• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1401061612587
  • خبرنگار : 71552

چیریچ: برای مدال خوشرنگ‌تر به قهرمانی آسیا می رویم/ روی تیم و دوستانم در ایران غیرت دارم

چیریچ: برای مدال خوشرنگ‌تر به قهرمانی آسیا می رویم/ روی تیم و دوستانم در ایران غیرت دارم

سرمربی تیم ملی واترپلوی ایران گفت: در شرایط مساوی همیشه ایران را انتخاب خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری کادر فنی تیم ملی واترپلو امروز چهارشنبه ۱۶ شهریور برگزار شد. در این نشست الکساندر چیریچ، سرمربی تیم ملی واترپلو، وحید رضایی مربی و نادر غفوری مدیر فنی این تیم به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

چیریچ از سال ۲۰۱۶ هدایت تیم ملی واترپلوی ایران را برعهده گرفت و تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ چهارم شد. تیم ملی واترپلوی ایران با حضور چیریچ در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ صاحب مدال برنز شد و در مسابقات فینا تراپی در رده دوم قرار گرفت. با لغو بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ قرارداد چیریچ با تیم ملی ایران به پایان رسید ولی قرار است چیریچ تا قهرمانی آسیا که اواخر آبان به میزبانی تایلند برگزار می‌شود هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته باشد.

چیریچ در شروع نشست خبری در مورد شرایط تیم ملی واترپلو گفت: وضعیت خوبی در تیم داریم. البته ۱۰۰ درصد آماده نیستیم و در اردوی یونان که اوایل سال برگزار شد دیدیم که پیشرفت لازم را به دست آوردیم. در اردوی یونان بازخوردی که از تیم ملی گرفتیم خوب بود و مرا امیدوار کرد که می‌توانیم با تیم‌های بزرگ‌تری هم کار کنیم.

سرمربی تیم ملی واترپلو در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی با تیم ملی ایران ادامه خواهد داد؟ گفت: قهرمانی آسیا را برگزار کنیم و بعد از آن که لیگ هم برگزار می‌شود زمان داریم که به این موضوع فکر کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه نتیجه‌ای در قهرمانی آسیا حاصل خواهد شد؟ گفت: قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ هم می‌توانستیم چین را ببریم اما بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و در آن‌جا به این تیم باختیم. البته در آن زمان خیلی خوب پیشرفت را در تیم احساس کردم و اکنون نسبت به گذشته پیشرفت بهتری داشته‌ایم. اکنون در موقعیتی هستیم که نسبت به قبل پیشرفت خوبی کرده‌ایم. همه تیم‌ها کامل هستند و حضور دارند. مسابقات در سطح بالایی برگزار می‌شود. بازیکنان هم در یک سال اخیر سخت تمرین کرده‌اند و شرایط خوبی داریم که مطمئنم که نتیجه خوبی خواهیم گرفت.برای مدال خوشرنگ‌تر به قهرمانی آسیا می رویم.

چیریچ در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا انتخاب کردید که به ایران بیایید گفت: قبلا هم گفته‌ام. وقتی به عنوان مربی حرفه‌ای باشی قبول می‌کنی که کجا بروی. من از یک کشور سطح بالا هستم برای خودم مهم بود که به کشوری که واترپلوی حرف اول را نمی‌زند کمک کنن و ببینم که چقدر می‌توانم کمک کنم. ما خودمان می‌دانیم که چه سختی‌هایی را تحمل کردیم که بتوانیم بازیکنان را به این سطح برسانیم تا با کشورهای خوب رقابت کنیم.

سرمربی تیم ملی واترپلو گفت: خیلی حسود هستم نسبت به چیزی که ساختیم غیرت دارم و نمی‌توانم آن را به دست کسی دیگری بدهم.  روی تیم و دوستانم در ایران غیرت دارم. دوست دارم که خودم را در این تیم نگه دارم و نتیجه چیزی که ساخته‌ام را ببینم.

چیریچ در ادامه گفت: امکانات سخت افزاری خوبی داریم و خیلی از کشورها دوست دارند که این‌ها را داشته باشند. برای بهتر شدن باید چیزهایی اضافه شود. کشورهایی هستند که تکنولوژی داشته باشند اما استعداد مهم‌تر است. حضور در بازی‌های المپیک آرزوی من است و به آن فکر می‌کنم. در المپیک قبل انگار به طوری حق ما خورده شد. به سطح خوبی رسیدیم و آن را حفط کرده‌ایم. فکر می‌کنم که برگشت به عقب نداریم و نتیجه‌ای که می‌گیریم بهتر از قبل خواهد بود. مطمئنا یک مدال بهتر از برنز خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که اگر پیشنهاد بهتری از رقیبان ایران داشته باشد قبول خواهد کرد؟ گفت: گاهی زندگی آدم را به سمتی می‌کشد که بر خلاف میل باشد. تصمیم سختی است در شرایط مساوی همیشه ایران را انتخاب می‌کنم. ۶ سال اینجا زندگی کردم و دوستان خوبی پیدا کردم. ایران جزوی از زندگی من شده است. 

او در مورد شائبه پایان همکاری‌اش با تیم ملی ایران گفت: چیزی برای پنهان کاری ندارم اگر بگویید چه می‌خواهید بهتر می‌توانم پاسخ بدهم. قرار داد رسمی من تا همین تابستان و تا بازی‌های آسیایی بود ولی چون قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیا به تعویق افتاد با توجه به روابط خوبی که با رضوانی دارم دو ماه قراردادم تمدید شد. اعتراض به فدراسیون آسیا هم دارم که مسابقات به تعویق افتاد و همان موقع هم قول دادم تا این مسابقات خواهم ماند. خیلی تلاش کردیم که حتی میزبان این مسابقات باشیم. همه چیز بستگی به فدراسیون و من دارد. این که به نقطه مشترک نرسیم نشدنی است. نمی‌خواهم بگویم این آخرین مسابقات من با ایران و پایان همکاری است.

سرمربی تیم ملی واترپلو گفت: چیزی که قضاوت می‌کند من نیستم نتیجه است. این خیلی ساده است. البته من خیلی تلاش کردم که تغییرات ایجاد کنم که نتیجه گرفتم و اکنون تیم می‌تواند با تیم‌های بزرگ رقابت کنند. من خیلی سر تمرین حرف می‌زنم و سروصدا می‌کنم و شاید حوصله سر می‌برم. بازیکنان بهتر می‌توانند در این مورد نظر دهند.


چیریچ در خصوص این که آیا ایران می‌تواند در لیگ جهانی واترپلو شرکت کند؟ گفت: در این سطح هستیم که با تیم‌های خوب بازی کنیم و در این مسابقات زنگ تفریح نباشیم. باید ورودی مسابقات را پرداخت کنیم و بخواهیم باشیم. ورودی این مسابقات ۱۵ هزار یورو است. هزینه حضور در این مسابقات خیلی زیاد است.

وی در پاسخ به این سوال که با چه ترکیبی در قهرمانی آسیا شرکت خواهید کرد، افزود: فاز اول تمرینات را که در داخل بود انجام دادیم. یک ماه دیگر به یونان می‌رویم و ۱۵ تا ۲۰ روز آن‌جا خواهیم بود. در مورد بازیکنان باید بگویم الان نمی‌شود در مورد ترکیب حرف زد. ترکیب اصلی تیم مشخص است ولی روی تعدادی از نفرات باید به جمع‌بندی برسیم. محمد جواد عباسی به خاطر مشکلات خانوادگی، ازدواج و کار مجبور به ترک تیم شد و ما او را از دست دادیم. فدراسیون خیلی تلاش کرد که شرایط برای حضورش فراهم شود اما جایی است که شرایط زندگی آدم را مجبور به گرفتن تصمیمی می‌کند. ارشیا الماسی و مهدی یزدان‌خواه در اردوی یونان نیستند ولی جزو نفرات تیم‌ ملی هستند. به خاطر همین‌ گفتم باید از گل‌ها مراقبت کرد تا از دست‌شان ندهیم. تولید گل سخت است اما نگهداری از آن سخت‌تر است.

او در پاسخ به این سوال که واترپلوی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر چطور است؟ گفت: سوال خیلی کلی است. اول که وارد ایران شدم تجزیه و تحلیلم این بود که واترپلوی ایران در چه سطحی است و نسبت به ورزش‌های دیگر کجا است؟ دوم این که چقدر امکانات و تجهیزات مثل استخر، نیروی انسانی و چند تیم در لیگ داریم. سرمایه‌گداری فدراسیون برای آن رشته چقدر بوده است. بعد از این‌ها واترپلو را با کشورهای دیگر مقایسه خواهیم کرد. بعد در طول مسابقات جایگاه واترپلو را مشخص می‌کنیم‌. خیلی وقت‌ها با رضوانی در این مورد صحبت کرده‌ایم و خواستیم که مردمی‌تر شود و بیش‌تر شناخته شود. این یک استراتژی می‌خواهد و رضوانی هم به این موضوع اشراف دارد. او اکنون عضو کمیته واترپلوی جهانی است که برای ایران خیلی مهم است.

سرمربی تیم ملی واترپلو افزود: چیزی که از دین اسلام شنیدم این است که باید تیراندازی، سوارکاری و شنا را بیاموزید. برای این سفارش چه کرده‌ایم. چقدر جمعیت جوان، دانش‌آموز و جوان داریم. در استراتژی کشور ما تاریخ به ما گفته باید همه شناگر باشند. بعد از جامعه آماری بزرگ توسعه و ترویج واترپلو راحت‌تر می‌شود. همان چیزی که در کشتی ایران اتفاق می‌افتد. شاید این اختیار را نداشته باشم اما می‌شود سطح واترپلوی زنان را هم بالا ببریم. فوتسال زنان ایران بهترین جای دنیا است پس ورزش زنان می‌تواند پیشرفت کند. می‌دانم که رضوانی هم برای این موضوع تلاش می‌کند. یک شبه همه چیز را نمی‌شود تغییر داد. اولین چیز برنامه‌ریزی است و بعد از آن انجام خواهد شد. اگر استراتژی باشد موفقیت حاصل می‌شود.

او در پایان در مورد لژیونرها گفت: من نیستم که در را برای بازیکنان جوان باز می‌کند خودشان هستند. کسی که خودش نمی‌خواهد نمی‌شود ما او را مجبور کنیم. ارشیا و مهدی به این سطح رسیده‌اند و در قهرمانی اروپا هم خواهند بود. ما تیم و مربی آن‌ها را می‌شناسیم و می‌دانیم که به نرمی که می‌خواهیم خواهند رسید. فکر می‌کنم همه چیز را گفتم. مدت زیادی بود شما را ندیده بودیم. ما بدون شما نمی‌توانیم کار را انجام دهیم. ما روی کمک شما حساب می‌کنیم. فقط کوه‌ها به هم نمی‌رسند. باز هم همدیگر را خواهیم دید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha