• شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402081308786
  • خبرنگار : 30057

آغاز نمایشگاه بین‌المللی نانو با حضور بیش از ۹۰ شرکت

آغاز نمایشگاه بین‌المللی نانو با حضور بیش از ۹۰ شرکت

از صبح امروز شنبه، ۱۳ آبان ماه درهای سالن‌های ملل و خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران بر روی بازدیدکنندگان چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌نانو با حضور بیش از ۹۰ شرکت فعال در حوزه نانو گشوده خواهد شد، در حالی که فعالان این عرصه اعطای ۲۱۱ گواهینامه نانو مقیاس، فروش بیش از ۳۰۳ هزار میلیارد ریال محصولات نانویی در سال گذشته و صادرات ۶۹ میلیون دلار را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش ایسنا، از امروز شنبه، ۱۳ آبان چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌ نانو با حضور بیش از ۹۰ شرکت فعال در حوزه نانو آغاز می‌شود و قرار است تا ۱۶ آبان میزبان بازدیدگان از محصولات فناورانه شرکت‌های نانویی در حوزه‌های مختلفی نظیر نفت و انرژی، بهداشت و سلامت، آب و محیط زیست، کشاورزی و بسته‌بندی، خودرو، رنگ و پوشش، ساختمان، منسوجات و مواد پیشرفته باشد.

بر اساس آمارها ۳۵۸ شرکت دانش‌بنیان تاییدیه نانو مقیاس دارند و ۱۶۰۸ محصول در این حوزه تولید شده است. این در حالی است که در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۱۱ محصول موفق به دریافت گواهینامه نانومقیاس شده و ۳۱ محصول از فهرست محصولات دارای این تأییدیه حذف  شده‌اند.

به این ترتیب تا پایان شهریور سال جاری، تعداد ۱۶۰۸ محصول نانویی در بیش از ۱۵ حوزه صنعتی مبتنی بر فناوری‌های داخلی تولید و روانه بازار شده است.

آغاز نمایشگاه بین‌المللی نانو با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری
روند تعداد محصولات دارای گواهینامه نانومقیاس از سال۱۳۸۷ تا پایان شهریور ۱۴۰۲

همچنین در نیمه اول سال ۱۴۰۲، تعداد ۵۱ شرکت فناوری نانو که دارای گواهی نامه نانومقیاس هستند، از خدمات توانمندسازی کسب وکار، در قالب آیین‌نامه‌های حمایتی کریدور خدمات فناوری تا بازار استفاده کردند. میزان حمایت ستاد از ارائه این خدمات مبلغ ۵۲۳ میلیون تومان بوده است. مبلغ حمایت در هر موضوع خدمت به تفکیک در نمودار ۵ آورده شده است.

آغاز نمایشگاه بین‌المللی نانو با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری

حوزه حمل و نقل بیشترین سهم را از بهره برداری از محصولات فناورانه داخلی مبتنی بر نانو را داشته و بعد از آن مواد اولیه قرار دارد:

آغاز نمایشگاه بین‌المللی نانو با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری
سهم حوزه‌های صنعتی از محصولات فناوری نانو تولید داخل(پایان شهریور ۱۴۰۲ )

در سال ۱۴۰۱ ، رقم کلی فروش محصولات نانو ساخت ایران بیش از ۳۰۳ هزار میلیارد ریال بوده است. در نمودار زیر روند حجم بازار نانو ساخت ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ نشان داده شده است:

آغاز نمایشگاه بین‌المللی نانو با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری

کل بازار نانوی ایران ۳۰۳ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال معادل ۱.۱۲۵ میلیون دلار گزارش شده است که از سهم بازار صادرات محصولات نانویی ایران ۱۹.۱۹۶ میلیارد ریال معادل ۶۹ میلیون دلار است که این میزان حجم بازار ۶.۳ درصدی کل بازار صادراتی ایران را شامل می‌شود.

متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانوی ایران از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۹۶ درصد بوده است؛ به این معنی که در هر سال حجم فروش محصولات نانو تقریباً دو برابر شده است. ارزش دلاری حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱۴۰۱، معادل ۱۱۲۵ میلیون دلار بوده است. این میزان با احتساب نرخ برابری قدرت خرید(PPP) معادل با ۴۸۳۰ میلیون دلار می‌شود.

۵ دستگاه پرفروش سال ۱۴۰۱ به ترتیب شامل «سیستم پوشش‌دهی در خلأ (PVD) با فناوری قوس کاتدی»، «دستگاه لایه‌نشانی رومیزی اسپاترینگ»، «دستگاه الکتروریسی صنعتی»، «ژنراتور فرکانس رادیویی» و «ژنراتور نانو حباب» می‌شود.

رشد خدمات فناوری نانو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل بیش از ۱۵۰ درصد بوده است. پرفروش‌ترین خدمات فناوری نانو در سال ۱۴۰۱ به ترتیب شامل «خدمات لایه‌نشانی تزیینی»، «خدمات آنالیز» و «شناسایی نانومواد و خدمات لایه‌نشانی سخت» می‌شود.

همچنین بر اساس آمارهای ستاد نانو، حدود ۹۷ درصد از بازار محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ را «کالاها» و نزدیک به یک درصد از آن را «تجهیزات» تشکیل داده و سهم «خدمات » از بازار محصولات نانو ۲ درصد بوده است. ۹۸درصد از این خدمات در حوزه خدمات فنی و ۲ درصد از آن، خدمات کسب وکاری بوده است.

حجم کل بازار تجهیزات و خدمات نانو در سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۲۷۵ و ۵۳۶۵ میلیارد ریال بوده است.

سهم حوزه‌های صنعتی مختلف از بازار فروش محصولات نانوی کشور در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

از میان حوزه‌های صنعتی مختلف در سال ۱۴۰۱، صنعت ساخت وساز نزدیک به نیمی از بازار محصولات فناوری نانوی ایران را در برگرفته است که این سهم معادل با رقمی در حدود ۱۴۷ هزار میلیارد ریال می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد از این رقم مربوط به بازار شیرآلات بهداشتی، کاشی و شیشه رفلکس است.

پس از صنعت ساخت‌وساز، صنعت خودرو و حمل و نقل در جایگاه بعدی قرار داشته است و حجم فروش محصولات نانوی این حوزه حدود ۳۷۹۵۰ میلیارد ریال بوده است که حدود ۶۵ درصد آن را نانوکاتالیست‌های خودرو تشکیل داده‌اند.

همچنین نزدیک به ۹۸ درصد از سهم ۱۲ درصدی صنعت نفت و گاز از بازار محصولات فناوری نانو در سال ۱۴۰۲ را نیز نانوکاتالیست‌ها تشکیل می‌دهند.

آغاز نمایشگاه بین‌المللی نانو با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری
سهم حوزه‌های صنعتی مختلف از بازار فروش محصولات نانوی کشور (سال ۱۴۰۱)

حجم صادرات محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۹ میلیون دلار بوده است. ساخت‌وساز، الکترونیک، اپتیک و فوتونیک، رنگ و پوشش و نساجی حوزه‌های صنعتی هستند که بیشترین صادرات محصولات نانوی ساخت ایران را در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

ستاد نانو با چنین آمارهایی در کاربردی کردن فناوری نانو در زندگی مردم از امروز پذیرای مهمانان بازدیدکننده از چهاردهمین نمایشگاه نانو است و رونمایی از ۷ محصول فناورانه نانویی در طول چهار روز برگزاری این نمایشگاه یکی از برنامه‌های این ستاد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha