• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400092317929
  • خبرنگار : 30057

وزیر علوم مطرح کرد

تبیین تعامل وزارت علوم و معاونت علمی در توسعه فناوری/راهکاری برای ایجاد دیپلماسی علمی

تبیین تعامل وزارت علوم و معاونت علمی در توسعه فناوری/راهکاری برای ایجاد دیپلماسی علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این وزارتخانه را بازوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری توصیف کرد و گفت: ما در تلاش هستیم تا ایده‌های مراکز رشد را به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کرده و این شرکت‌ها را برای حمایت بیشتر به معاونت علمی تحویل دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل امروز در آیین افتتاحیه مشترک بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، افزود: در حال حاضر ۲۰ هزار تحصیلکرده دانشگاهی داریم و شغل ایجاد کردن برای این افراد نسبت به شغل ایجاد کردن برای افرادی با سواد کمتر دشوارتر و هزینه‌برتر است و یکی از مسیرها برای این منظور توجه ویژه به علم و فناوری است.

وی توسعه پارک‌ها و مراکز رشد را بهترین روش برای سرمایه گذاری در حوزه اشتغال‌زایی دانست و ادامه داد: عمده‌ترین دلیل خروج نخبگان از کشور ایجاد احساس  سودمند نبودن در کشور است، ولی بها دادن به نخبگان به معنای سرمایه گذاری در اشتغال است.

زلفی‌گل با تاکید بر ترویج فرهنگ درست خرید محصول داخلی در کشور، یادآور شد: اگر سرمایه گذاری مادام العمر برای توسعه علمی می خواهیم، باید فرهنگ سالم را در کشور ترویج دهیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه بر این اساس در ۱۰۰ روز از آغاز دولت سیزدهم، معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم تاسیس شد، ادامه داد: با این رویکر وزارت علوم  بازوی موثری برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد شد.

وی ادامه داد: صادقانه و در کمال صداقت اعلام می‌کنیم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک تیم هستیم و دستهایمان را برای آبادی در دست هم می‌دهیم و تعامل و تکامل هم افزا خواهیم داشت و هیچ تقابلی نخواهد بود.

وزیر علوم با بیان اینکه در معاونت علمی شرکت‌های دانش‌بنیان از یک سطح خاصی برای تجاری‌سازی حمایت می‌شوند، اظهار کرد: ما نیز بستری فراهم می‌کنیم که ایده‌ها از مراکز رشد وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شوند و این شرکت‌های دانش‌پایه را تحویل معاونت علمی خواهیم داد. 

وزیر علوم این وزارتخانه را بازوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توصیف کرد و یادآور شد: هر جا که تفرقه و جدایی وجود داشته باشد، موجب شکست می‌شود و هرجا که دوستی پدیدار شد، موفقیت به دنبال آن آمده است و امیدوارم با این رویکرد بتوانیم دیپلماسی فناوری را ابتدا با کشورهای همسایه و بعد با کل جهان توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ هزار عضو هیات علمی در کشور داریم که اگر هر کدام آنها با گروه‌های فناوری سایر کشورها همکار شوند، اتفاقات خوبی در حوزه دیپلماسی فناوری رخ خواهد داد.

وزیر علوم با بیان اینکه بهترین نوع دیپلماسی در دنیا امروز دیپلماسی علم و فناوری است، گفت: باید از فرصتی که در کشور ایجاد شده نهایت بهره را ببریم و برنامه‌های اجرایی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۳ ۱۳:۰۹

هر کاری از جمله دیپلماسی علمی اگر به تجاری سازی و بهره برداری برای جمهور ملت ایران نیانجامد یعنی حرف دکتر سیف : تقریبا هیچ و تو خود بخوان حدیث مفصل از جدول مقام تولید علم در ایران....