• دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401081611051
  • منبع : نمایندگی دانشگاه تهران

در گردهمایی حدود ۱۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان جدید اعلام شد

راه‌اندازی ۲ پردیس علم‌وفناوری دانشگاه تهران در کنار فرهنگسرای بهمن و منطقه صنعتی اشتهارد

راه‌اندازی ۲ پردیس علم‌وفناوری دانشگاه تهران در کنار فرهنگسرای بهمن و منطقه صنعتی اشتهارد
عکس آرشیوی و تزیینی است

معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از راه‌اندازی دو پردیس علم و فناوری این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پروژه پردیس علم و فناوری شهید علی محمدی در کنار فرهنگسرای بهمن و پردیس علم و فناوری شهید چمران در منطقه صنعتی اشتهارد کرج شکل می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر هادی غفوریان امروز در جمع نمایندگان ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان که به تازگی به مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پیوسته‌اند، با بیان این‌که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از باسابقه‌ترین پارک‌های علم و فناوری با فضای محدود است، اظهار کرد: سیاست جدید پارک توسعه زیرساخت‌هاست، از این‌رو در نظر دارد از همه فضاهای موجود در مناطق مختلف دانشگاه و شهر تهران برای گسترش و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند.

وی با بیان این‌که پارک علم و فناوری می‌کوشد از ظرفیت دانشگاه برای ایجاد شعب تخصصی در دانشکده‌ها استفاده کند، ادامه داد: به‌عنوان مثال موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با ۴۰۰ متر مربع زیربنا با فضای مناسب کارگاهی و آفیس اداری و دانشکده محیط زیست واقع در خیابان قدس ظرفیت‌های مناسبی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. در کنار این دو فضا در شعبه ابوریحان پارک علم و فناوری واقع در پاکدشت ورامین مجموعه قابل توجه گلخانه‌های تحقیقاتی با زیرساخت مناسب فراهم شده است. 

معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: هم‌چنین شعبه تبریزچی نبش خیابان ۱۲ فروردین با فضایی به مساحت ۳۰۰ مترمربع برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان آماده شده است، در کنار آن شعب کیش واقع در جزیره کیش، فارابی در قم، ارس واقع در منطقه آزاد ارس، کاسپین و فضاهایی در شهر اصفهان، فومن و کاشان برای استقرار شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

دکتر غفوریان، برج فناوری در دست احداث و TH1 را فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک دانست و در ادامه از ایجاد واحد تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خبر داد.

صدور ضمانت‌نامه مهم‌ترین مأموریت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران

در ادامه این مراسم، محمدمهدی فریدوند، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، راه‌اندازی این صندوق را برای شرکت‌های دانش‌بنیان سودمند دانست و خاطرنشان کرد: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان فرصت خوبی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

وی صدور ضمانت‌نامه به ذینفعان را مهم‌ترین مأموریت این صندوق برشمرد و افزود: ضمانت‌نامه صندوق مورد قبول بسیاری از نهادهای کارفرمایی و بانک‌هاست. از مزیت آن اخذ حداقل چک و ودیعه است.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، بحث مشارکت و سرمایه‌گذاری و ارزیابی طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر وظایف این صندوق دانست و خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صندوق و پارک را ارزیابی می‌کند.

فریدوند توضیح داد: این صندوق تاکنون بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته که ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر کرده است، ضمانت‌نامه بخشی از قرارداد محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که ۵۸ درصد خدمت صندوق صدور ضمانت‌نامه است، تصریح کرد: این خدمت روند رو به رشدی را طی می‌کند و تاکنون در مجموع ۳۰۰۰ فقره ضمانت‌نامه صادر شده است.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه این صندوق در اشکال مختلف به شرکتهای دانش‌بنیان تسهیلات ارائه می‌کند، افزود: این صندوق برای اعطای تسهیلات، خط اعتباری ویژه‌ای از صندوق نوآوری و شکوفایی دارد. 

وی با بیان این‌که ۱۴ درصد تسهیلات مربوط به تأمین منابع مالی جمعی است، گفت: تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات لیزینگ، تسهیلات کارگشایی با خط اعتباری و با نرخ ۱۲ و ۱۵ درصد از جمله این تسهیلات است.

فریدوند، میز پذیرش، ارزیابی و اعتبارات، کمیته اعتباری، حقوقی و مالی را مسیر اخذ تسهیلات دانست و گفت: از اقدامات خوب صندوق آن است که حد اعتباری شرکت را مشخص و به آن اعلام می‌کند تا شرکت بر آن اساس برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشد.

"بذر"، "جوانه" و "رویش شکوفایی" از برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

در ادامه این مراسم، مهندس یوسفی مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در تعریف جهانی پارک، گفت: پارک علم و فناوری سازمانی است که توسط متخصصان مدیریت می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت با ارائه فناوری و نوآوری است.

وی با بیان این‌که ایده اصلی تأسیس این پارک در سال ۸۰ ایجاد شد، افزود: در سال ۸۲ مرکز رشد و در سال ۸۴ پارک و مراکز رشد و فناوری زیرمجموعه‌های آن تشکیل شد و در سال ۹۹ هم ناحیه نوآوری شکل گرفت.

مدیر مرکز رشد پاک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که ناحیه نوآوری بر اساس زنجیره ارزشی سه موضوع مسأله‌یابی، ارزیابی، ایجاد کسب و کار و توسعه کسب و کار را دنبال می‌کند، گفت: بذر، جوانه و رویش شکوفایی از برنامه‌های این پارک است و TRL1-6 را دنبال می‌کند.

مهندس یوسفی رشد، پسا رشد و توسعه را از فعالیت‌های پارک دانست که در حال دنبال کردن است و گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بزرگترین پارک شهری کشور است که ۱۸۸ شرکت دانش‌بنیان عضو مستمر آن هستند و ۱۲۶ شرکت در پارک مستقرند و ۶۰ شرکت تنها عضو آن هستند.

وی با اشاره به ناحیه نوآوری دانشگاه تهران واقع در شمال امیرآباد، گفت: "شهر دانش" هم محدود به میدان انقلاب است، ناحیه نوآوری جدیدی هم در میدان بهمن ایجاد می‌شود.

مدیر مرکز رشد پاک علم و فناوری دانشگاه تهران معافیت قرارداد پژوهشی از مالیات، برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی و مدیریتی را از خدمات پایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و جذب دستیار فناوری از دانشجویان، کارگزاری و داوری ثبت اختراعات، رونمایی محصولات و معرفی شرکت‌ها به شبکه سرمایه‌گذاری و ... را از خدمات ویژه پارک برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

بر اساس این گزارش، ۱۸۸ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مستقرند و به‌تازگی برای ۱۵۰ شرکت حکم خورده که امروز حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای آشنایی با خدمات و تسهیلات این پارک گردهم آمدند و در جلسه‌ای پرسش‌های خود را مطرح کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha