عضو هیات علمی دانشگاه تبریز:

برخی واحدهای دانشگاهی هنوز به دنبال این سوال هستند که علم بهتر است یا ثروت؟

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: برخی واحدهای دانشگاهی هنوز به دنبال این سوال هستند که علم بهتر است یا ثروت؟ در حالی که دانشگاه هاي نسل چهارم و پنجم به دنبال ایجاد علمی هستند که ایجاد ثروت کند. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر محمد فاریابی در نشست تخصصی مشارکت اجتماعات محلی و منطقه‎ای در توسعه دانشگاه نسل چهارم در سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان این مطلب، اظهار کرد: برای اجرایی کردن الگوهای ارزشمندمان، استراتژی اجرایی نداریم، اگر استراتژی داشتیم، الان باید چندین دانشگاه مثل ربع رشیدی در کشور داشتیم. 
  
وی بیان کرد: ما هر سال یک سیاست جدید تعریف می‎کنیم و این به این معنی است که اصلا هیچ سیاستی نداریم، دانش آموزان ما ابزار آزمایشگاهی شده‎اند و هر روز شاهد تعریف نظام قدیم و جدید در مدارس هستیم، با تغییرات مدیریتی همه چیز عوض می‌شود و گاها زحمات یک مجموعه با نامه یک مدیر یا وزیر جدید، هدر می‎شود. 
 
فاریابی با بیان اينكه مشخص شده است که 17 مرکز حمایت از ایده‌ها در کشور ما وجود دارد، بیان کرد: تعدد مراکز حمایت از ایده‎ها اصلا خوب نبوده و ایده پرداز به نوعی یاد می‎گیرد که اگر از اولی ناامید شد به سراغ دومی برود. 
  
وی در ادامه با اشاره به الگوی ایرانی پیشرفت، گفت: این الگوي ارزشمند نيز بايستي داراي نقشه عملياتي باشد.
  
وی اظهار کرد: همیشه دغدغه ارتباط با صنعت را داشته‌ایم، در حالی که در زمینه ارتباط با جامعه ‎ هم چندان موفقیت آمیز عمل نکرده‌ایم، ما با کدام استراتژی دانشگاه‎هایمان را مدیریت می‌کنیم؟امروزه دانشگاه‎های ما قائم به شخص و سلیقه‎ای مدیریت می‎شوند. 
  
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه هنوزهم برخی واحدهای دانشگاهی، نسل اولی هستند، اضافه کرد: بسیاری از واحدهای کوچک دانشگاهی امروزه در حال تعطیلی هستند، چرا که تنها به ترویج جزوه و جزوه خوانی پرداخته‌اند، این جزوات و کتاب‎ها نیستند که باید عوض شوند، بلکه نویسنده باید تفکرش را تغییر دهد. 
  
وی با اشاره به دانشگاه‎های نسل اول تا پنجم، بیان کرد: دانشگاه نسل اول تنها به آموزش پرداخته و در دانشگاه نسل دوم علاوه بر آموزش به پژوهش نیز توجه می‎شود، اما در دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی نیز مد نظر قرار می‌گیرد، کارآفرینی تنها به معنای اشتغال زایی نبوده و ایجاد اشتغال یکی از خروجی‎های کارآفرینی است. 

وی افزود: در دانشگاه نسل چهارم، سعی می‎شود تا در شکل دهی آینده جامعه هم نقش ایفا کرد، اعلام علاقه از سوی متقاضی در خصوص یک رشته، اجراي آزمون استعداد و تاييد يا رد متقاضي در اين نسل بررسي مي شود. انسان سازی و تمدن سازی که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده، از ویژگی‎های دانشگاه‌ نسل پنجم است. 
  
وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای پویا و فعالی است که نوآوری‎های جدیدی در آن در بسیاری از زمینه‎ها مطرح شده است.
  
|

دکتر نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه به نظر می‎رسد دانشگاه و حتی صنعت ما عاریتی است، گفت: ما در کشور بیشتر به دنبال تاسیس و احداث کارخانه بوده‎ایم تا صنعتی شدن. 
  
وی افزود: با وجود اینکه پایه آموزش عالی از 700 سال پیش در تبریز بنا نهاده شده است و دانشگاه تبریز بعد از دارالفنون، دومین دانشگاه مدرن کشور به شمار می‌آید، اما باز هم به نظر می‌رسد که دانشگاه‎های ما عاریه‎ای هستند. 
  
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقشه جامع علمی کشور، گفت: عملی شدن اهداف و پیش‌بینی‎هایی که در این نقشه طراحی شده است، بعید به نظر می‌رسد، مگر این که عزم ملی داشته باشیم، به عنوان مثال نقشی که برای شرکت‎های دانش بنیان در نظر گرفته شده، 20 درصد است، در حالی که الان هم که با سال 1404 فاصله چندانی نداریم، این هدف فقط یک درصد محقق شده است. 

|

احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در پایان این نشست اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی پیشرو در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بوده و برای برگزاری این نشست تخصصی پیشگام شد تا ایده نسل چهارم دانشگاه‌ها را در سطح استان و نظام آموزش عالی آن، مطرح کند.

 نشست تخصصی مشارکت اجتماعات محلی و منطقه‎ای در توسعه دانشگاه نسل چهارم به همت معاونت فرهنگی و پژوهکشده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان برگزار شد.
  • پنجشنبه/ ۲۰ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-108691
  • خبرنگار : 50004

برچسب‌ها