• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402080201164
  • خبرنگار : 30165

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد

برای رسیدن به مرجعیت علمی باید فرهنگ‌سازی کنیم/ضرورت افزایش مراکز توسعه بالینی در بیمارستان‌ها

برای رسیدن به مرجعیت علمی باید فرهنگ‌سازی کنیم/ضرورت افزایش مراکز توسعه بالینی در بیمارستان‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه برای مرجعیت علمی حتماً باید فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی کنیم، گفت: تحصیلات تکمیلی و پسادکتراها و جذب نیروهای خلاق و توانمند و بهبود فرایندها از نکاتی است که باید توجه داشت. برای اینکه مرجع شویم، حتما باید متناسب با نیازها و زیرساخت‌های کشور تصمیم بگیریم.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در نشست نخبگان تحقیقات و مرجعیت علمی با موضوع «نقش اخلاق در سلامت و مرجعیت علمی» با بیان اینکه در پژوهش دو هدف اصلی داریم، گفت: هدف اول مرجعیت علمی و ورود به سرآمدی علم و فناوری است و هدف دوم آن حل مشکلات کشور است.

وی درباره اهمیت نیازسنجی تحقیقات، خاطر نشان کرد: پژوهش حتما باید بر اساس نیازهای کشور باشد و پژوهش حتماً باید ما را به اوج قله علم برساند.

وی افزود: نکته دیگری که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند، بومی‌سازی علمی و فناوری است. علوم باید به زبان فارسی بومی‌سازی شود که این را می‌توان در حوزه ترجمان دانش مورد توجه قرار داد. اگر پژوهشی از محل مطالعات کوهورت به دست می‌آید، حتماً باید به فرماندار و مسؤولین اطلاع داده شود ‌و باید نتیجه حاصل از تحقیق، بومی‌سازی شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برخی ممکن است نظرشان این باشد که علم و تحقیق را از دانشگاه جدا کنند و دانشگاه و پژوهشگاه را از علم دور کنند؛ این کار دشمن است. بر اساس اسناد بالادستی در چشم‌انداز ۲۰ ساله باید در علم و فناوری در جهان جایگاه برتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای مرجعیت علمی حتماً باید فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی کنیم، گفت: تحصیلات تکمیلی و پسادکتراها و جذب نیروهای خلاق و توانمند و بهبود فرایندها از نکاتی است که باید توجه داشت. برای اینکه مرجع شویم حتما باید متناسب با نیازها و زیرساخت‌های کشور تصمیم بگیریم.

پناهی خاطر نشان کرد: تهدیدهای نظامی سلامت مثل جمعیت و بار بیماری‌ها را باید جدی گرفت. همچنین تحقیقات را باید به پیشگیری و تشخیص‌های زودهنگام؛ مثل کیت‌های تشخیصی سرطان متمرکز کنیم.

وی ضمن تاکید بر استفاده از داده‌های بیمارستان‌ها، گفت: ما بر افزایش مراکز توسعه بالینی در بیمارستان‌ها تاکید داریم. در یک سال گذشته ۱۵ مرکز توسعه بالینی داشتیم و در ارزشیابی اخیر، بیمارستان‌های ما رشد قابل توجهی داشتند. در نظر داریم در جشنواره‌ها از بیمارستان‌هایی که در توسعه بالینی پیشرفت داشتند، تقدیر کنیم.

پناهی به همکاری  معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با معاونت‌های بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: این همکاری را باید از دانشگاه‌ها نیز بخواهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به استفاده از ظرفیت پایان‌نامه‌های دانشجویی تاکید کرد و گفت: تا الان پایان‌نامه‌ها آنطور که باید مشکلات را حل کنند، به خوبی مدیریت نشده‌اند. باید از انجام پایان‌نامه‌های تکراری جلوگیری کرد. همچنین پایان‌نامه‌ها باید در راستای نیازهای کشور باشند. این پایان‌نامه‌ها می‌توانند در جذب و به کارگیری نخبگان کمک کنمد. همچنین مطالعات دانشجویی از نظر اقتصادی به صرفه است و توجیه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha