• جمعه / ۱۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401101610241
  • خبرنگار : 30057

ایجاد قطب‌های فناوری با محوریت پژوهشگاه‌ها

ایجاد قطب‌های فناوری با محوریت پژوهشگاه‌ها
عکس تزئینی و آرشیوی است

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام این وزارتخانه برای ایجاد قطب‌های فناوری خبر داد و گفت: آیین‌نامه این قطب‌ها در حال تدوین است.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی صفدری رنجبر در آخرین روز از اجلاس دو روزه رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با اشاره به تدوین آیین‌نامه ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری، افزود: در دنیا پژوهشگاه‌ها بازیگران کلیدی در نظام ملی و نوآوری هستند و فعالیت‌های تحقیقاتی این مراکز موتور نوآوری و صنعتی به‌ویژه کشورهای OECD تلقی می‌شود.

صفدری، تمرکز بر پژوهش‌های کاربردی و توانمندسازی را از چالش‌های اصلی پژوهشگاه‌ها نام برد و یادآور شد: اثربخشی به دلیل ارتباط ضعیف با بخش خصوصی، عدم خلق ثروت، جایگاه رقابتی و موازی‌کاری با نهادهای دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان  و بسته بودن از دیگر چالش‌هایی است که پژوهشگاه‌ها با آن مواجه هستند.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: طبق ماده ۹ آیین‌نامه قانون جهش تولید دانش‌بنیان، پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم موظف هستند در راستای نقش‌آفرینی در زیست‌بوم فناوری و حرکت به سمت تجاری‌سازی در جهت ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری اقدام کنند.

صفدری، کمک به توسعه و تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری و حل مسائل کلان را از اهداف این قطب‌ها نام برد و یادآور شد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ۲۵ درصد شرکت‌ها در حوزه ICT فعال هستند و این در حالی است که کشور مشکلات زیادی در حوزه‌های محیط زیست، آب و انرژی دارد. 

وی با اشاره به ماموریت‌های قطب‌های علم و فناوری، خاطر نشان کرد: ارائه خدمات شتابدهی در حوزه فناوری و نوآوری، مدیریت پلتفرم پژوهش‌های راهبردی و مساله محور، مرجعیت استانداردسازی و تنظیم مقررات و ارائه خدمات تخصصی به شرکت‌های صنعتی از ماموریت‌های قطب‌های فناوری تعریف شده است.

صفدری، پژوهشگاه‌ها را در رده اول ایجاد قطب‌های فناوری دانست و یادآور شد: پارک‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌توانند در زمینه ایجاد این قطب‌ها اقدام کنند.

به گفته وی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در این زمینه از جمله موفق است.

صفدری خاطرنشان کرد: آیین‌نامه مربوط به قطب‌های فناوری و نوآوری در حال تدوین است و از پیشنهادات در این زمینه استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha