• دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401062820521
  • خبرنگار : 30057

اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در آذربایجان‌غربی

اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: طرح تحول این استان از ابتدای مرداد ماه در جنوب استان آذربایجان‌غربی جهت تهیه ۱۲ ورقه در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوشیمی در مساحتی بالغ بر ۱۸هزار کیلومتر مربع آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، عبدالحمید سرتیپی با بیان این‌که این مطالعات مبنای توسعه اقتصاد معدنی استان را رقم خواهد زد، افزود: این طرح بزرگترین پروژه اکتشاف معدنی در منطقه شمال باختری کشور محسوب می‌شود و بالا بردن میزان ذخایر معدنی استان و گشودن کسب و کارهای معدنی از عمده اهداف مهم این پروژه است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات ژئوفیزیک در آذربایجان‌غربی نیز انجام می‌شود و در این عملیات ۱۵۰ کارشناس زمین‌شناسی جهت انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در لایه اطلاعاتی مختلف حضور خواهند داشت.

سرتیپی، انجام مطالعات ژئوفیزیکی و اکتشاف ذخایر معدنی توسط دولت‌ها با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و مردم دانست و ادامه داد: تعاملات و سرمایه‌گذاری خوبی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن در آذربایجان‌غربی صورت خواهد گرفت و طرح تحول یک طرح مشارکتی حاصل از توافق‌نامه سه جانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ایمیدرو و معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت است.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی با اشاره به این‌که در طرح تحول و توافق‌نامه سه جانبه وظیفه حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی است، تأکید کرد: در ادامه با معرفی مناطق امیدبخش قرار بر این است که نتایج و نقشه‌های تهیه شده برای تکمیل اطلاعات و اکتشافات به ایمیدرو و معاونت معدنی محول شود و بقیه ذخایر و محدوده‌های امیدبخش حاصل از فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی از طریق مکانیزم‌های مناسب برای ایجاد فعالیت و تحرک به بخش خصوصی واگذار شود.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وی افزود: برنامه پروازها و تهیه نقشه‌ها مشخص شده و مطالعات زمین‌شناسی در مناطق تکاب، بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب و مهاباد انجام خواهد شد.

در قالب طرح تحول مطالعات متنوعی از سطح تا اعماق زمین در چند لایه اطلاعاتی تهیه و تولید می‌شود که یکی از این مطالعات تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم است و در موضوع زیرساخت‌ها و توسعه شهری کمک خواهد کرد و می‌توان گفت هیچ پروژه عمرانی در کشور بدون در نظر گرفتن اینگونه مطالعات زمین‌شناسی نمی‌تواند آغاز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha