بخش کشاورزی رخ می‌دهد و این در حالی است که در تبلیغ‌های عمومی و رسانه‌ای مرتبط با اصلاح الگوی مصرف این ذهنیت به شهروندان القا می‌شود که بیشترین هدررفت آب در کشور از سوی مصرف‌کنندگان خانگی صورت می‌گیرد. با وجود این لازم است بدانیم که طبق آمارهای رسمی بخش کشاورزی ایران بیش از 90 درصد آب کشور را مصرف می‌کند و بازدهی این میزان مصرف آب تنها میان 30 تا 40 درصد برآورد شده است. میزان بهره‌وری آب کشاورزی در ایران 35 درصد اعلام می‌شود و این رقم برای کشورهای توسعه یافته 65 درصد و برای کشورهای در حال توسعه 45 درصد است.

مهندس بازگیر اظهار کرد: برای حل بحران آب و خشکسالی ناشی از کمبود آب در ایران لازم است شیوه  کشاورزی و کشت در ایران مورد بازبینی جدی قرار گیرد چرا که هنوز بخش عمده‌ای از کاشت محصولات کشاورزی در ایران به روش سنتی صورت می‌پذیرد. همچنین در برخی مناطق کشت نوع محصول با شرایط محیطی و جغرافیایی همخوانی و تناسب نداشته و همین امر افزون بر کاهش بازدهی فیزیکی در محصولات سبب هدررفت چند برابری آب شده است.

وی خاطرنشان کرد: حفر چاه و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی نیز دیگر عامل تشدیدکننده وضعیت آبی کشور است. با توجه به این موارد لازم است تا گامی بزرگ جهت اصلاح الگوی کشاورزی و افزایش بهره‌وری در این بخش برداشته شود. فرهنگ‌سازی در مصرف آب کشاورزی و الگوی کشت صحیح نیز از دیگر امور قابل توجه است.

مهندس بازگیر در پایان گفت:حرکت از سوی کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن و قطره‌ای نیز از دیگر گام‌های جدی و موثر در زمینه رفع بحران آبی کشور است.

 

  • سه‌شنبه/ ۲ تیر ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-73183
  • خبرنگار : 50210

برچسب‌ها