• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402082417938
  • خبرنگار : 71589

نخستین فرود اضطراری یک بالگرد خاموش را ببینید

نخستین فرود اضطراری یک بالگرد خاموش را ببینید

اولین سیستم ایمنی جهان برای فرود اضطراری خودکار بالگردها موفق شد یک بالگرد خاموش را فرود بیاورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک سیستم خودکار به عنوان نخستین سیستم ایمنی بالگرد به خلبانان اجازه می‌دهد تا بالگرد خاموش یا دچار نقص فنی شده را در سلامت کامل فرود بیاورند.

بالگردها به عنوان هواگردهای بسیار دشواری برای پرواز شناخته می‌شوند و به عملکرد هماهنگ همه پروانه‌ها و ابزارهای خود نیاز دارند تا به پرواز درآیند و فرود آیند.

پرواز یک بالگرد نیازمند هماهنگی تمام سیستم‌های آن است، البته مشروط بر اینکه خلبان آن شب گذشته خواب کافی داشته باشد.

تعدادی از شرکت‌ها در حال کار بر روی سیستم‌هایی هستند که کنترل‌ها را ساده کنند و اجازه دهند که بدون ورود خلبان به طور مستقل پرواز کنند.

از میان این شرکت‌ها می‌توان از ایرباس نام برد که سیستم پرواز تک فرمان خود را آزمایش کرده است یا شرکت «سیکوراسکای»(Sikorsky) که سال گذشته یک بالگرد بلک‌هاوک را در ماموریت‌های نمایشی نجات و حمل بار کاملاً به صورت مستقل و بدون خلبان به پرواز درآورد.

شرکت اسکای‌رایز(Skyryse) مستقر در کالیفرنیا از سال ۲۰۱۶ در حال فعالیت روی ساخت و توسعه سیستم‌های مقاوم‌سازی خودکار برای طیف وسیعی از هواپیماها با هدف کاهش و در نهایت حذف تلفات هوایی است. این شرکت اولین پرواز خودران در نوع خود را در سال ۲۰۱۹ با استفاده از هواپیمای بالگرد «رابینسون R-۴۴» به‌روزرسانی شده به نمایش گذاشت.

جان هام، کسی که آن سال از فناوری Skyryse برای به پرواز درآوردن آن بالگرد با تبلت استفاده کرد، می‌گوید: اوایل سال آینده شرکت Skyryse اولین بالگرد مجهز به سیستم کنترل خود را معرفی خواهد کرد و به عنوان بخشی از این سیستم، برخی از اولین ویژگی‌های ایمنی جهان را از جمله چرخش خودکار پروانه‌ها برای فرودهای اضطراری ارائه می‌کند.

چرخش خودکار(Autorotation) یک مفهوم نسبتاً وحشتناک است، چرا که آخرین مانور اضطراری است که به خلبانان ماهر اجازه می‌دهد تا یک بالگرد را به آرامی و با درجه‌ای از کنترل حتی در صورت خرابی کامل موتور روی زمین بنشانند. چرخش خودکار در واقع مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که به شما امکان می‌دهد انرژی ذخیره‌ شده در ارتفاع، سرعت هوا و سرعت پروانه - همان چیزهایی که شما را به کشتن می‌دهند - را به فرصتی برای کاهش سرعت فرود و فرود کنترل‌شده تبدیل کنید.

ابتدا باید فوراً دسته کنترل را رها کنید تا اصطکاک پروانه بالایی را کاهش دهید و مطمئن شوید که به چرخش ادامه می‌دهد. هنگامی که موتور از کار می‌افتد، حداکثر چند ثانیه فرصت دارید تا این کار را انجام دهید.

یک کلاچ اتوماتیک ارتباط پروانه را با موتور جدا می‌کند. از طرف دیگر، باید از شروع چرخیدن بالگرد به سمت چپ جلوگیری کنید، زیرا از دست دادن گشتاور موتور باعث می‌شود بالگرد به دور خود بچرخد.

در مجموع اگر این کارها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام نپذیرد، خلبان و سرنشینان در معرض یک مرگ ناخوشایند قرار خواهند گرفت.

در حالت ایده‌آل، اگر همه این اقدامات به خوبی انجام شود، در جایی بین ۱۲ تا ۴۶ متر مانده به سطح زمین، بالگرد باید در حالت شیب به عقب قرار گیرد و با کنترل به موقع بتوان آن را به سلامت روی زمین نشاند.

اما اجرای این مجموعه اقدامات به هیچ وجه آسان نیست و اغلب با شکست مواجه می‌شود.

اگر یک چیز ترسناک‌تر از انجام یک فرود این‌ چنینی وجود داشته باشد، آن نشستن در صندلی مسافران است، در حالی که یک دانشجوی خلبانی این کار را انجام می‌دهد و اگر یک چیز ترسناک‌تر از آن نیز وجود داشته باشد، آن نشستن در کابین خلبانی بالگرد در طول اولین آزمایش چرخش خودکار در جهان است.

دو خلبان به نام‌های جیسون تراسک و الیوت سگوین حاضر شدند سیستم چرخش خودکار شرکت Skyryse را آزمایش کنند و البته خونسرد بودند، زیرا پیش از این تجربه کرده بودند که این سیستم توانسته بود بالگرد Robinson R۶۶ آنها را بدون حادثه فرود بیاورد.

این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که خرابی موتور را تشخیص می‌دهد و فوراً وارد چرخش خودکار می‌شود و سریع‌تر از یک خلبان انسان می‌تواند آن مجموعه اقدامات را انجام دهد. تنها کاری که لازم است خلبان انجام دهد این است که یک نقطه فرود را انتخاب کند و به سمت آن پرواز کند.

سپس با فشردن یک دکمه، این سیستم ایمنی فعال می‌شود و فرود نهایی را به عهده می‌گیرد.

اگر Skyryse بتواند برخی از عدم قطعیت‌ها و ترس‌ها را از یکی از وحشتناک‌ترین سناریوهای هوانوردی دور کند، محصولی محبوب در دستان خود خواهد داشت که با استقبال بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۴ ۲۱:۰۴

الان مخاطب این متن تخصصی کی بود؟ به نظر ترجمه یک متن انگلیسی میاد.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۵ ۲۱:۰۹

مسخره و بی ارزش هر وقت توانست هلیکوپتر خاموش با بال ایستاده در ارتفاع بالا در زمین ناهموار فرود بیاد هنر کرده این که میگم کار نشدنیست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۶ ۰۵:۴۷

این یکی از آموزش های خلبانی بالگرد میباشد که توسط استاد خلبان به خلبان جوان داده می‌شود که در شرایط خاص انجام شود ضمنا در ارتفاع بالا

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۶ ۰۷:۵۴

هلیکوپتر خطرناکترین وسیله پروازی است.جادارد از خلبانان هوانیروز قدردانی شود که بااین هلیکوپترهای عهد بوق هنوز پرواز میکنند.ویاد شهدایی همچون شیرودی راگرامی بداریم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۶ ۰۹:۰۷

این که پره هاش میچرخید.