• چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402081007054
  • خبرنگار : 30057

نقشه زمین‌لغزش آزاد راه رشت-قزوین تهیه شد

نقشه زمین‌لغزش آزاد راه رشت-قزوین تهیه شد

سرپرست اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان اعلام کرد: نقشه موقعیت مکانی زمین‌لغزش‌ها و سنگ افت‌های حاشیه آزادراه رشت– قزوین به همت کارشناسان اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان تهیه شد.

به گزارش ایسنا، فرشید رمضانی لازمه برخورد اصولی با رخدادهای طبیعی مثل زمین‌لغزش، زمین‌لرزه و سیل‌ را انتخاب شیوه مناسب و علمی جهت بررسی و مقابله با آن پدیده دانست و افزود: به منظور کاهش خسارات ناشی از زمین‌لغزش و شناسایی پهنه‌های دارای پتانسیل خطر زمین‌لغزش و به نقشه درآوردن این پدیده، نقشه موقعیت مکانی زمین لغزش‌ها و سنگ افت‌های حاشیه آزاد راه رشت– قزوین در استان گیلان به همت مهندس محمدعلی شکری و مهندس نسیم حداد ایرانی از کارشناسان بخش مخاطرات اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان و با نظارت دکتر ایمان انتظام از دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شد.

رمضانی با بیان این‌که آزادراه قزوین-رشت یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور و اولین آزادراهی است که از کوه‌های البرز می‌گذرد، تصریح کرد: این آزادراه با هدف تقویت محور تهران- قزوین-رشت-انزلی-آستارا به عنوان جزئی از مسیر کریدور شمال-جنوب احداث شده است.

سرپرست اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، بیش از ۴۰ رخداد زمین لغزش در حاشیه آزادراه رشت-قزوین در محدوده استان گیلان به ثبت رسیده که هر ساله سبب مسدود شدن مسیر شده و مشکلات و خسارت‌های فراوانی را بوجود آورده است.

وی با بیان این‌که عوامل انسانی و طبیعی در ایجاد و گسترش زمین‌لغزش‌ها نقش بسزایی دارد، گفت: علاوه بر عوامل طبیعی مانند زمین ساخت جنبا، بارندگی، توپوگرافی منطقه، رخداد زمین‌لرزه، وجود رسوبات ریزدانه و فرسایش‌ و ... عواملی همچون تغییر کاربری اراضی، خاکبرداری و احداث راه‌ها، بارگذاری ناشی از ساخت‌وساز روی زمین‌های شیب‌دار و مستعد، معدنکاری و ساخت جاده‌های جنگلی نیز در رخداد زمین‌لغزش‌ها و تشدید فعالیت آنها مؤثر هستند.

رمضانی خاطرنشان کرد: در این پژوهش سعی شد با مطالعه زمین‌لغزش‌های سال‌های اخیر و به‌منظور شناسایی مناطق مستعد رخداد ناپایداری دامنه‌ای و پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش در حاشیه آزادراه رشت–قزوین در محدوده استان گیلان، تمامی متغیرهای مؤثر مانند شیب، جهت شیب، ارتفاع، تاثیر گسل‌های مهم منطقه و لرزه‌خیزی، لیتولوژی، بارش و سایر عوامل تاثیرگذار در رخداد زمین‌لغزش‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

سرپرست اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان ابراز امیدواری کرد با توجه به مستعد بودن مناطق کوهستانی استان گیلان به لحاظ رخداد زمین لغزش، انجام چنین مطالعاتی ادامه یابد و پایش دائمی آن در دستور کار قرار گیرد تا مورد استفاده دستگاه‌های ذی‌ربط کشور و استان قرار گیرد.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، نقشه تهیه شده بعد از تایید مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در اختیار معاونت هماهنگی و امور عمرانی استانداری و مدیرکل بحران استان گیلان قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha