• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401120603700
  • خبرنگار : 30057

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری مطرح کرد

دلایل رونمایی از واکسن کرونا در شرایط فروکش/تولید ۳۰ واکسن سرطان مبتنی بر mRNA در دنیا

دلایل رونمایی از واکسن کرونا در شرایط فروکش/تولید ۳۰ واکسن سرطان مبتنی بر mRNA در دنیا

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تضمینی نیست که جهش‌های دیگر ویروس کرونا وجود نداشته باشد، گفت: دستیابی محققان کشور به واکسن کرونای مبتنی بر mRNA موجب شد تا ابزاری برای مقابله با ویروس در اختیار داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن کرونای مبتنی بر mRNA که در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، با طرح این سوال که چرا با فروکش کردن کرونا از این واکسن رونمایی شد، گفت:  در حال حاضر جهش‌های ویروس کرونا به سمتی رفته است که به جای کیسه هوایی، بخش‌های فوقانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این امر موجب کاهش مرگ و میر شده است.

وی واکسن‌پذیر بودن ویروس کرونا را از دیگر ویژگی‌های این بیماری دانست و اظهار کرد: این مزیت موجب شد تا فناوران کشور به فناوری mRNA دست یابند.

قانعی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که ویروس کرونا جهش‌های دیگری نداشته باشد و ما نیاز داریم به فناوری‌های پیشرفته مجهز شویم تا با جهش‌های آینده بتوانیم ایمنی ایجاد کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، ادامه داد: در پلتفرم‌های دیگر واکسن از زمان هجوم ویروس تا ساخت واکسن ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز است ولی تولید تنها واکسنی که فقط ۲ ماه زمان برد، واکسن مبتنی بر فناوری mRNA است و کشور توانست در زمان کوتاهی به آن دست یابد.

وی با تاکید بر اینکه دستیابی به فناوری‌هایی که در زمان کوتاهی ایمنی ایجاد کند، جزو ملزومات است، یادآور شد: در حال حاضر در دنیا ۳۰ واکسن درمان و پیشگیری سرطان بر پایه mRNA در حال تولید است و کشورهای تولیدکننده این واکسن‌ها در آینده بازیگران اصلی اقتصاد و فروش این واکسن‌ها هستند.

قانعی با اشاره به صدور مجوز برای کارآزمایی بالینی اولین واکسن mRNA و واردشدن آن به فاز کارآزمایی بالینی، اظهار کرد: این فرآیند به معنای آن است که این واکسن همه مراحل تحقیقاتی را طی کرده است و این موضوع را کسانی می‌فهمند که می‌دانند برای دریافت مجوزها چه موانعی وجود دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، دستیابی به فناوری‌های جانبی را از دیگر ره‌آوردهای تولید واکسن mRNA در کشور ذکر کرد و گفت: برای تولید این واکسن، گروهی از آنزیم‌های مورد نیاز را تیم فناورانه دیگری به تولید رساندند.

وی با اشاره به پیچیدگی فناوری mRNA، افزود: غربت یک موضوع علمی به عمق آن باز می‌گردد و کسی از توسعه فناوری mRNA شاد نمی‌شود، چون درک درستی در این زمینه وجود ندارد، ولی مجاهدت دکتر خدامی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده واکسن «رناپ» و همسر ایشان موجب شد این فناوری در کشور توسعه یابد.

وی با انتقاد نسبت به عدم توجه سرمایه‌گذاران به این حوزه، افزود: با توسعه این فناوری، اقتصاد بزرگی در حوزه mRNA در کشور شکل گرفته است و امیدوارم همزمان با این پیشرفت سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فناوری به بلوغ برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha