• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402040704176
  • خبرنگار : 30165

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد:

واگذاری ۱۰۷ طرح فناورانه به دانشگاه‌های علوم پزشکی

واگذاری ۱۰۷ طرح فناورانه به دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۱۰۷ طرح فناورانه به دانشگاه‌ها واگذار شده و همه طرح‌ها از محل بودجه یک درصد مورد حمایت قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در خصوص فرآیند تدوین نقشه جامع فناوری سلامت کشور اعلام کرد: شاخص‌های سنجش و تعیین اولویت‌های فناورانه بر سه اصل ارزبری، اهمیت استراتژیک محصول و نقشی که در حل مشکلات سلامت کشور ایفا می‌کند و امکان تولید داخل استوار است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به اولویت‌های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: بر مبنای شاخص های تعیین شده، اولویت‌های دارو و تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی مشخص شده است مواد اولیه دارویی در شرایط تحریم در چرخه تولید و تامین دارو بسیار اهمیت دارد و تراز مثبت تجاری و صرفه‌جویی ایجاد می‌کند و با افزایش عمق تولید می‌تواند در اقتصاد کلان تاثیرگذار باشد. همین‌طور اولویت‌بندی محصولات نهایی به خصوص انواع داروهایی که در فرآیند تولید پیچیدگی‌هایی دارند که می‌تواند ارزش افزوده مطلوبی ایجاد کند.

پناهی در ادامه به شناسایی ظرفیت‌های ملی سلامت اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌خصوصی و سایر سازمان‌های فعال در حوزه سلامت به عنوان گام دوم نقشه توسعه فناوری سلامت کشور اشاره و تصریح کرد: تدوین نقشه جامع فناوری سلامت در این راستا تدوین شده و در این راستا هفتم اردیبهشت ماه با قید فوریت به معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. در این مرحله از تمامی دانشگاه‌ها خواسته شد بر اساس پتانسیل و توانمندی‌هایی که دارند و طبق مستندات کافی اعلام کنند در چه حوزه‌هایی می‌توانند ماموریت‌های فناورانه را اجرا کنند.

وی ادامه داد: گام سوم بر اساس تقسیم‌کار ملی با مشارکت کمیته‌های تخصصی فناوری در دستور کار قرار گرفت و برای رسیدن به ماموریت‌ها مطابق با دستور افزایش رشد تولید، مراحل تدوین RFP برای اولویت‌های تعیین شده انجام شد. پس از برگزاری فراخوان، بهترین پروپوزال ارائه شده انتخاب شد و حمایت و نظارت جهت اجرای طرح‌ها به انجام رسید تا در نهایت ۱۰۷ طرح فناورانه به دانشگاه‌ها واگذار شود و همه طرح‌ها از محل بودجه یک درصد مورد حمایت قرار گرفتند.

وی یادآور شد: تخصیص بودجه در آینده بر اساس میزان مشارکت دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

پناهی، مسئله رفع موانع تولید و تجاری‌سازی با حمایت شورای عالی فناوری را به عنوان آخرین مرحله یاد کرده و خاطرنشان کرد: بخش عمده مسیر در این مرحله قرار دارد زیرا باید محصولات نمونه اولیه، به محصول تجاری سازی شده تبدیل شود و تشکیل شورای عالی فناوری یکی از راه‌های مهم برای تصویب آیین نامه‌ها و حمایت‌ها در این عرصه به شمار می‌رود.

معافیت مالیاتی ناشی از سرمایه گذاری در زیست بوم فناوری

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به حمایت‌های موجود از شرکت‌های دانش بنیان افزود: در حال حاضر قانون جهش تولید دانش بنیان تسهیلات خوبی را برای فعالیت‌های فناورانه اختصاص داده است. معافیت مالیاتی ناشی از سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم فناوری کشور یکی از این حمایت هاست. اگر یک شرکت بزرگ پروژه‌ای جهت سرمایه‌گذاری در پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد یا مراکز نوآوری ارائه کند و در شورای راهبری دانش بنیان نیز تصویب شود از ۳۰درصد تا کل مبلغ سرمایه‌گذاری از مالیاتی که آن شرکت موظف به پرداخت آن است کسر می‌شود.

برگزاری رویدادهای سالانه

وی در پایان با بیان اینکه سالانه دو رویداد با رویکرد تخصصی و عمومی در حوزه فناوری سلامت برگزار می‌کنیم، یادآور شد: رویداد تخصصی امسال ایده بازار فناوری سلامت با رویکرد فرآورده های سنتی و طبیعی است که مرداد ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha