• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400121511379
  • خبرنگار : 30165

معاون تحقیقات دانشگاه خبر داد

عرضه تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد به علاقه‌مندان به همکاری در رویداد ملی گام دوم

عرضه تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد به علاقه‌مندان به همکاری در رویداد ملی گام دوم

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با بیان این‌که دانشگاه آزاد یکی از ثروتمندترین دانشگاه‌های دنیا در حوزه تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی، فناوری و کارگاهی است، گفت: تجهیزاتی در این دانشگاه وجود دارد که نظیر آن در کشور و کشورهای منطقه به سختی پیدا می‌شود و این ثروت ملی قرار است که در برنامه گام دوم برای همه علاقه‌مندان به همکاری، عرضه شود.

به گزارش ایسنا، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز یک‌شنبه ۱۵ اسفند ماه در نشست خبری که در خصوص رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد،
ضمن خوشامدگویی و تبریک اعیاد شعبانیه، با اشاره به تاریخ تاسیس این دانشگاه، گفت: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ مصادف با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه است. مفهوم اربعین، از نظر فرهنگ دینی اسلامی معنای متفاوتی دارد و چهلمین سال، سال بلوغ و بالندگی و رشد و تعالی است.

وی با اشاره به تغییرات دانشگاه‌ها از آموزش محوری به سمت دانشگاه کارآفرین، گفت: دانشگاه‌ها بسته به نیاز روز، فرآیندهای تغییر و تحول زیادی را طی کردند.

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین دغدغه کشور، موضوع اقتصاد و اشتغال است. امیدواریم دانشگاه آزاد که مولود انقلاب است و شالوده آن بر اساس مبانی انقلاب پایه‌گذاری شده، در نسل سوم و گام دوم به عنوان دانشگاه کارآفرین و اشتغال‌ساز به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، بزرگ‌ترین جبهه دفاع، جبهه اقتصادی است، خاطر نشان کرد: افرادی که در این جبهه می‌جنگند، پیش‌قراولان و نیروهای خط مقدم جنگ هستند و ‌با نیروی کارآمد و کارآفرین و اشتغال نافع،  قطعاً بسیاری از مشکلات کشور از جمله مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز حل می‌شود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با اشاره به قصد دانشگاه در پرورش نیروی کارآفرین، گفت: امروز با توجه به شتاب فراوان کشور در حوزه علم و فناوری، دانشگاه آزاد هم عزم کرده که خیلی جدی به دانشگاه حل مسئله و کارآفرین و دانشگاهی که بتواند فرزندان این کشور را برای شغل آماده کند، تبدیل شود.

وی با اشاره به رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد، خاطر نشان کرد: در همین راستا پیشنهادی مطرح شد که با توجه به این که دانشگاه وارد چهلمین سالگرد خود می‌شود، خیلی جدی برای نقش دانشگاه در گام دوم برنامه‌ریزی شود.

دهقانی فیروزآبادی به سند گام دوم انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: در سایه سند متعالی گام دوم که از طرف رهبر انقلاب تبیین شد، دانشگاه هم باید نقش جدی خود را پیدا کند و حرکت کند.

وی افزود: در همین راستا رویدادی به نام رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شد و در چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه در خرداد ماه سال آینده به مدت هفت روز برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: پیش آمادگی این رویداد، حدود سه ماه است که آغاز شده و در چهلمین سالگرد تاسیس، تاریخچه‌ای از آنچه در این چهل سال در دانشگاه عرضه شده، ارائه خواهد شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد، ضمن بیان این که دانشگاه آزاد به دلیل داشتن یک اقلیم گسترده ملی و گستردگی واحدهای دانشگاهی یکی از ثروتمندترین دانشگاه‌های دنیا در حوزه تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی، فناوری و کارگاهی است، خاطر نشان کرد: تجهیزاتی در این دانشگاه وجود دارد که نظیر آن در کشور و کشورهای منطقه به سختی پیدا می‌شود و این ثروت ملی قرار است که در برنامه گام دوم برای همه علاقه‌مندان به همکاری، عرضه شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این که ۶۰ تا ۷۰ درصد نیروهای دانشگاهی کشور، دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی هستند، اظهار کرد: باید علاوه بر ارج نهادن و قدر دانستن، آسیب‌ها و ضعف‌های چهل سال گذشته نیز آسیب‌شناسی شود و برنامه‌ها برای آینده مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی با اشاره به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه، گفت: این سند با حضور متخصصین و صاحبان رای در معرض بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت به عنوان نسخه اول سند تحول دانشگاه عرضه شده است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد، این سند را یکی از کامل‌ترین سندهای عملیاتی اجرایی بالادستی در کشور دانست و گفت: دانشگاه آزاد تقریبا با داشتن ۴۰ درصد آموزش عالی می‌تواند نقش تأثیرگذاری به عنوان پیشران در حوزه آموزش عالی داشته باشد.

وی ادامه داد: این سند، تا مرحله اقدام و عمل پیش رفته است و برای هر حوزه‌ای، تا حد واحد تعیین و تکلیف کرده است. همچنین تعیین دقیق سنجه‌های اندازه‌گیری نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این سند است و با این سند دانشگاه برنامه تحول خود را خیلی جدی آغاز کرده است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: با توجه به اینکه دغدغه اصلی کشور اشتغال و نیروی انسانی کارآفرین است، برنامه گام دوم با سه شعار طراحی شده است. هزار برنامه از بهترین زیرساخت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه، علاوه بر حضور گروه‌ها و هسته‌های پژوهشی، عرضه خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین هزار شرکت و افراد فعال در حوزه‌های مختلف در این رویداد حضور خواهد داشت و هزار شرکت و کسب‌وکار نوپا و ایده‌هایی که کاملاً بر مبنای نیازهای هر منطقه ایجاد شده نیز معرفی خواهند شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: شرکت‌هایی که در دانشگاه هستند، با توجه به اقلیم گسترده در بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. در برنامه گام دوم، ۹ ناحیه بندی انجام شده که صنایع، شرکت‌ها و مجموعه‌های فناور و خلاق در ۹ حوزه تخصصی عرضه خواهند شد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به هزار کسب و کار نوپا و ایده که از بستر دانشگاه آزاد آغاز شده است، گفت: در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان، کسب و کار نوپا و ... زیادی وجود دارد، ولی استارت‌آپهای دانشگاه آزاد چون برآمده از نیازهای منطقه‌ای هستند، عموما عملیاتی و واقعی‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور ثروت‌های ملی و فرصت‌های عملیاتی بسیاری وجود دارد که از آن‌ها اطلاعی در دست نیست، گفت: این برنامه قصد دارد این موضوعات را در کنار هزار موضوع پایشی، هزار انجمن علمی برتر، هزار پایان‌نامه برتر و... عرضه کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه نظام‌مند کردن ساختارهای علم و فناوری دانشگاه آزاد یکی از اهداف این برنامه است، گفت: تمام شرکت‌هایی که به هر شکل با دانشگاه آزاد ارتباط دارند، شناسایی و شناسنامه‌دار شده‌اند و به تمام محتواهای علمی و فناوری دانشگاه آزاد هویت رسمی داده شده است.

دهقانی فیروزآبادی، هدف کلی این رویداد را به هم‌رسانی دانشگاه با مجموعه‌های بیرونی، به‌هم رسانی دانشگاه با دانشگاه و ایجاد تفاهم‌نامه‌های همکاری دانست و گفت: ما به دنبال این هستیم که توان ملی یک بار به طور کامل به ملت نشان داده شود. با حضور همه مجموعه‌های فناور، شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری و صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، صندوق‌های فناوری و نوآوری و ... یک به هم رسانی بین دانشگاه آزاد و ظرفیت‌های این دانشگاه ایجاد شود. این اتفاق تا الان به طور متمرکز انجام نشده است.

وی ضمن دعوت از تمام شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری، صندوق‌های سرمایه گذاری و ... و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، گفت: با توجه به زیرساخت‌های مشارکتی و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای همکاری در زمینه آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و ... از تمام این مراکز در کشور دعوت می‌کنیم که در این برنامه شرکت کنند تا همکاری‌های جدیدی تعریف شود و تجهیزاتی که برای ملت است، در اختیار صنعت و تولید قرار گیرد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد، هدف دوم این برنامه را شناساندن دانشگاه آزاد به خود دانشگاه آزاد عنوان کرد و ادامه داد: این پراکندگی و گستردگی اقلیم دانشگاه‌ آزاد، نقاط مثبتی دارد؛ ولی یک نقطه ضعف هم وجود دارد و آن این است که ما در دانشگاه آزاد در یک استان از توان استان همسایه خود اطلاع نداریم.  انشاءالله در این رویداد یکی از اهداف این است که دانشجویان دانشگاه آزاد یک شناخت از توانایی‌های دانشگاه به دست آورند.

وی افزود: هدف دیگر این برنامه پیگیری برنامه‌های رویداد تا یک سال بعد است. یک سال بعد از رویداد شرکت‌هایی که حضور پیدا کرده‌اند، پیگیری خواهند شد و ایده‌ها و کسب و کارهای نوپا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر این که برنامه دانشگاه آزاد این است که هر سال اول خرداد به مدت یک هفته رویداد گام دوم انقلاب را برگزار کند، گفت: امسال بیش از  دو هزار و ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره فرهیختگان که هر سال برگزار می‌شود، ارسال شده است. تیم‌های متعددی نیز داوری این آثار را بر عهده دارند و برگزیدگان این جشنواره نیز در رویداد گام دوم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد که در چشم‌انداز پنج‌ساله گام تحول که از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ تعریف شده، دانشگاه آزاد تحول جدی داشته باشد و حداقل دانشگاه‌های آزاد برتر استان‌ها، انتخاب اول مردم و دانشجویان برای ادامه تحصیل باشند؛ با این نگاه که ما در دانشگاه آزاد زیرساخت فراهم می‌کنیم، برنامه‌ریزی می‌کنیم تا فرزندان این ملت برای اشتغال و ایجاد اشتغال آماده شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha