سرپرست تالیف دانشنامه مازندران:

دانشنامه مازندران به حمایت ملی نیاز دارد

سرپرست تالیف دانشنامه مازندران گفت: دانشنامه مازندران نیاز به حمایت ملی دارد.

جهانگیر نصری اشرفی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران، در خصوص دانشنامه مازندران بزرگترین مرجع ملی ایران، اظهار کرد: این دانشنامه از نظر موضوعی موجب شد تا مولفان متعدد ملی و فرا ملی دعوت شوند و ۶۰۰ تا ۷۰۰ پژوهشگر و نویسنده با این دانشنامه قرارداد منعقد کردند یا در حال انعقاد قرارداد با آنها هستیم.

وی افزود:  با توجه به گویش و کسانی که به عنوان آگاهان شفاهی با این دانشنامه همکاری می کنند نزدیک به دو هزار نفر بودند که با موقعیت های مختلف فعالیت داشتند.

وی در خصوص علت نامگذاری دانشنامه به نام طبرستان گفت: هر چند دیگر اسم مازندران طبرستان نیست اما به دلیل آنکه میراث معنوی این حوزه مربوط به طبرستان قدیم است و طبرستان قدیم مازندران فعلی نبود و زبان استرآبادی ادامه زبان طبری است و یا زبان طالقانی ادامه زبان طبری است در دوره ای که اینجا طبرستان بود این زبان وجود داشت بنابراین در حوزه میراث معنوی تمام طبرستان قدیم که الان چند استان شدبه این نام شناخته می‌شود.

نصری اشرفی با بیان اینکه برای پیشبرد این دانشنامه مسئولیتی ملی نیاز است و تا کنون در این مسئولیت سهل انگاری شد، گفت: این کار بزرگترین منبع و مرجعی است که در طول تاریخ در مازندران در حال انجام است و من اطمینان دارم مرجعی با این عظمت و اراده دیگر به وجود نخواهد آمد چرا که این اراده یک‌بار به وجود آمد و ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در مجموعه ای کار کردند.

وی بیان کرد: با فرهنگستان هنر ایران برای ویراستاری عقد قرارداد شد و تمام نهادهای دانشنامه ای که پر اهمیت هستند از این طرح حمایت فکری داشتند.

سرپرست تالیف دانشنامه مازندران عنوان کرد: تا کنون در کل ایران دانشنامه ای با این حجم نویسنده و مولف طراحی نشده و اینجا اراده ای وجود داشته که این اراده ها با هم جمع شدند و با انرژی بسیاری در حال انجام این کار هستند.

نصری اشرفی ادامه داد: اتفاقی بزرگ در سرزمین مادریمان در حال انجام است که هر کسی که بخواهد حمایت نکند در واقع احساس مسئولیت ندارد و اگر برخی از نهادها در زمینه معنوی مداخله کنند از ایده و حمایتشان استفاده خواهیم کرد.

سرپرست تالیف دانشنامه مازندران  با بیان اینکه برای چاپ این دانشنامه به یک میلیارد تومان بودجه نیاز است، عنوان کرد: با توجه به ویژگی های این کتاب که بسیار نفیس بوده کتابی حاوی ۶ جلد رنگی  است براساس برآورد چاپخانه ها برای ۵ هزار جلد نیاز به سرمایه گذاری کلان دارداما  هیچ نهاد و ارگانی تا کنون حمایت مالی برای دانشنامه انجام نداد در حالی که این جز وظیفه و تعهداتشان  است تا به این کار ملی کمک کنند.

وی ادامه داد: از دولت انتظار داریم در زمینه دانش‌نامه مازندران حمایت‌های لازم را انجام دهد.

سرپرست تالیف دانشنامه مازندران  گفت: عدم توجه کافی مسئولان به دانشنامه  موجب می‌شود انرژی مولفان بجای آنکه صرف نوشتن شود به مسائل مالی معطوف باشد در حالی که شورای اجرایی این دانشنامه باید به این فکر باشد که کتاب را چگونه بنویسد و به مبنای علمی آن نمی تواند متمرکز شود.

 

 

  • یکشنبه/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: mazandaran-33458
  • خبرنگار :

برچسب‌ها