• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402082115069
  • خبرنگار : 30057

رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد

خودتحریمی غرب با مانع‌تراشی برای انتشار یافته‌های علمی دانشمندان ایرانی در مجلات بین‌المللی

خودتحریمی غرب با مانع‌تراشی برای انتشار یافته‌های علمی دانشمندان ایرانی در مجلات بین‌المللی

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به چالش اساتید و محققان کشور در انتشار مقالاتشان در مجلات معتبر با تاکید بر اینکه این چالش در حوزه‌های علوم اجتماعی و انسانی و رفتاری وجود دارد، گفت: غرب در بجث آپارتاید علمی دچار خودتحریمی شده و جامعه دانشگاهی خود را از برخی یافته‌های مهم که برای ارتفای زندگی بشری و مؤلفه‌های صلح جهانی است، محروم می‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمد مقیمی امروز در کنفرانس «ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی برای صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» که امروز به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در دانشگاه تهران برگزار شد، هدف علم را ایجاد معرفت دانست تا از طریق آن حقیقت کشف شود و افزود: علم مؤلفه‌هایی مانند صلح را برپا می‌کند و به طور عام کیفیت زندگی بشریت را ارتقاء می‌بخشد؛ از این رو علم صرفا برای علم نیست، بلکه علم به رفاه و آسایش بشری منجر خواهد شد.

وی اضافه کرد: امروزه علیرغم آنکه رشد فناوری و تکنولوژی در سال‌های اخیر جهش‌های زیادی یافته و ابعاد جدیدی از فناوری را مقابل ما گشوده است، ولی این علم چرا نتوانسته است کیفیت زندگی بشر را ارتقاء دهد؟ و اینکه آیا علم در جهت صلح و عدالت بوده است یا خیر؟ 

رئیس دانشگاه تهران افزود: شاید پاسخ‌های متفاوتی به این سؤال داده شود، ‌ولی همگان به این مساله اتفاق نظر داریم که علم علی‌رغم رشد علمی، الزاما فضایل انسانی و کیفیت زندگی بشر را تضمین نکرده و بعضا روز به روز بدتر شده و عمق آن را در بی‌عدالتی و جنگ طلبی غزه مشاهده می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه علمی که در جهت عدالت و ارتقای امنیت بشر باشد، فراهم نشده است، گفت: ریشه‌های این رویکرد وجود آپارتاید علمی و وجود تبعیض و تحریم است و ایران بیش از ۴۰ سال است که در کانون این تحریم قرار دارد. 

مقیمی خاطر نشان کرد: خیلی از اساتید حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری شاهد هستند که مقالاتی که به مجلات علمی معتبر دنیا ارسال شده است، ولی بدون داوری رد شده و دست رد بر سینه مقالات زده شده، صرفا به این دلیل که متعلق به ایران است.

وی این رویکرد در برابر مقالات علمی ایران را آپارتاید علمی توصیف کرد و گفت: در این زمینه دو مفهوم خود تحریمی و دگر تحریمی مطرح است. در دگر تحریمی استکبار و کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا ما را از دستیابی به یافته‌های علمی محروم کنتد، ولی در خود تحریمی اجازه نمی‌دهند علم یافت شده منتشر شود. 

رئیس دانشگاه تهران افزود: در این دو مفهوم شاهدیم که غرب در بحث آپارتاید علمی دچار خودتحریمی شده و جامعه دانشگاهی خود را از برخی یافته‌های مهم که برای ارتقای زندگی بشری و مؤلفه‌های صلح جهانی است، محروم می‌کند.

مقیمی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی غربی‌ها جلوگیری از تراوشات فکری ما در حوزه‌های اسلامی و متافیزیکی است، گفت: دغدغه اصلی غربی‌ها و تحریم‌ها به دلیل این است که تراوشات فکری ما به‌ویژه در حوزه‌های اسلامی و متافیزیکی سرایت پیدا نکند؛ چیزی که امروز دنیا به شدت تشنه آن است.

وی اضافه کرد: باید تریبون‌های مختلفی ایجاد کنیم که بتوانیم جنبه‌های به‌ویژه بنیانی آپارتاید علمی را برطرف کنیم؛ چرا که اگر قرار باشد با تریبون غربی‌ها، آپارتاید را حذف کنیم، ناشدنی است.

وی گفت: از آنجایی که پایگاه‌های اطلاعاتی و نظام‌های اطلاعاتی در اختیار آنها است، آنها هستند که ضوابط این‌که چه مقاله‌ای و چه اطلاعاتی در این پایگاه ثبت شود را تعیین می‌کنند، البته اگرچه ظاهرا به گونه‌ای رفتار می‌شود که در یک جهانی با تبادل آزاد اطلاعات به سر می‌بریم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: ما در حوزه‌های فیزیکی و علوم پایه و مهندسی مشکل در چاپ مقالات نداریم، چرا که در آنجا بار معنایی و متافیزیکی موضوعات خیلی پررنگ نیست و حتی در حد صفر است، جایی با ما مشکل دارند که در حوزه‌های علوم اجتماعی و انسانی و رفتاری باشد.

مقیمی افزود: با این مکانیزم و با خط سیری که امروز در دنیا حاکم است، قاعدتا نمی‌توانیم این آپارتاید علمی را بشکنیم، مگر اینکه کشورهایی که واقعاً شرایط این آپارتاید علمی را درک می‌کنند، تلاش کنند بسترهای لازم را برای اساتید و عالمان و دانشمندان فراهم کنند که از این تریبون علمی استفاده کنند. 

وی گفت: امروز علم در دنیای غرب به عنوان موضوعی برای کشف حقیقت نیست، بلکه علم به عنوان یک ابزار قدرت و اعمال قدرت است؛ غربی‌ها تلاش می‌کنند که علم را در خدمت قدرتمندان قرار دهند و این هم نیاز به وصال و مصداق ندارد.

وی گفت: خیلی هم نباید ناامید شویم از اینکه فضایی فراهم نمی‌شود و این حس هم نباشد که ما را تحریم کرده‌اند از علم و ابزار آنها استفاده نکنیم، چرا که دغدغه اصلی آنها و تحریم‌ها به دلیل این است که تراوشات فکری ما به‌ویژه در حوزه های روانی و اسلامی و متافیزیکی سرایت پیدا نکند؛ چیزی که امروز دنیا به شدت تشنه آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha