• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1402062918183
  • منبع : باشگاه دانشجویان

نشریه «پلاسما» منتشر شد

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!

انجمن علمی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی قم، چهارمین شماره از نشریه «پلاسما» را منتشر کرد.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، «هر سلول بدن سن متفاوتی دارد!»، «یک آس ژنتیکی برای مقابله با کووید»، «مهندسی ژن تا خاموشی آن»، «شاید برای شما هم اتفاق بیوفتد!»، «در یک قدمی درمان»، «ژن و ژنتیک چیست؟»، «بیش از آنکه می‌دانیم  نمی‌دانیم، نمی‌دانیم!»، «مصاحبه با دانشجوی ارشد ژنتیک»، «متخصص ژنتیتک شو!»، «معجزه درمان سرطان با CRISPR»، «کفش آهنی خود را بپوش» و «فقط پژوهشگرا بخونن!» از جمله مطالب و مقالاتی است که در این شماره می‌خوانیم.

افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ می‌شوند اما هرگز علائمی از خود نشان نمی‌دهند

امیرحسین درویش در بخشی از مقاله این شماره نشریه با عنوان «یک آس ژنتیکی برای مقابله با کووید» نوشته است: «بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان انجام شد افرادی دارای ژنی خاص هستند که به آن‌ها کمک می‌کنید و پروسی را از بین ببرند! یک مبنای ژنتیکی برای ۲-SAIRS CV وجود دارد این تحقیق به عمل معمای این که چرا برخی افراد می‌توانند بدون ابتلا به کورید ۱۹ آلوده شوند کمک می‌کنند.

این راز در آنتی لکوسیت انسانی (MIA) یا نشانگرهای پروتئینی است. جهش ژن‌های کد کننده HlA به سلول‌های T کشنده ویروس کمک می‌کنند تا ۲-SAIRS CV را شناسایی کنند. سلول‌های T افرادی که حاصل این نوع هستند می‌توانند ویروس کرونای جدید را شناسایی کنند. حتی اگر قبلا با آن مواجه نشده باشند! به دلیل شباهت آن به ویروس‌های سرماخوردگی فصلی که از قبل می‌شناسند. محقق ارشد این مطالعه توضیح داد: اگر ارتشی دارید که بتواند دشمن را زود تشخیص دهد، این یک مزیت بزرگ است! مثل داشتن سربازانی که برای نبرد آماده هستند و از قبل می‌دانند به دنبال چه چیزی بگردند این جهش رایج است و حدود ۱۰ درصد از جمعیت مورد مطالعه آن را حمل می‌کنند. این جهش از آلوده کردن سلول‌ها توسط ویروس جلوگیری می‌کنند. بلکه از بروز علاقی چون آبریزش بینی با گلو درد جلوگیری می‌کنند.»

نشریه دانشجویی «پلاسما» به صاحب امتیازی انجمن علمی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی قم، مدیر مسئولی نرگس نظری و سردبیری زینب عمار به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت مطالب نشریه «پلاسما» به لینک https://t.me/mlsmuq مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha