• یکشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401121410048
  • خبرنگار : 30057

استفاده از ۵ بند قانونی برای حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری

استفاده از ۵ بند قانونی برای حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور و مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران افزایش درآمد پارک‌ها و ارائه خدمات مالی گسترده به شرکت‌های فناور را از دستاوردهای همکاری صندوق‌های پژوهش و فناوری با پارک‌ها دانست و گفت: برای توسعه خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری باید از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهره برد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی فریدوند امروز در کارگاه تخصصی تعاملات سه‌گانه پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: این صندوق‌ها در سال ۱۴۰۰ رشد ۵۰ درصدی در صدور ضمانت‌نامه داشته‌اند.

وی ادامه داد: تفاوت صدور ضمانت‌نامه در این صندوق‌ها با بانک‌ها در این است که صدور ضمانت‌نامه بانک‌ها مختص شرکت‌های بزرگ است، ولی صندوق‌ها خدمات صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های کوچک و متوسط دارند.

فریدوند با اشاره به ارائه خدمات سرمایه‌گذاری خطرپذیر از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری، تاکید کرد: ارائه این خدمات از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری رشد داشته است. 

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور یادآور شد: ماموریت اصلی صندوق‌های پژوهش و فناوری حمایت از شرکت‌های فناور است، ولی چالش مهم در این زمینه، سهامدار بودن پارک‌های علم و فناوری در صندوق‌ها است.

وی یکی از ابزارهای حمایتی این صندوق‌ها را منابع اهرمی برای اعطای تسهیلات به شرکت‌ها دانست و اظهار کرد: استفاده حداقلی از ظرفیت‌های منابع صندوق‌های پژوهش و فناوری توسط پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از چالش‌های این صندوق‌ها به شمار می‌رود.

وی، نبود منابع مناسب در پارک‌ها و مراکز رشد، عدم امکان مشارکت در افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری و تفاوت در رویکرد پارک‌ها و صندوق‌ها را از دیگر چالش‌های صندوق‌ها نام برد.

فریدوند اضافه کرد: رویکرد پارک‌ها یک رویکرد حمایتی و رویکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری بهره‌گیری شود، خاطرنشان کرد: بندهای ت ماده ۱۲، بند ت ماده ۶، بند ت ماده ۱۱، بند ج ماده ۴ و بند الف ماده ۱۷ قانون جهش تولید دانش‌بنیان از جمله ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری است.

مدیر صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، نتیجه همکاری پارک‌های علم و فناوری با صندوق‌های پژوهش و فناوری را توانمندسازی صندوق‌ها، ارائه خدمات مالی گسترده‌تر به شرکت‌ها، افزایش درآمد مؤسسات مستقر در پارک‌ها و افزایش درآمد پارک‌ها ذکر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha