• چهارشنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401110503870
  • خبرنگار : 30057

جمع‌آوری هوشمند پسماندهای خشک در مشهد با مشارکت فناوران

جمع‌آوری هوشمند پسماندهای خشک در مشهد با مشارکت فناوران

رییس اداره آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از اجرای طرح هوشمندسازی جمع آوری پسماندهای خشک در این شهر خبر داد.

به گزارش ایسنا، جواد عابدینی طرقبه در نشست عمومی کارگروه مدیریت پسماند با موضوع تفکیک از مبدا پسماندهای عادی که امروز به صورت آنلاین در فرهنگستان علوم برگزار شد، افزود: کلانشهر مشهد با وسعتی معادل ۳۲۸ کیلومتر مربع دارای جمعیتی در حدود ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر سالانه پذیرای ۲۵ میلیون زائر است.

وی میزان تولید پسماند خانگی در شهر مشهد در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ را روزانه معادل ۲۰۴۶ تن ذکر و اظهار کرد: این میزان در ایام خاص و مناسبت‌های مذهبی افزایش چشمگیری می‌یابد.

عابدینی طرقبه، کل زباله‌های شهر مشهد بر اساس آمار میانگین روزانه ۸ ماهه سال ۱۴۰۱ را ۲۰۵۹ تن عنوان کرد که از این میزان ۲۴۰ تن تفکیک از مبدا است.

رییس اداره آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، یادآور شد: ما در سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد پس از انجام مطالعات و بررسی‌های متعدد، با هدف حفظ محیط زیست، بهداشت و سلامت جامعه، توسعه پایدار، بازگشت سرمایه‌های ملی و کاهش مصرف انرژی و منابع طبیعی، با جلب مشارکت بخش خصوصی نسبت به تاسیس اولین و بزرگترین خوشه صنعتی بعنی صنایع تبدیلی کشور اقدام کردیم که بر این اساس کارخانه تولید کمپوست، کارخانه تولید ورمی کمپوست، کارخانه تولید کود غنی شده گرانوله، کارخانه بازیافت کاغذ و کارخانه بازیافت پلاستیک به بهره‌برداری رسید.

عابدینی طرقبه، میانگین روزانه جمع‌آوری پسماند خشک در مشهد در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ را ۲۴۰ تن ذکر کرد که این میزان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۴۱ تن و در سال ۹۹ ۲۳۲ تن بوده است و ادامه داد: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ از این میزان پسماند خشک، ۱۱.۷ درصد پسماند از مبدا تفکیک شده است.

رییس اداره آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از جمع آوری هوشمند پسماند خشک در شهر مشهد با همکاری شرکت‌های استارت‌آپی خبر داد و گفت: برای این منظور اقدام به ‌طراحی ‌سامانه‌ هوشمند جمع‌آوری پسماندهای‌ بازیافتی کردیم که در ‌سال ‌۱۳۹۸ طرح‌ پایلوت‌ آن ‌در سطح‌ نواحی یک و ۲ منطقه‌ ۹ اجرایی شد و ‌با توجه ‌به ‌نتایج‌ مثبت ‌و ‌افزایش ‌مشارکت‌ شهروندان ‌به خصوص در میزان تناژ ‌تحویلی ‌این ‌طرح ‌با ‌استفاده‌ از توان‌ بخش‌ خصوصی در ‌کل‌ سطح‌ شهر ‌مشهد ‌مورد ‌بهره‌برداری ‌و ‌اجرا ‌قرار گرفت.‌

به گفته وی، از سال‌ ۹۹ با همکاری ‌بخش‌ خصوصی ‌اقدام ‌به ‌راه‌اندازی‌ اپلیکیشن‌های‌ تلفن‌ همراه‌ جهت‌ جمع‌آوری ‌زباله‌ خشک در ‌کل شهر ‌مشهد شده‌ است.

وی گفت: این نرم‌افزارها برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند و ‌امکان درخواست‌ جمع‌آوری‌ و ‌خرید ‌پسماندهای‌ بازیافتی شهروندان‌ را ‌به ‌صورت ‌آنلاین ‌فراهم‌ می‌کنند، به گونه‌ای که کاربران می‌توانند با ‌تعیین ‌زمان،‌ در ‌هر ‌مکانی‌ ‌درخواست خودرو کنند ‌تا ‌در ‌سریع‌ترین زمان ممکن نزدیکترین خودرو ‌به آدرس درخواستی اعزام ‌و ‌نسبت ‌به ‌تحویل ‌و ‌خرید ‌پسماندهای‌ بازیافتی ‌اقدام‌ شود.

عابدینی طرقبه یادآور شد: از سال ۹۹ تا ۹ ماه اول سال جاری، ۲۲ درصد از پسماندهای خشک به صورت هوشمند جمع‌آوری شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha