• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1401060806810
  • خبرنگار : 71359

ابتکار جدید یک خانه سالمندان برای بهبود وضعیت ساکنانش؛

کارمندانی که به جای حقوق، پوشک دریافت می‌کنند!

کارمندانی که به جای حقوق، پوشک دریافت می‌کنند!

یک خانه سالمندان برای مراقبت از ساکنان خود کودکان زیر چهار سال استخدام می کند، اما چرا؟

ایسنا پلاس-فاطمه کریمخان:در قرارداد کارشان می‌نویسند «هر وقت حال داشت بیاید سر کار»، اگر وسط « کار» خسته شد، یا خوابش گرفت، یا حوصله‌اش سر رفت، می‌تواند بخوابد، می‌تواند چیزی بخورد، یا می‌تواند برگردد خانه و وقتی دوباره حوصله داشت بیاید سر کار.

شغل خواستنی است نه؟ البته برای شما نیست، در آگهی استخدام نوشته تنها کسانی استخدام می‌شوند که زیر چهار سال سن داشته باشند، پولی هم در کار نیست، هزینه خدمات کسانی که استخدام شوند با پوشک و شیر خشک پرداخت می‌شود و در تمام ساعت‌های کار که بسته به حال و هوای کسی که استخدام می‌شود می‌تواند متغییر باشد، مادرش هم باید همراهش باشد!

این آگهی عجیب استخدام را یک « خانه سالمندان» در شهر کیتاکیوشو در ژاپن منتشر شده، آنها گفته‌اند که برای مراقبت از حال کسانی که در این مرکز ساکن هستند و همه بالای هشتاد سال سن دارند به چند کارمند جدید نیاز دارند که بالانس سنی مرکز را تغییر دهند!

مسوولیت شما لبخندآوردن است!

مسئولیت کسانی که برای این شغل استخدام خواهند شد این است که در اطراف اتاق‌های نشیمن خانه سالمندان قل بخورند، مدیر خانه سالمندانی که این آگهی را منتشر کرده گفته تنها انتظار ما از بچه‌هایی که برای این شغل استخدام می‌شوند آن است که با حضور خود لبخند را به لب ساکنان این خانه بیاورند.

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حضور کودکان بخصوص کودکان کم سن و سال در کنار افراد سالمند می‌تواند به بهبود زندگی و سلامت روان افراد سالمند کمک کند. در نظم سنتی زندگی خانوادگی هم معمولا سالمندان خانواده مسئول نگهداری از کودکان خردسال بودند در حالی که والدین جوان آنها بیرون از خانه مشغول کارهای روزانه بودند.

از مهم ترین خطراتی که با افزایش سن، سلامت روان مردم را تهدید می‌کند افزایش اضطراب و افسردگی، احساس ناکارآمدی و ترد شدن است، حضور کودکان در کنار افراد سالمند می‌تواند از احساس اضطراب و افسردگی آنها کم کند و به آنها کمک کند که احساس کارآمدی خود را حفظ کنند.

اینجا به جای حقوق پوشک پرداخت می‌شود!

خانه سالمندان به جای کلاس!

آقای گاندو رییس خانه سالمندانی که قصد دارد کودکان بیشتری برای شغل همراهی با سالمندان استخدام کند می‌گوید در حال حاضر ۳۰ نفر برای این شغل ثبت نام کرده و برخی هم پذیرفته شده اند، برای بچه ها و مادران آنها این شغل مثل یک برنامه معمولی قدم زدن در پارک است اما برای سالمندانی که در اینجا زندگی می‌کنند اهمیت بسیار بیشتری دارد. حضور کودکان آنها را به یاد کودکان خودشان و دوران جوانی شان می‌اندازد و حالشان را بهتر می‌کند. بعضی از این سالمندان آن قدر خوب با کودکان یکی شده‌اند که انگار پدربزرگ و مادر بزرگ واقعی آنها هستند.

سوای این آگهی کار، حضور کودکان در کنار افراد سالمند به غیر از کاهش احساس اضطراب و تاثیر مثبتی که بر سلامت روان سالمندان دارد، فایده‌های دیگری هم  دارد. این روزها بیشتر مردم ترجیح می دهند بچه هایشان را برای یادگیری مهارت های اجتماعی به کلاس های مختلف بفرستند اما شاید یکی از منابع مهم یادگیری مهارت های زندگی در خانه فراموش شده باشد، حضور کودکان در کنار سالمندان علاوه بر این که سالمندان را تحریک می کند تا تحرک بیشتری داشته باشند و به وقت فراوان آنها معنی می دهد، احساس تنهایی و رها شدگی آنها را کاهش می دهد و باعث می شود احساس کنند که در زندگی دیگران و بخصوص نسل های آینده تاثیر دارند، باعث می شود کودکان هم احترام و کنار آمدن با شرایط متفاوت را یاد بگیرند، از نگرانی ها در مورد مواجهه با بزرگسالان کم می کند، و به اعتماد به نفس آنها کمک می کند، هر چه کودکان در سنین کم بیشتر با بزرگسالان معاشرت داشته باشند زودتر یاد می‌گیرند که چگونه باید موقعیت های مختلف را مدیریت کنند و از پس روابط گوناگون با آدم ها بر بیاییند. وقت گذراندن با سالمندان همچنین می تواند باعث شود که کودکان با چرخه  و منطق زندگی زودتر آشنا شوند و از فضای گلخانه ای آپارتمان و مدرسه فاصله بگیرند.

علاوه بر همه اینها حضور کودکان در کنار سالمندان خانواده می تواند روابط بزرگ سالان خانواده با سالمندان آن را بهتر کند، و از اضطرابی که بزرگسالان در این مورد احساس می‌کنند هم کم کند.

از تاثیر فعالیت های بدنی بر سلامت جسمی و روانی سالمندان حرف های زیادی گفته شده است، اما تحقیقات یک روانشناس به نام شارون ارکین در دانشگاه اریزونا به تازگی نشان داده است که گذراندن وقت با کودکان می تواند ابتلا به الزایمر را در سالمندان به تاخیر بیاندازد چون برای سالمندان فعالیتی چالشی به حساب می آید که توانایی های شناختی آنها را تحریک می کند.

انتهای پیام/

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۱:۳۷

چه ایده نابی ...دست مریزاد