• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402021609465
  • خبرنگار : 30165

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خبر داد:

حرکت به سمت تحول‌آفرینی و کیفی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی

حرکت به سمت تحول‌آفرینی و کیفی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی استان تهران تاکید کرد: در صدد هستیم فعالیت‌های جهاد را به سمت تحول‌آفرینی و کیفی‌سازی ببریم و یک بازسازی جدید انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، در نشست معاونین فرهنگی واحدهای جهادهای دانشگاهی استان تهران با بیان اینکه ما در حوزه فرهنگی امروز با شرایط ویژه مواجه هستیم، گفت: این شرایط ویژه هم در کشور و هم در جهاد دانشگاهی و هم در همه نهادهای فرهنگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه قله این شرایط را مقام معظم رهبری تبیین می‌کنند، گفت: ضروری است که همه نهادها به یک بازسازی فرهنگی روی بیاورند. ترجمان این موضوع این است که هر فردی که مسئولیت فرهنگی دارد، به اشکال مختلف می‌تواند این کار را انجام دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، تحول فرهنگی در چهار حوزه ساختار، فرآیند، نیروی انسانی و برنامه دنبال خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه عموماً وقتی توقع تغییر در سازمان مطرح می‌شود، یکی از راه‌ها تغییر ساختار است، ادامه داد: راه دیگر این است که هر یک از فعالیت‌ها را مورد رصد قرار دهیم و به سمت بازسازی ساختار برویم. مراد مقام معظم رهبری از تغییر ساختار، همین موضوع است.

دکتر کلانتر مهرجردی خاطر نشان کرد: در حوزه اصلاح برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اقداماتی را شروع کردیم و در صدد این هستیم که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را به سمت کیفی‌سازی همراه با نوآوری ببریم و یک بازسازی جدید انجام دهیم.

وی با اشاره به رویکرد مدیریت ارشد جهاد دانشگاهی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی گفت: نگاه جهاد دانشگاهی این است که اگر می‌خواهیم فعالیت فرهنگی انجام دهیم، باید اولا در مجموعه مخاطبان جهاد دانشگاهی انجام دهیم. اگر دانشجو و فعالیت آموزشی داریم، باید فعالیت‌های فرهنگی درخور نیز در قالب آن انجام دهیم. اگر در حوزه پژوهش فعالیتی انجام می‌دهیم، برای آن‌هایی که قابلیتش را دارد، پیوست فرهنگی تعریف کنیم.

وی ادامه داد: توجه به جهادگران دانشگاهی نیز اهمیت دارد؛ اگر نوری قرار است بتابد، باید ابتدا بر جهاد و جهادگران بتابد و در فعالیت‌های فرهنگی، جهادگران و خانواده‌های آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

دکتر کلانتر مهرجردی خاطر نشان کرد: در استان تهران با شرایط ویژه مواجه هستیم. جهاد دانشگاهی مزیت‌هایی در استان تهران دارد؛ برای مثال ۱۲ واحد جهاد دانشگاهی در مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور فعال هستند که می‌توانند جمع آنها، یک قرارگاه فرهنگی باشد. شرایط تهران، هم فرصت و هم تهدید است. حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون جمعیت در استان تهران به صورت مقیم و ترددی وجود دارد و می‌توانیم استان تهران را به مثابه یک ظرفیت ببینیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: به دنبال آن هستیم که به شکل تخصصی، این قرارگاه فرهنگی را شکل دهیم و تشکیل این قرارگاه را جدی‌تر پیگیری کنیم و در فعالیت‌های فرهنگی، ذی‌نفعان را به صورت تخصصی درگیر کنیم تا فعل جریان‌سازی فرهنگی اتفاق بیفتد.

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به ضرورت تمدن‌سازی گفت: یکی از مسیرهای جدی پیش روی ما، تمدن نوین اسلامی است. افق پیش روی ما، تمدن‌سازی است و این لوازمی نیاز دارد. در تمدن‌سازی، دو عنصر مهم، تولید فکر و اندیشه و پرورش انسان اهمیت دارد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که ساختار فرهنگی نیازمند تحول اساسی و انقلابی است، گفت: برای این تحول باید به اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم توجه داشت. همچنین توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی نیز ضرورت دارد. یکی از این تحولات، تغییرات دولت است. البته دولت سیزدهم با گفتمان مردمی‌سازی وارد میدان شده است و جهاد دانشگاهی در این زمینه می‌بایست پیشتاز باشد، زیرا از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و به عنوان یک حلقه میانی واقعی، می‌تواند میان جامعه، دانشگاه و صنعت، نقش ایفا نماید.

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به مهم‌ترین موضوعات مورد توجه دولت گفت: مسئله تورم، اشتغال و بیکاری جوانان، ریشه‌کنی فقر و مشارکت مردم در اداره کشور و نیز مسائل فرهنگی از جمله حجاب و عفاف و فرهنگ کارآفرینی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم است.  براساس بیانیه گام دوم انقلاب، همچنین اسناد و رویکرد دولت سیزدهم، در اوایل سال جدید به مراکز تابعه، سیاست‌ها و اولویت‌ها ابلاغ شده است و در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: یکی از رویکردها این است که به عیال فرهنگی جهاد دانشگاهی از جمله دانشجویان خدمت‌گیرنده از جهاد و خانواده‌های جهادگران توجه لازم داشته باشیم. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha