• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402062817444
  • خبرنگار : 30057

تولید داده‌های یکپارچه فراطیفی در سازمان زمین‌شناسی

تولید داده‌های یکپارچه فراطیفی در سازمان زمین‌شناسی

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: در راستای ورود فناوری‌های نوین در حوزه اکتشاف ذخایرمعدنی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طی برنامه هفتم توسعه اقدام به تولید داده‌های فراطیفی (هایپراسپکترال) در کشور خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا شهیدی با بیان این مطلب گفت: تولید و بکارگیری داده‌های نوین و کاربردی در حوزه زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در مقیاس ملی از وظایف حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است که با سرمایه‌گذاری دولت و در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فرآیند اکتشاف و معدنکاری صورت می‌گیرد.

شهیدی افزود: همزمان با تولید داده‌های ژئوفیزیک هوایی که برای شناسایی ذخایر پنهان و عمقی معدنی به کار می‌رود، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طی برنامه‌ریزی منسجم و بسیج امکانات و تخصص‌ها اقدام به تعریف پروژه ملی تولید داده‌های فراطیفی در کشور همزمان با شروع برنامه هفتم توسعه کرده‌ که مراحل اجرایی آن آغاز شده‌ و امیدواریم طی برنامه پنج‌ساله اولویت اول اکتشافی کشور را مورد پیمایش این روش قرار دهیم.

به گفته وی، هایپراسپکترال روشی نوین برای طیف‌سنجی سنگ‌ها و کانی‌ها و در جهت ایجاد کتابخانه طیفی کشور با هدف تدقیق فرآیند اکتشاف و زمین‌شناسی است که مطابق استانداردهای روز بین‌المللی در کشور به اجرا در می‌آید.

رئیس سازمان زمین‌شناسی، با اشاره به تعامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با مجموعه‌های دانش‌بنیان، افزود: فرآیند تولید داده‌های هایپراسپکترال حاصل همکاری دوجانبه با یکی از مجموعه‌های موفق دانش‌بنیان در کشور است که با بکارگیری تجهیزات و هواپیمای مناسب منجر به افزایش سرعت و استمرار برداشت خواهد شد.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ابراز امیدواری کرد که نتایج و دستاوردهای اجرای این طرح ملی موجب تحول در حوزه اکتشاف ذخایرمعدنی جدید در کشور شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha