• یکشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1400030201468
  • خبرنگار : 71245

مسئولان صنعت برق: می‌دانیم قطعی برق کار کیست!

مسئولان صنعت برق: می‌دانیم قطعی برق کار کیست!

باطری لپ تاپم ۷ دقیقه دیگر تمام می‌شود؛ پس باید سریع بنویسم. برق نیست!

هنوز تابستان نیامده و مصرف برق در روزهای گرم به اوج نرسیده، برق قطع می‌شود؛ آن هم نامنظم و در اغلب موارد بر خلاف جدولی که منتشر شده است.

در این چهار دهه، قطعی برق توجیهاتی داشته است. دهه شصت بخاطر آسیب‌دیدن نیروگاه‌ها یا بدلیل گرا ندادن به جنگنده‌های دشمن بعثی در حملات هوایی، برق قطع می‌شد. پس از جنگ در سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۶۹، وضع برق کمی سامان پیدا کرد اما در هفتم مرداد ۱۳۶۹، خاموشی گسترده‌ای در چندین استان اتفاق افتاد.

دهه هفتاد هم جسته و گریخته بویژه در فصل گرم سال، برق برای خودش رفت و آمد می‌کرد؛ همان سال‌هایی که «بابابرقی» در تلویزیون ظاهر می‌شد و می‌گفت «لامپ اضافی خاموش».

سال ۸۰، برق در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه، قزوین و همدان قطع شد و جمعیتی ۳۰ میلیون نفری بی‌برق شدند. گرچه به گفتهٔ مدیرعامل وقت شرکت توانیر ایران، متوسط سرانهٔ خاموشی‌ها در ایران در هر شبانه‌روز در سال ۱۳۸۸ حدود ۲ دقیقه بوده‌ است.

فروردین ۱۳۸۲ با وقوع انفجاری در خط انتقال ۲۳۰ کیلوواتی میان پست انجیرک اراک و پست اراک ۲ روی داد و مقدمه خاموشی‌های گسترده در بخش‌های دیگر کشور شد.

سال ۱۳۸۷ نیز بحران خاموشی‌ها به اندازه‌ای گسترش یافت که خاموشی‌های با برنامه در دستور کار شرکت‌های توزیع برق قرار گرفت. در آن دوران، مسئولان وزارت نیرو یکی از دلایل خاموشی‌ها را «افزایش نامتناسب حجم سرمایه‌گذاری با افزایش رشد مصرف در صنعت برق» عنوان کردند.

دی ۱۳۹۹ فرا رسید و قصه تکراری خاموشی‌ها. این‌بار دستگاه‌های استخراج رمزارز، کمبود گاز و افزایش مصرف مشترکین خانگی، دلیل قطعی برق اعلام شد.

و نهایتا به بهار ۱۴۰۰ رسیدیم و همچنان برق قطع می‌شود؛ این بار نامنظم و در اغلب موارد برخلاف جدول اعلامی. دلیل؟ استخراج‌ ارز دیجیتال. این را امروز سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرده است: صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است.

اما سوال اصلی اینجاست که وقتی می‌دانید دلیل وارد آمدن فشار به شبکه برق کشور چیست، چرا مشکل را رفع نمی‌کنید؟ واقعا پیداکردن کسانی که دارند در شبکه برق کشور اخلال ایجاد می‌کنند، کار سختی است؟ اگر کسی مصرف برقش یکباره افزایش نامتعارف داشته باشد، به او تذکر می‌دهید یا برقش را قطع می‌کنید. همین پارسال برق چهار دستگاه پرمصرف قطع شد. واقعا نمی‌توانید مراکز استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال را پیدا کنید و به دست قانون بسپارید؟

در حال حاضر، قطعی برق دارد به زندگی آدم‌ها آسیب جدی می‌زند. منهای گرفتاری‌ای که این خاموشی‌ها برای دستگاه‌ها و نهادها به همراه دارد و دود آن هم نهایتا به چشم مردمی می‌رود که نیازمند خدمات این دستگاه‌ها هستند، کافی است فقط ۳ نمونه‌ کوچک از مشکلاتی که مردم این روزها به دلیل قطعی برق با آن مواجه می‌شوند را مرور کنیم:

۱. آب بسیاری از ساختمان‌ها وابسته به برق است چون با پمپ کار می‌کند. در شرایط کرونایی، استفاده از آب برای شستن دست‌ها و رفع آلودگی واجب است. برق که قطع می‌شود، در واقع آب هم قطع می‌شود.

۲. دانش‌آموزان، دانشجویان، دانشگاهیان و پژوهشگران، مخصوصا در این دوران کرونایی عمده کارشان با لپ تاپ و اینترنت است. برق که نیست، اینترنت خانگی هم نیست.

۳. بسیاری از بیماران بدحال کرونایی از دستگاه اکسیژن‌ساز در خانه استفاده می‌کنند که این دستگاه‌ها با برق کار می‌کنند و قطع برق می‌تواند به این بیماران آسیب‌های جدی بزند.

وقتی اینها را می‌گذاریم در کنار دلیل قطعی برق در این روزها به این نتیجه می‌رسیم: برق قطع می‌شود و مردم از کار و زندگی‌شان می‌افتند چون یک‌سری برای پولدارشدن دارند رمزارز استخراج می‌کنند و مسئولان صنعت برق هم می‌دانند که این افراد دارند این کار را می‌کنند اما اقدامی نمی‌کنند!

زیبا نیست؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۵:۵۹

بالاخره یه چیزی زدی. خیلی زحمت کشیدی ایسنا. برو وزیر رو بازخواست کن به جای داستان نوشتن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۶:۰۱

سلام خدمت شما و ابراز هم دردی منم نمی دونم امتحانات رو چی کار کنم با این قطعی برق ۳ بار در روز آن هم هر با ۲ ساعت یعنی چیزی حدود ۶ ساعت

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۰

چون اقا زاده هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۶

جوری می گویند قطع برق به علت فلان است که گویی مردم باید بروند و با خاطیان برخورد کنند. اگر عده ای از جیب مردم پول در می آورند، چرا نمی روید و با آنها برخورد نمی کنید؟ آیا وظیفه دولت خبر دادن به مردم است که علت این مشکل این یا آن است یا اینکه برود و مشکل را حل کند؟ واقعا بی کفایتی هم حدی دارد.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۰:۳۸

گل من گاهی با یه ارگان خاصی نمی شه برخورد کرد وگرنه اینا مزرعه ماینر دارن همه هم می دونن کار کیه اسمشو نمی شه بگی دولتم نمی تونه برخورد کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۵:۰۹

تورو قران بیخیال شید اگر همینطور که شما می گویی باشه چراپیش بینی اینده نمی کنند مگر رمز ارزها برای چندماهه اخیرن .هنوز به بهار نرسیده گفتن کم ابی برادر به نظرتون اب سد تو پاییز کم نکردید برای سیل ازدید شما پیش بینی نشده .بابا سیل کرمان تبریز چند شهر دیگه رو برده هرچند سدهای برق ابی بیشتر سمت خوزستانه .ذخیره سال قبل کجا رفت

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۷:۲۷

وای بر ما... چه شود عاقبت ما

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۸:۰۳

آن یک عده البته از ما بهترانند و بسیار قدرتمند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۷:۴۰

یک کلام بگم توی ایران همه چیزفراوونه متاسفم که صاحب ندارن ایناهم همه بهانست

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۸:۱۸

اگه من فقط دستگاه ماینر رو تو خونم به برق وصل کنم کمتر از یک ساعت بالای سرم هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۹:۰۵

همین مرور شرایط سال های گذشته نشان میدهد که سال های متمادی مشکل قطعی برقی وجود نداشته ... و در سال ۹۹ و بعد از ان ۱۴۰۰ با قطعی برق گسترده مواجه شدیم! در این دوسال هم دقیقا مردم برای بدست اوردن پول به ارزهای دیجیتال روی اوردن... حالا با علم به استخراج یا صرفا رفتن راه دیگران برای بدست اوردن پول! خیلی مشخص است که، علت اصلی این قطعی ها استخراج رمزارزها (قانونی یا عیرقانونی) هستش!! این که واقعیت رو برخی قبول نمیکنن و علت ها رو سیاسی ببان میکنن نشان دهنده عدم اگاهی اکثر مردم و خنده دار!! الان جلو رمز ارز رو یرن یک عده میگن ما پول میخوایم، نگیرن هم این جوری!! حل موارد این چنینی نیاز به مدیریت و تصمیم گیری مناسب داره

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۵:۱۶

مصرف این ماینرها ازلحاظ واتی چقدرهست سخنگو وزارت نیرومیگه ۲مگاوات برای این موارد که پیش بینی نکردن هست کمبود ۷مگاوات بعدی رو منبه فکرش باشم .خدا این همه نعمت داده اما مسئولین مادنبال این هستند صورت مسئله رو پاک کنن.کسی نیست جواب بده چرا این موارد شما پیش بینی نکردید ماینر ۱تا۲سال نیست اومده تقریبا ۵ساله تو کشور بااسم ها مختلف اومده .حال دنبال دم خروس باشید.توروخدا بس کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۰:۱۶

زیبا؟! فاجعه است. بعد با وقاهت تمام میگویند به کاندیدای ما رای بدید!!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۸:۳۴

خخخخ دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۰:۴۶

شما فرض رو بر این گذاشتید که سخنگوی صنعت برق درست گفته . در این کشور همیشه تقصیر مردم هست و هیچ مسوولی مسوولیت عدم کارایی خودش رو قبول نداره

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۱:۰۲

حالا اگه یک مطلب انتقادی تند از نحوه مدیریت کشور از طرف کسی منتشر بشه نویسنده بلافاصله رصد و تحت پیگرد قرار میگیره این جالبه!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۱:۳۰

و حالا ادعای مدیریت جهانی داریم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۱:۳۳

مملکت ما در مدیریت سر شار از زیبایی است ، ... هر مسئولی خود ملکه زیبائیست ..‌

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۲:۲۵

تو را به جد بدبختانه ماین نکنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۲:۳۱

خب اگر تولید رمزارز توسط خواص خاص باشه چی؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۰:۰۰

منطقه 7 امروز 6 ساعت برق قطع بود.دیروز هم 2 ساعت.. مگه ما پول برق نمیدیم؟آبونمان نمیدیم؟حتی تلفن وقتی با 121 تماس می گرفتیم بدون هیچ گزینه یا پرسشی فقط تلفن گویا میگفت 2 ساعت خاموشی دارید. یعنی تووی این مدل هر اتفاقی میفتاد علنل دسترسی به هیییچ جایی از مراکز برق نداشتیم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۰:۰۱

اون یک سری کسانی یا گروههایی هستن که کسی نمیتونه بهشون بگه بالای چشمتون ابروست اونا صاحبین مملکتن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۰:۴۸

مشکلی داری شما؟همینه که هست

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۰:۱۴

خبرها با هم سازگاری ندارنند. یکبار می‌گویند ماینیگ رمزارزها فقط ۱٪ از برق کشور را مصرف می‌کند (لطفا سرچ کنید) یکبار می‌گویند ماینینگ مقصر اصلی خاموشی‌ها است. شاید فقط می‌خواهند این و آن را مقصر معرفی کنند تا مردم خود مدیران را ناکارامد ندانند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۲:۲۳

باید کنتورها طوری هوشمند شوند که در مواقع کمبود بتوان مصرف برق را محدود و نه به طوری کلی قطع کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۸:۱۲

با سلام علت این خاموشی ها انحصار گرایی وزارت نیرو در تولید برق و نداشتن مدیران لایق در شرکت توانیر است تمامیت خواهی و حفظ حکمرانی در تولید برق مانع از ورود بدنه مردم در این حوزه میشود وگر نه کشور ایران جزیره منحصر به فرد انرژی است درست مثل قضیه قرض الحسنه ها و بانکهای دولتی است قرض الحسنه ها خیلی موفق عمل کردند ولی بانکهای دولتی ناموفق بوده اند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۸:۲۳

برای مردم زیبا نیست وبرای دولت زیباست

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۸:۵۰

با سلام عرض خسته نباشید حدودا از سال 87لامپ های کم مصرف توسط اداره برق با قیمت مناسب وارزان توزیع گردید که با استقبال مردم هم روبرو شدو رفته رفته لامپ های با مصرف کمتر وبا قیمت گران در بازار فراوان شد که از ان تاریخ تاکنون اکثر لوازم برقی رفته رفته کم مصرف تولید شده حال چرا باید برق کم بیاریم در صورتی که اکثر وسائل برقی کم مصرف شدند مسئولین علت را دریابند در کجاست اینم در کاستی کم کاری وبی نظارتی بعض مسئولین را دارد.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۹:۰۱

اگر ایران برق را صادر نمی کرد ما امرور کمبود برق نمی نداشتم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۹:۲۴

سلام : پیشنهاد میکنم وزیر نیرو که مرتب نیروگاه ! افتتاح میکند را ریس جمهور شود !

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۹:۴۴

چون پول خوبی به اداره برق و دولت میرسه مردم هم این همه سختی کشیدن و باید بکشن‌ مگه کسی جرات اعتراض داره

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۰:۲۶

اینی که زدی من هم می خوام ظرفیت اسمی تولید برق کشور 85 هزار مگاوات هست الان 55 هزار مگاوات تولید میشه کسری میشه 30 هزار مگاوات بیش از چهار برابر مصرف ماینینگ تو کل دنیا. کل صنعت ماینینگ توی ایران 300 مگاوات نیست ارز آوری اش برای کشور از کل صنعت فولاد که یک سوم برق کشور را مصرف میکنه بیشتر هست

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۰:۵۶

از طرفی گفته میشه که تا جای ممکن دورکاری باشید، حالا ما که دورکاریم و توی خونه داریم کار میکنیم، اگر 4 ساعت در مهترین ساعات کاری برق قطع بشه اونوقت میشه بازم توی خونه کار کرد؟ ما که از مسببین این کار راضی نیستیم و حلالشون هم نمیکنیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۳:۳۹

نه که زیبا نیست خیلی هم زشت است. شده تنازع بقا. هر کس بقای خودش را در نابودی دیگران می بیند. بخور تا خورده نشوی.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۴:۳۶

ایسنا علت اصلی رو چرا قایم میکنی و داستان سرایی میکنی ؟؟ علت اصلی فرسودگی و عدم سرمایه گذاری از طرف آقای توانگر عضو انرژی مجلس عنوان شده.لطفا الکی مردم رو گمراه نکنید و بی کفایتی مسعولین رو گردن این و اون و... و.... نندازید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۵:۰۶

درود. اگه کمی بیشتر زوم کنید متوجه می شوید که دلیل قطعی برق استخراج رمز ارز نیست . بلکه نتیجه مدیریتی است که امروز داریم تاوان آن را پرداخت می کنیم ...

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۲۰:۵۶

به احتمال زیاد این دستگاه ماینر هم از پیشرفت کشور خبر می دهد. آدم واقعا نمی داند به خاطر اینهمه پیشرفت باید از چه کسی تشکر کند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۱:۵۰

برای استخراج رمز ارز نیاز به خط تلفن و اینترنت هست چرا مخابرات با وزارت نیرو همکاری نمیکنه و مسیر استفاده کاربران رمز ارز رو نمی‌بنده چرا یک اتفاق کوچیک داخل کشور رخ میده تمامی مسئولین برای فیلتر تلگرام و اینیستا تمامی همت خودشونو میزارن ولی برای فیلتر کردن مسیر رمز ارز کاری نمیکنن اینجا جای سوال هست.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۵:۲۶

به اعتقاد من خودشان می دانند مسبب خاموشی ها چه کسانی هستند فقط,با سرکار گذاشتن مردم گذاش وانمود می کنند نمی دانند حتی بچه ده سال هم می داند قبض برق یک شخصی اگر تا دیروز 50 هزار تومان بود یک باره میلیونی میشه از کجا داره آب می خوره

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۰۹:۴۰

با سلام شما آنقدر سوءمدیریت و ناتوانی و نادانی دارید که حتی ندانم کاریتان را هم مثل روز روشن انکار می کنید. از وزیر باید پرسید که گفت مردم ایران زیاد می خورند.