مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: کیفیت آموزش در هنرستانهای ما نیست چراکه منابع مالی لازم را ندارند.
به گزارش ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد منصور مجاور در همایش تجلیل از شوراهای برتر استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به قانون شوراها اظهار کرد: در قانون شوراها تنها به منابع مادی توجه نشده بلکه تمام ابعاد مورد توجه بوده که ما بتوانیم در شهر و روستا به تربیت فرزندان خود بپردازیم .
وی افزود: در چند سال گذشته قانون شوراها کمتر مورد توجه قرار گرفته است و سال 87 ماده بسیاری خوبی از این قانون که ظلم به دانشآموزان روستاها، مناطق محروم، مناطق حاشیهنشین و جاهایی که از نظر اقتصادی بنیه مالی خانوادگی دانش آموزان خوب نیست، حذف شد .
مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وقتی به قانون شوراها نگاه میکنیم به همه ابعاد توجه شده است چرا که بودجه ای که به آموزش و پرورش استانها داده میشود مغایر از بودجه سایر دستگاههاست و نباید تابع قانون محاسبات باشد و گرفتاری وجود داشته باشد .
مجاوری با بیان اینکه آموزش و پرورش در همه جای دنیا با توسعه مشارکت، رشد پیدا کرده است، تصریح کرد: در همه کشورها 25 تا 35 درصد آموزش توسط بخش غیردولتی و سایر نهادها انجام میگیرد اما در کشور ما با زور این سهم به 10 تا 11 درصد میرسد .
وی با اشاره به تمرکززدایی در قانون شوراها ادامه داد: استانداران میتوانند به عنوان روسای استانها صلاحیت و مرجعیت ابلاغ هر مدرسه زمان آغاز و پایان مدارس را داشته باشند اما وقتی به بن بست میخوریم قوانین و بودجه ها را استانی می کنیم. امیدواریم زمانی برسد قانون شوراها در بین سیاستمداران و قانونگذاران کشور جایگاه اصلی خود را پیدا کند .
مشاور وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: زمانی قانون شوراها جایگاه اصلی خود را پیدا میکند که به استانها اجازه داده شود براساس منابع درآمدی استانی و منابع فعلی عمل کنند، ضمن اینکه طبق بودجه شورا استانهایی مانند کهگیلویه و بویراحمد و ایلام که زیرساختهای اقتصادی و صنعتی ندارند بخشی از بودجه آموزش و پرورش باید صرف این موضوع شود .
مجاوری بر استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان، صنایع، شرکتهای تعاونی، نهادها، دستگاهها و واحدهای صنعتی در حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره این دستگاه عظیم نیست، بودجه دولتی جوابگوی کلیه مسایل مالی و اداری را نمی دهد و کیفیت آموزش بر اساس این بودجه اداره کنیم. 100درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان میشود و با این تفاسیر چگونه میتوانیم در هنرستانهای کشاورزی به دانش آموزان صنعت، فنی و حرفه ای را بیاموزیم .
وی تصریح کرد: در هنرستانهای دخترانه کجا تلاش کردیم صنعت را آموزش دهیم یا کدام رشته الکترونیک، مکانیک و یا ماشینهایی که امروز سوار میشویم را در کارگاههای ماست و در حال حاضر در این کارگاهها پاترول و جیپ و ماشینهای از مد افتاده را آموزش میدهیم . کیفیت آموزش در هنرستانهای ما نیست چراکه منابع مالی لازم را ندارند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش راه توسعه یافتگی شوراها را بهاء دادن به آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: دولت امتحان خود را در حوزه آموزش و پرورش پس داده است بنابراین با این میزان اعتبار توسعه بخش آموزشی میسر نیست و ما دست نیاز به سمت دستگاهها دراز می کینم.
مجاوری با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش دارای قوانین مهمی است ادامه داد: سند تحول آموزش و پرورش زمانی اجرا میشود که منابع مادی آن تامین شده باشد، تا کنون چند درصد منابع مالی آن تامین شده است؟ چرا که هر یک از بندهای این ماده نیازمند میلیاردها تومان اعتبار است .
وی با بیان اینکه در 6ماه از سال تحصیلی جاری گذشته چه مقدار پول و اعتبار به مدارس استانها دادهایم، اظهارکرد: ما دنبال تعالی و عزت بخشیدن به معلمان و دانشآموزان هستیم و دولت به تنهایی نمیتواند نسبت به تامین منابع انسانی و مالی اقدام کند .
مشاور وزیر آموزش و پرورش بر توجه به کسب و کارهای جدید در شوراهای آموزش و پرورش تأکید و بیان کرد: نیروی انسانی بالاترین سرمایه موجود در کشور است اما در این حوزه چه کاریهایی انجام شده است چرا اولیاء دانشآموزان که پزشک، کارآفرین و استاد دانشگاه هستند در انجمن اولیاء عضو نیستند.
مجاوری تاکید کرد: در بحث بهره وری و بهینه سازی چکار کرده ایم؟ باید ظرفیت سازی از قوانین مختلفی که داریم صورت گیرد. آیا تنها به بعد درآمدی است و وقتی پول لازم داریم بگوییم مردم و خیرین پل بدهند و به مدارس کمک کنند بنابراین باید از خیرین فکری اولیاء دانش آموزان استفاده کنیم و در انجمن اولیای و مریبان مدارس بکار گیریم. انجمن اولیای ما شده فرمالیته که اول سال رایگیری می کنم و چند نفری انتخاب می شوند.
وی اضافه کرد: هر وقت توانسته ایم ساختمانهای اداری را سبک و کوچک کنیم و مدارس را بزرگ کنیم آن موقع رشد خواهیم کرد. کدام مدرسه ما یک صدم برخی ساختمانهای اداری زیبایی و ساختار و بزرگی دارد؟ تا زمانی که مدارس ما در خانه ها، کپرها و ساختمانهای سی چهل ساله اداره می شوند انتظاری بیش از این نباید از آنها داشته باشیم.