• شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۷:۵۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402060402513
  • منبع : معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

در افتتاحیه نمایشگاه فارمکس اعلام شد

۸۰ درصد تحقیقات دارویی در کشور نوآورانه است

۸۰ درصد تحقیقات دارویی در کشور نوآورانه است

معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت گفت: ۴۰ درصد از فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در زمینه تولید مواد اولیه است و ۵۲ مرکز تحقیقاتی حوزه دارو هم مطالعاتشان را به حوزه نوآوری و فناوری اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه «فارمکس» و بیست و دومین همایش سالانه انجمن داروسازان ایران با بیان این مطلب،  در خصوص جایگاه داروسازی در عرصه سلامت بیان کرد: امروزه رشته داروسازی به طور مشخص در محافل علمی بسیار مورد توجه است. علت آن هم تغییر رویکرد دانشگاه‌ها به سوی مسائل علمی و درمان‌های جدید و نوین است.

پناهی تصریح کرد: پیش از این آموزش در دانشگاه سطح یک و پژوهش در دانشگاه سطح ۲ صورت می‌گرفت، ثروت آفرینی هم در دانشگاه سطح سه و تبدیل علم به ثروت که نیازهای جامعه درباره دارو و تجهیزات را مورد هدف قرار می‌دهد، در سطح ۴ وجود داشت. اما اکنون دانشگاه‌های نسل پنج به دنبال تربیت مدیر در زمینه آموزش، پژوهش و ثروت‌آفرینی هستند که بخشی از مدیران می‌توانند داروسازان باشند.

به گفته وی، استفاده از این ظرفیت باعث ارتقاء و رشد این حوزه خواهد شد و  نیازهای جامعه را رفع می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره جایگاه داروسازی در عرصه تولید علم، اظهار کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۷۳۱ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که از این‌ تعداد ۱۳۰۳ شرکت در حوزه سلامت فعال هستند. ۴۰ درصد از این فعالیت‌ها هم در حوزه تولید مواد اولیه داروسازی و ۲۸ درصد تجهیزات مصرفی صورت می‌گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: بررسی سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از محققان و پژوهشگران که جزو دانشمندان یک درصد جهان هستند، داروسازان هستند؛ آمارها عددی حدود ۲۸درصد را نشان می‌دهد.

دکتر پناهی با بیان اینکه در علم و فناوری جایگاه ویژه‌ای در جهان داریم، گفت: در حال حاضر حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که از این اعداد تعداد حدود ۵۲ مرکز فقط در حوزه دارو فعالیت می‌کنند. تحقیقات بنیادی و کاربردی در این مراکز در حال انجام است و بیش از ۸۰ درصد تحقیقات به نوآوری و فناوری اختصاص دارد. یک نکته مهم این است که ما روند رو به رشد را داریم و سرعت تولید علم در حوزه سلامت در کشور ما چیزی حدود ۸.۳۳ است، با این وجود برای حفظ و افزایش رتبه‌های بین‌المللی باید تلاش بیشتری انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha