• جمعه / ۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402090301567
  • خبرنگار : 71974

معاون حقوقی رئیس جمهور:

ریشه‌یابی مسائل کشور مهم‌ترین وظیفه بسیج است

ریشه‌یابی مسائل کشور مهم‌ترین وظیفه بسیج است

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص درک ریشه‌ای مسائل کشور بیان کرد: ارائه راهکار نیاز به درک ریشه‌ای مسائل دارد، مطالبه‌گری و پیگیری ریشه‌ای مسائل مهمترین وظیفه بسیج است.

یه گزارش ایسنا، محمد دهقان  معاون حقوقی رئیس جمهور در نشست مسئولین بسیج دانشجویی پیرامون مسائل اساسی کشور با عنوان «پیشگامان رهایی» که امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: امام راحل بسیج را قبل از شروع جنگ در سال ۵۸ ایجاد کرد، در پایان جنگ برخی عنوان کردند که ماموریت بسیجیان تمام شده اما امام راحل عنوان کرد ضروری ترین نیاز کشور تشکیل نهاد بسیج دانشجویی است.

*تشکیل بسیج جهان اسلام 

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین کارهای امام تشکیل بسیج دانشجویی بود، افزود: تشکیل بسیج جهان اسلامی یک از مواردی بود که نشان از نگاه خاص امام راحل داشت، اجتماعی با کمک افراد با ایمان در کشورهای دیگر تشکیل شد که جبهه مقاومت متاثر از همین نگاه بود.

دهقان بیان کرد: جبهه بسیج مسلمان تنها محدود به شیعیان نبود و نگاه امام بر اساس آرمان جهان اسلام بود که نتیجه آن شکل‌گیری بسیج مردمی در  لبنان، سوریه، فلسطین شد و این مهم با فداکاری فرماندگان دلیل ایران مانند حاج قاسم محقق شد.

وی ادامه داد: نیروهای مردمی فلسطینی که سنگ پرتاب می‌کردند و گلوله می‌خوردند، توانستند بیشترین تلفات را بر رژیم صهیونیستی وارد کنند، این همان گوشه‌ای از جبهه مقاومت جهانی است که بالاترین سطح آن مقاومت در مقابل مستکبران در سوریه بود و توانست ارادت خود را بر این اجماع جهانی برای حمایت از بشار اسد به عنوان رئیس دولت مردمی سوریه ثابت کند.

*ایستادگی ایران بر حمایت از جریان مقاومت

دهقانی با اشاره به وضعیت غزه بیان کرد: ایران  همواره بر حقانیت جریان مقاومت غزه تاکید داشته است، حضرت امام یک جمله ثابت در این خصوص داشته که این رژیم غاصب و جعلی است و علی‌رغم تمام فشارهای مزدوران داخلی و خارجی بر حرف خود ایستادگی کرد.

به گفته وی، برخی از جریانات سیاسی با تأسی به نظر یاسر عرفات مبنی بر به رسمیت شناخته شدن اسرائیل عنوان کردند که ما هم باید از موضع خود دست بکشیم و رژیم غاصب را به رسمیت بشناسیم، اما رهبر ایران و امام راحل همچنان بر حقانیت جنبش مقاومت تاکید کردند.

وی معتقد است شعار نه غزه و نه لبنان شعاری بر اساس منافع آمریکا است اما امروز شاهد تقسیم بندی دنیا به افراد باشرف که از حقوق انسانی ها مردم فلسطین دفاع کردند و مزدورانی که با چشم پوشاندن از جنایات رژیم صهیونیست از این رژیم جعلی دفاع می‌کنند.بنابراین ایران نیز نمی‌تواند در این موضوع بی‌طرف باشد.

*فروپاشی ساختار سازمان‌های بین‌المللی

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به رویکرد دوگانه کشورهای غربی در خصوص جنایات اسرائیل بیان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم سازمان های بین الملی در خصوص حمایت از جوامع انسانی شکل گرفت اما با شروع جنگ غزه ساختار این سازمان ها دچار فروپاشی شد و اروپائیان به عنوان مدعیان دموکراسی در قبال این نسل کشی  سکوت کردند.تمام این مجموعه ها ناکارآمدی و بی خاصیتی خود را بار دیگر اثبات کردند، این موضوع نشان داد که نباید نسبت به انجام وظایف سازمان‌های بین‌الملی خوشبین بود.

دهقان با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص درک ریشه‌ای مسائل کشور بیان کرد:ارائه راهکار نیاز به درک ریشه ای مسائل دارد، مطالبه‌گری و پیگیری ریشه‌ای مسائل مهمترین وظیفه بسیج است.

وی با بیان اینکه همه دولت های مستقر پیش از انقلاب تلاش های فراوانی برای آبادی ایران انجام دادند اما برخی از مسئولان به دلیل نادانی  و عدم اشراف به ریشه مسائل توفیقی چندانی در حل مشکلات نداشتند و در تاریخ ایران از آنها به نیکی یاد نمی شود، بیان کرد:نقش جریان دانشجویی دیندار  در شناسایی ریشه‌ای مشکلات در این مرحله اهمیت پیدا خواهد کرد، فضای مناسبی برای ریشه‌یابی شکل گرفته است.

*پیگیری طرح شکایت از رژیم جعلی اسرائیل

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اعلام طرح شکایت از جنایات جنگی اسرائیل بیان کرد: مطابق قوانین حقوق بین‌المللی دو دولت رسمی امکان طرح شکایت از یکیدیگر را دارند، از آنجایی که ایران، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، امکان طرح دعوا حقوقی را نیز ندارد.

وی با بیان اینکه رایزنی با دستگاه وزارت خارجه برای معرفی کشوری دیگر برای طرح شکایت صورت گرفته است، ‌ ادامه داد: دستگاه وزارت خارجه و شخص رئیس جمهوری از ابتدای جنگ غزه سیاست پویایی را در خصوص حمایت از مردم غزه دنبال کرده است، معاونت حقوقی نیز رایزنی‌های فراوانی را برای معرفی کشوری به منظور ثبت شکایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل انجام داده است.

دهقان در ادامه با اشاره به اینکه حتی با پایان جنگ پرونده جنایات جنگی این رژیم قابل پیگیری است، افزود: امیدوارم با با پیگیری‌های صورت گرفته و با قضاوت صحیح دادگاه‌های بین المللی برای اولین سران جنایتکار این رژیم محاکمه شود.

*رایزنی با سازمان‌های مردم نهاد داخلی

دهقان با بیان اینکه رایزنی با سازمان‌های مردم نهاد صورت گرفته است، بیان کرد: جلساتی با سازمان‌های مردم نهاد برای پیگیری پرونده رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین المللی رسیدگی شود، ‌ مطالبات مردمی منجر به یک جریان حقوقی جهانی علیه جنایات این رژیم خواهد شد، ‌ راهپیمایی‌های و تجمعات مردم در سرتاسر جهان با کمک نهادهای مردمی صورت گرفته است و هنوز وجدان‌های بسیاری از ملت‌های بیدار نسبت به کشتار غیرنظامیان حساس هستند.

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان کرد: پیشنهاد رئیس جمهور ایران در سران کنفرانس اسلامی مبنی بر راه اندازی دادگاه بین المللی برای جنایات اسرائیل ابتکار عملی خوبی بود و با توجه به ناکارآمدی سازمان‌های بین المللی باید با کشورهای منطقه دادگاه‌های منطقه‌ای برگزار کنیم، ‌ حل اختلافات در منطقه مطرح شده که امیدواریم با حمایت‌های کشورهای دیگر نهایی شود.

*هیات پیگیری قانون اساسی با حضور رئیس جمهور

دهقان با بیان اینکه برای اولین در دولت سیزدهم هییت پیگیری قانون اساسی به ریاست شخص رئیس جمهور برگزار خواهد شد، گفت: در دولت سیزدهم مصوب شده که تمام مقرارت باید بر اساس قانون اساسی باشد، ‌ مجموعه معاونت قانون اساسی مسئول نظارت است و نواقصی که در این قوانین وجود دارد با کمک سامانه اجرای قانون اساسی پیگیری می‌شود.

وی افزود: در واقع مجموعه حقوقی رئیس جمهوری یک واحد قضایی کوچک است و مطابق توافق دستگاه‌های دولتی در خصوص مشکلات خود اول باید به این مجموعه مراجعه کنند تا ابهامات موجود برداشته شود.

*ممنوعیت ساخت بنا در نقاط فاقد طرح هادی

دهقان بیان کرد: بنیاد مسکن یک هییت هفت نفره از رئیس بنیاد مسکن استان، نماینده استانداری، نماینده وزارت کشاورزی، ‌ نماینده وزارت راه شهرسازی و فرماندار و سه نفر از شهرستان طرح هادی را بررسی می‌کنند و امکان صادر کردن سند وجود دارد. تا سال ۷۴ به زمین‌هایی که در طرح هادی قرار ندارند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و وزارت جهاد سند ارائه خواهد شد اما افرادی که پس از این سال اقدام به ساخت و ساز و یا کشت محصول کردند، ‌ مرتکب تخلف شده‌اند.

به گفته وی؛ ‌نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکن غیرمجاز در این اراضی ساخته شده است و باید ضمن دریافت مجوز از جهاد کشاورزی و با تغییر کاربری پروانه دریافت کنند. بنابراین بنیاد مسکن اجازه صدور مجوز برای ساخت بنا در مناطق بدون طرح هادی را ندارند.

*صدور پروانه وکالت بر اساس صلاحیت

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره دیدگاه دولت برای تغییر قانون وکالت بیان کرد:بر اساس قانون جدید پرونده وکالت بر مبنای صلاحیت داده می شود و نه بر مبنای ظرفیت،‌ مشکلات فراوانی در اجرای آن به وجود آمده بود،برخی از دوستان در کانون وکلا با این قانون مخالفت‌هایی داشتند، باید اجازه داد نواقص و مشکلات این طرح قانون مشخص شود،‌این قانون نیازمند بازبینی دوباره است که در مجلس بعدی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha