• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402071912802
  • خبرنگار : 71664

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی:

نقش دانشگاه‌ها در اولویت‌بندی و ارائه دیدگاه برای حل مسائل کشور باید نسبت به گذشته تقویت شود

نقش دانشگاه‌ها در اولویت‌بندی و ارائه دیدگاه برای حل مسائل کشور باید نسبت به گذشته تقویت شود

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه سهیم‌کردن نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور از طریق نظام شناسایی، اولویت‌بندی و ارائه دیدگاه برای حل مسائل باید نسبت به گذشته تقویت شوددانشگاه‌ها در فرایند شناسایی، اولویت‌بندی و ارائه دیدگاه برای حل مسائل کشور می‌تواند در توسعه علمی و پیشرفت کشور اثرگذار باشد، اظهار کرد: اغلب مسائل و به ویژه مسائل علمی کشور به نحوی هستند که پاسخ آن‌ها را باید در دانشگاه‌ها جست‌وجو کرد.

دکتر محمدمحسن غفوریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی ایجاد نشاط علمی، امیدآفرینی و پیشرفت در دانشگاه‌ها گفت: مشارکت دانشجویان در امور مختلف دانشگاه‌ها می‌تواند به خوبی و با اثرگذاری بسیار، نشاط علمی، امید و پیشرفت را در دانشگاه‌ها ایجاد کند. اگر مدیریت دانشگاه‌ها و نهادهایی که در فضای دانشگاهی فعالیت می‌کنند چنین زمینه‌ای را ایجاد کنند امکان مشارکت داوطلبانه  و اعمال نظر برای دانشجویان در امور علمی، آموزشی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه باید شرایط به نحوی باشد که دانشجویان فضای حاکم در دانشگاه‌ها را متعلق به خود بدانند، گفت: در چنین شرایطی، مشارکت با میل و رغبت از سوی دانشجویان اتفاق می‌افتد و برای امیددهی به عامل بیرونی نیازی نیست. در چنین شرایطی، دانشجویان به صورت طبیعی وارد فرایندی می‌شوند که خود را در آن سهیم می‌دانند. 

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ادامه داد:  اگر شرایط و امکانی فراهم باشد که دانشجویان در برخی تصمیم‌گیری‌ها، انتخاب‌ها و برنامه‌ریزی‌ها حضور داشته باشند، به طور قطع، تصمیمات مدیریتی دانشگاه‌ها با اثرگذاری بیشتری پیش می‌رود و با همراهی بدنه دانشجویی به نتیجه می‌رسد. به طور قطع، مشارکت دانشجویان در برخی تصمیم‌گیری‌ها، انتخاب‌ها و برنامه‌ریزی‌ها امکان حضور دانشجویان در حوزه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را فراهم می‌کند. همچنین شور و نشاطی که انتظار می‌رود راحت‌تر محقق می‌شود.

دکتر غفوریان درباره نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور گفت: این عزم در دولت سیزدهم وجود دارد که برای شناخت مسائل کشور باید یک نظام طراحی شود. عزم برای طراحی نظام به این معنا است که شناخت مسائل کشور دارای اولویت است و در جهت حل آن گام برداشته می‌شود. این باور هستم که این موضوع در فضای علمی دانشگاه‌ها موضوعیت جدی دارد یعنی اینکه دانشگاه‌ها در فرایند شناسایی مسائل کشور، اولویت‌بندی مسائل و ارائه دیدگاه برای حل مسائل باید سهیم شوند.

وی با بیان اینکه سهیم‌کردن دانشگاه‌ها در فرایند شناسایی، اولویت‌بندی و ارائه دیدگاه برای حل مسائل کشور می‌تواند در توسعه علمی و پیشرفت کشور اثرگذار باشد، گفت: با وجودی که برخی از مسائل کشور به نحوی است که نهادهای غیر از دانشگاه هم می‌توانند به آن ورود کنند و می‌بایست از این نهادها کمک گرفت. اما اغلب مسائل و به ویژه مسائل علمی کشور به نحوی هستند که پاسخ آن‌ها را باید در دانشگاه‌ها جست‌وجو کرد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه دولت و نهادهای تصمیم‌گیرنده باید علاوه بر اینکه جایگاه دانشگاه‌ها را به رسمیت بشناسند، جایگاهی نیز برای دانشگاه‌ها در حل مسائل درنظر بگیرند، افزود: مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل دیگر در دانشگاه‌ها حل می‌شود و این انتظار وجود دارد که دانشگاه‌ها برای این مسائل راه‌حل پیدا کنند و در برطرف کردن آن دخیل باشند. نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور از طریق نظام شناسایی، اولویت‌بندی و ارائه دیدگاه برای حل مسائل کشور باید نسبت به گذشته تقویت شود. 

دکتر غفوریان گفت: اگر فضای مشارکت واقعی در دانشگاه‌ها فراهم شود به نحوی که دانشجویان سرنوشت دانشگاه را سرنوشت خود بدانند، امید و انگیزه به دست می‌آورند. هرچه بستر مشارکت واقعی و  امکان حضور دانشجویان، دانش‌آموختگان و متخصصان در اداره  امور محلی و منطقه‌ای و تصمیم‌گیری‌ها افزیش یابد میزان انگیزه برای ماندن و کارکردن نیز افزایش می‌یابد.  

وی ادامه داد: معرفی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و موفقیت‌های کشور و بهره‌گرفتن از ظرفیت‌ها می‌تواند شبکه‌ای از افراد دلسوز و توانمند را گردهم آورد و هرکدام تقویت‌کننده دیگری باشند. جهاد دانشگاهی و سایر دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری برای ایجاد فضای مشارکتی وظیفه دارند. ایجاد فضای مشارکتی می‌تواند در ماندن افراد باانگیزه و علاقمند در کشور موثر باشد. تا این افراد در کشور بمانند، فعالیت کنند و از حاصل تلاش خود استفاده کنند. 

شیوه عملکرد شهدای علمی می‌تواند الگو باشد

دکتر غفوریان در پایان در خصوص سیره شهدای علمی و ضرورت توجه به آن خاطرنشان کرد: شهدای علمی را باید پیشتازان نهضت توسعه، پیشرفت و حرکت مقدس برشمرد. کسانی که با نثار بالاترین سرمایه خود در راه پیشرفت علم این موضوع را در عمل اثبات کرده‌اند که برای آبادانی، پیشرفت و استقلال کشور باید از همه‌چیز گذشت. بنا به تعبیر رهبری، شهدای علمی همانند ستاره‌هایی هستند که با آنها می‌توان راه را پیدا کرد. عملکرد، شیوه زندگی، زندگی علمی و اخلاقی شهدای علمی می‌تواند برای تمام کسانی که در عرصه علمی وارد می‌شوند، الگو باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha