• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1401102013287
  • منبع : باشگاه دانشجویان

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی:

گسترش «استارتاپ استودیوها» عامل رشد کسب و کارهای پلتفرمی است

گسترش «استارتاپ استودیوها» عامل رشد کسب و کارهای پلتفرمی است

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی می گوید: با گسترش استارتاپ استودیوها، می‌توان ایده‌های نوآورانه‌بیشتری را به سمت رفع نیازهای کشور سوق داد و شاهد کارآفرینی بیشتر و رشد اقتصاد دانش بنیان بود.

علیرضا کیانفر در گفت‌وگو با باشگاه دانشجویان ایسنا، ضمن اشاره به چگونگی ایده‌پردازی برای ورود به دنیای استارتاپ تشریح کرد: مشکل خیلی از افرادی که قصد دارند وارد دنیای استارتاپی شوند، نداشتن ایده هست. ایده‌پردازی باید چگونه صورت گیرد این مشکل را خیلی از دانشجویان دارند که نمی‌دانند باید چگونه وارد دنیای استارتاپی شوند، برخی مواقع مشکلی حتی فراتر از نداشتن ایده وجود دارد و آن هم وجود خلأ ارتباطی اکوسیستم استارتاپی کشور با بطن جامعه‌ی دانشجویی کشور هست.

وی فزود: اگر صرفا در یک مرکز دانشگاهی مرکز رشد و پارک علم و فناوری تاسیس شود و در آن یک سری رویداد برگزار شود، این رویکرد نمی‌تواند خلا مذکور را پر کند. مسئله مهم، جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی هست. وقتی این جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی در بین دانشجویان یک دانشگاه صورت نگیرد نباید انتظار داشت که دانشجویان خودشان به دنبال آشنایی با فضای استارتاپی بروند. در چنین شرایطی حتی اگر در فضای دانشگاهی بهترین خدمات هم توسط مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ارائه شود، با عدم استقبال دانشجویان روبه رو خواهد شد.

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه عنوان کرد: جریان‌سازی تشکیل کسب و کارهای استارتاپی بدین معنی است که باید پروسه‌هایی را طراحی کرد تا هر  دانشجویی با مسائل استارتاپی به صورت عمومی آشنا شود و بداند که می‌تواند بدون داشتن سرمایه زیاد در زمینه رشته تحصیلی یا هر زمینه مورد علاقه  خود کسب و کاری پلتفرمی راه بیندازد که به صورت پلکانی رشد کند. وقتی دانشجویان با این مسائل آشنا شدند جریان تقاضا برای تاسیس استارتاپ‌های رشته خودشان یا زمینه های مورد علاقه شان شکل می‌گیرد، حال باید بدانند که چگونه می‌توانند وارد اکوسیستم استارتاپی شوند، از کجا باید شروع کنند و چگونه باید ایده‌پردازی کنند؟

کیانفر با بیان اینکه آموزش‌های ورود به اکوسیستم استارتاپی باید پس از آموزش‌های آشنایی با اکوسیستم استارتاپی که در مرحله‌ جریان سازی، ارائه شوند توضیح داد: در این مرحله با ارائه‌ راهکارهای عملیاتی قابل دسترس جهت ورود به اکوسیستم استارتاپی می‌توان تشکیل کسب و کارهای استارتاپی را فرهنگ سازی کرد. 

وی افزود: مسئله‌ مهم این است که وظیفه‌ جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی درخصوص کسب و کارهای استارتاپی در دانشگاه‌ها برعهده‌ چه افرادی است؟ در دانشگاهی که صرفا پاس کردن واحدهای درسی مهم‌ترین اولویت برای دانشجویان قرار می‌گیرد چگونه می‌توان انتظار داشت که دانشجویان به سمت کسب ‌و کار استارتاپی بروند و یا پایان‌نامه‌های کار بردی و  کار آفرین محور انجام دهند؟

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: اگر به استارتاپ استودیوها به عنوان کارخانه‌های استارتاپی نگاه کنیم ، ورودی این مراکز ایده‌های خام در ذهن یک فرد یا حتی افراد بدون ایده هستند، و خروجی‌های این کارخانه‌ها یک تیم استارتاپی آماده‌ ورود به مرحله‌ پیش رشد خواهد بود. پروسه‌ای که می‌تواند در استارتاپ استودیوها رقم بخورد بدین شکل هست که ابتدا با ارائه‌ آموزش‌های عمومی آشنایی با اکوسیستم استارتاپی، نسبت به تشویق به ورود به این اکوسیستم جریان‌سازی شود.

کیانفر در ادامه به ارائه‌ آموزش‌های چگونگی ورود به این اکوسیستم و مزیت‌های آن نسبت به ورود به فضای کارمندی پرداخت و گفت: تعریف مشوق‌ها و حمایت‌های موجود ورود به فضای کسب و کارهای استارتاپی باید فرهنگ‌سازی شود. در نهایت با جذب افراد دارای ایده خام یا حتی بدون ایده در جهت ایده‌پردازی یا پخته‌تر کردن ایده با ارائه‌ خدمات منتورینگ کار اصلی خود را پیش ببرد.

وی افزود: ایده‌های هم راستا می‌توانند با یک دیگر تلفیق شوند و ایده‌های بهتری ایجاد کنند یا افراد بدون ایده با افراد دارای ایده تیم‌سازی کنند، همچنین کمک در جهت تیم سازی ایده‌های اولیه‌ پخته شده از دیگر خدمات استارتاپ استدیو می‌تواند باشد. در ادامه تیم‌های شکل گرفته باید نسبت به آماده‌سازی داکیومنت‌های اولیه‌ کسب و کار خود مانند طرح توجیهی، مطالعات بازار، بیزینس پلن و... با کمک خدمات منتورینگ استارتاپ استودیو اقدام کنند و با تکمیل مهارت‌های خود جهت پیاده‌سازی ایده آماده‌ مرحله‌ پیاده سازی ایده شوند. در نهایت خروجی حاصل این کارخانه‌ی استارتاپی، یک استارتاپ آماده جهت ورود به مرحله‌ی پیش رشد یا آماده‌سازی محصول اولیه است.

به گفته کیانفر، استارتاپ استودیوها می‌توانند بخشی از مراکز رشد و شتابدهنده‌ها باشند یا به عنوان مراکز مستقل فعالیت کنند اما امروز در سطح کشور ما متاسفانه مراکز استارتاپ استودیوها بسیار کم هستند و مراکز رشد و شتابدهنده‌ها نیز معمولا به دلیل اینکه ریسک خودشان را کم کنند، استارتاپ‌ها را از مرحله‌ رشد جذب می‌کنند و این موارد در کنار نبود جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه کسب و کارهای استارتاپی، باعث شده است تا یک خلأ گسترده میان ایده در ذهن یک فرد تا یک استارتاپ در مرحله رشد ایجاد شود و این باعث کاهش تعداد استارتاپ ها خواهد بود.

مدیر کانون کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی در پایان تاکید کرد: اگر به تاسیس و گسترش استارتاپ استودیوها و تامین مالی آنها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر وابسته به مراکز صنعتی توجه شود می‌توان شاهد افزایش تعداد استارتاپ‌های رفع کننده نیازهای صنعت بود. ایده‌های نوآورانه‌ شکل گرفته در استارتاپ استودیوهای مرتبط با صندوق های سرمایه‌گذاری وابسته به صنایع، می‌توانند هم در جهت رفع نیازهای کشور مفید باشند و هم باعث شکل‌گیری کارآفرینی بیشتر و رشد اقتصاد دانش بنیان خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha