• سه‌شنبه / ۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402010100201
  • خبرنگار : 71664

معاون بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران مطرح کرد

بین‌المللی‌سازی دانشگاه محدود به تبادل استاد و دانشجو نیست

بین‌المللی‌سازی دانشگاه محدود به تبادل استاد و دانشجو نیست

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: در دهه‌های اخیر، بین‌الملی شدن از اولویت‌های دانشگاه‌ها به حساب می‌آید. دانشگاه‌ها به منظور رشد و توسعه و ارتقاء در کیفیت به سمت بین‌المللی شدن حرکت می‌کنند. مباحث بین‌المللی شدن به تبادل استاد و دانشجو محدود نمی‌شود و ابعاد گسترده‌ای دارد که باید شناسایی شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین آیتی در برنامه اینترنتی «پیام دارالفنون» دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره بین‌المللی‌سازی آموزش عالی کشور گفت: شاخص‌های گسترده بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها باید احصاء شود. بررسی‌ها بیانگر این است که بیش از ۱۰۰ شاخص برای بین‌المللی‌سازی وجود دارد که باید در کانون توجه قرار گیرند و برای تحقق هرکدام از این مؤلفه‌ها، راهکارهایی وجود دارد. 

وی درباره بین‌المللی‌سازی (Internationalization) و جهانی‌سازی (Globalization) خاطرنشان کرد: بین‌المللی‌سازی آموزش عالی به منظور رویارویی با چالش‌هایی است که از جهانی‌سازی ایجاد شده است. ما باید با معنا و مفهوم‌ جهانی‌سازی در کنار بین‌المللی‌سازی به طور کامل آشنا شویم. هنگامی دانش به دست آمده در یک کشور به عنوان علم شناخته می‌شود که آن دانش در عرصه بین‌الملل شناخته و پذیرفته شود. بین‌المللی‌سازی فرآیندی است که ما آگاهانه در برابر جهانی‌سازی انجام می‌دهیم و بدین‌وسیله دانشگاه‌ها سعی می‌کنند در شبکه جهانی علم و فناوری حضور داشته باشند. این پروژه در قالب گفتمان‌سازی دانشگاه، با همکاری معاونت بین‌الملل و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال اجرا است.

دکتر آیتی ادامه داد: مؤسسات علمی و دانشگاه‌های دنیا سعی می‌کنند که در شبکه‌های جهانی علم و فناوری حضور داشته باشند و در مسیر بین‌المللی شدن، جلو بروند.

وی درباره مفهوم جهانی‌سازی توضیح داد: ایجاد یک جامعه جهانی است که به رویدادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در بخشی از جهان اجازه می‌دهد تا تاثیر سریع و مهمی بر سایر نقاط جهان بگذارد. به زبان ساده، اختلاط و درهم نوردیده شدن مرزها است. برخی از کشورها تلاش می‌کند که در تعاملات رویدادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر روی برخی از کشورهای دیگر تاثیر بگذارند. 

این استاد دانشگاه درباره معنا و مفهوم بین‌المللی‌سازی، گفت: در این پدیده، تبادل و تعامل نقش محوری دارد که طی آن، دو یا چند کشور از طریق توافق به تبادل در امور مورد توافق وارد می‌شوند. این مؤلفه، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های علمی و عملی را دربر می‌گیرد و به فهم درک نظام‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دیگر ملت‌ها و تعامل میان ملت‌ها کمک می‌کند.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: بین‌المللی شدن یک راه مستمر، بی‌پایان و نیازمند سازگاری مستمر آموزش عالی با تغییرات دائمی محیط جهانی براساس فرصت‌ها و چالش‌ها است. بین‌المللی‌سازی را می‌توان به مفهوم فرایند توفیق بعد بین‌المللی در اهداف، نقش‌ها و ارائه آموزش دانشگاهی درنظر گرفت.

وی با بیان اینکه جهانی‌سازی، یک‌سویه است و یک فرهنگ تلاش می‌کند که بر فرهنگ دیگری تاثیر بگذارد، توضیح داد: چنین موضوعی در بین‌المللی‌سازی وجود ندارد؛ بلکه روند تکامل زندگی اجتماعی بشر است و سبب تعامل و وابستگی میان حقایق و دیدگاه‌ها در حوزه دانشگاهی و علوم می‌شود.

معاون بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران توضیح داد: جهانی‌سازی، یک امر اجتناب‌ناپذیر است و در سطح جهان در جریان دارد، اما بین‌المللی یک امر اختیاری است و به دانشگاه‌ها و کشورها توصیه می‌شود به صورت اختیاری و به منظور استفاده از فرصت‌ها، رشد و ارتقای خود به سمت بین‌المللی‌سازی حرکت کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از عواملی که می‌تواند سبب رشد و توسعه دانشگاه‌ها شود، حرکت به سمت بین‌المللی‌سازی است، توضیح داد: بین‌المللی‌سازی از اهداف امروزه دانشگاه‌های دنیا به حساب می‌آید که اهداف بسیار گسترده‌ای دارد. بین‌المللی‌سازی می‌تواند عامل توسعه، برندسازی و درآمد دانشگاه‌ها شود و به اعتبار علمی دانشگاه بیفزاید.

وی با بیان اینکه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، فرایندی از تلفیق کارکردهای آموزشی، پژوهشی است، گفت: بین‌المللی‌سازی با احترام به سنت‌ها و فرهنگ‌ها شکل می‌گیرد. هنگامی که تعامل میان کشورها شکل می‌گیرد، لازم است که احترام متقابل هم حفظ شود تا اهداف بین‌المللی‌سازی محقق شود.

این استاد دانشگاه افزود: آنچه که در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، علم است. مقالات و کتب متعددی در زمینه بین‌المللی‌سازی علم نوشته شده که از تئوری‌های متفاوت سخن می‌گویند. «نایت» (شوالیه)، «دوویت»، «رادزکی»، «جیانگ»، «دیویس»، «نیک‌بین» و «ستوده‌فر» بخشی از تئوری‌هایی هستند که در زمینه بین‌المللی‌سازی علم مطرح شده‌اند. این تئوری‌ها، علمی و مسنجم هستند و می‌توانند الگویی در زمینه بین‌المللی‌سازی علم باشند.

وی درباره بین‌المللی‌سازی در حوزه علوم‌پزشکی، گفت: بین‌المللی‌سازی دارای ابعاد گسترده و متعددی است که هرکدام دارای زیرشاخه‌هایی هستند که برمبنای آن می‌توان اقدامات متعددی انجام داد. دانشگاه علوم‌پزشکی تهران سعی می‌کند که بین‌المللی‌سازی علم را در ابعاد آموزش، پژوهش، روابط بین‌الملل، دانشجویی، مدیریت و نیروی انسانی و بهداشت و درمان انجام دهد.

معاون بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره بعد آموزشی بین‌المللی‌سازی این مرکز آموزشی، توضیح داد: ما در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم. بیشترین تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از آن دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است. همچنین در زمینه آموزش دانشجویان و اساتید در خارج از کشور نیز اقداماتی انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ میز همکاری با دانشگاه‌های سایر کشورها داریم، خاطرنشان کرد: الگویی که توسط دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در زمینه بین‌المللی‌سازی به کار گرفته شده، یک الگوی بومی است. برای ۶ بعد آموزش، پژوهش، روابط بین‌الملل، دانشجویی، مدیریت و نیروی انسانی و بهداشت و درمان که در زمینه بین‌المللی‌سازی مورد توجه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران قرار گرفته است، اقدامات متعددی انجام شده است.

وی در تشریح اقدامات بین‌المللی سازی در حوزه آموزش، گفت: «بین‌المللی‌سازی آموزش از راه دور»، «بین‌المللی‌سازی برنامه‌درسی»، «ارائه فرصت‌های تحصیل در خارج، پذیرش متقاضیان بین‌المللی»، «مشارکت در طرح‌های فاند تبادل»، «ایجاد دوره‌های آموزشی مشترک»، «ایجاد دوره‌های بین‌المللی»، «مشارکت اساتید بین‌المللی در فعالیت‌های آکادمیک» و «یاددهی و یادگیری با استفاده از روش‌های جدید الکترونیک» از اقدامات این حوزه هستند.

این استاد دانشگاه در تشریح اقدامات بین‌المللی‌سازی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در حوزه پژوهش، گفت: «استقرار سیستم پژوهشی باز»، «ایجاد سیستم پژوهشی جذاب»، «ایجاد ظرفیت تحقیقاتی جدید»، «انجام بنچ مارک‌های بین‌المللی»، «دستاوردهای تحقیقاتی استناد بین‌المللی»، «شناخت بهتر دانش بومی و عرضه آن به جهان»، «همکاری پژوهشی مشترک»، «رعایت استانداردهای بین‌المللی در پژوهش‌های مشترک» و «رعایت اخلاق بین‌الملل در چاپ مقالات»، بخشی از اقدمات دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در حوزه پژوهشی است.

معاون بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در زمینه اقدامات روابط  بین‌الملل، گفت: «انعقاد تفاهم‌نامه»، «بازدیدهای بین‌المللی»، «تشکیل کمیته‌ بین‌المللی‌سازی دانشگاهی»، «برگزاری رویدادهای علمی»، «تاسیس شعب بین‌المللی»، «حضور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی» از اقدامت این حوزه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در حوزه بین‌المللی‌سازی آموزش عملکرد خوبی داشته است، گفت: یک پردیس بین‌الملل در جزیره کیش داریم که ۲۰۰ دانشجویی خارجی در این مرکز مشغول به تحصیل هستند. شعبه بین‌الملل دانشگاه در شهر کربلا را افتتاح کردیم که ۲۰۷ دانشجو دارد. در این مرکز بین‌المللی ۱۶۲ دانشجوی پزشکی، ۲۴ دانشجوی پرستاری و ۲۴ دانشجوی فیزیوتراپی مشغول به تحصیل هستند. تاسیس یک شعبه بین‌المللی دانشگاهی در زمینه علوم‌پزشکی برای نخستین بار شکل گرفته است.

وی درباره بین‌المللی‌سازی در حوزه دانشجویی، گفت: «ارائه تسهیبلات مورد نیاز دانشجویان خارجی پیش از ورود/ بلافاصله پس از ورود و ثبت‌نام»، «تسهیل تعامل دانشجویان بین‌المللی و داخلی»، «گسترش چند فرهنگ‌گرایی در دانشگاه»، «یادگیری رفتارهای اجتماعی»، «ارتقاء احترام به تفاوت فرهنگی»، «گسترش مهارت بین فرهنگی»، «برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی»، «تامین فضای فرهنگی، اجتماعی جذاب و برانگیزنده برای دانشجویان بین‌الملل» و «گسترش فرهنگ مهمان‌نوازی در دانشگاه برای جذب دانشجویان بین‌المللی» از اقدامات انجام شده در این حوزه است.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha