• پنجشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1402090906399
  • منبع : فضای مجازی

چرا معامله اسرا برای اسرائیل یک توافق زیانبار بود؟

چرا معامله اسرا برای اسرائیل یک توافق زیانبار بود؟

علت زیان‌بار بودن توافق مبادله اسرا را در وهله اول - آسیب به استراتژی‌های امنیتی اسرائیل- می‌داند و معتقد است که استراتژی اسرائیل که مبتنی بر حذف حماس بود با معامله تبادل اسرا این گزاره عملاً زیرسؤال رفت، زیرا اسرائیل حماس را به عنوان یک بازیگر مهم به رسمیت شناخت.

به گزارش ایسنا، نورالدین قدیمی در کانال ایتای خود به اشتراک گذاشت:

اندیشکده بگین سادات که جزو معروف‌ترین اندیشکده‌های صهیونیستی است و در مورد موضوعات امنیت منطقه‌ای کار می‌کند، در گزارشی نوشت که به پنج دلیل مذاکره برای تبادل اسرا یک توافق بد برای اسرائیل بوده است:

۱) این اندیشکده علت زیان‌بار بودن توافق مبادله اسرا را در وهله اول - آسیب به استراتژی‌های امنیتی اسرائیل- می‌داند و معتقد است که استراتژی اسرائیل که مبتنی بر حذف حماس بود با معامله تبادل اسرا این گزاره عملاً زیرسؤال رفت، زیرا اسرائیل حماس را به عنوان یک بازیگر مهم به رسمیت شناخت.

۲) دلیل دوم در زیان بار بودن این توافق را در این مسئله می‌داند که به دلیل قدرت حماس - هرگونه توقف عملیات نظانی منجر به پیامدهای عملیاتی پیچیده‌ای برای اسرائیل خواهد شد - که در آینده ممکن است عملیاتی همچون عملیات طوفان‌الاقصی را به وجود آورد.

۳) اسرائیل با این توافق عملاً یک «مشروعیت داخلی و بین‌المللی به حماس داد» و حماس را به عنوان یک بازیگر مهم در سطح منطقه‌ای تعریف کرد.

۴) حماس از طریق مبادله زندانیان به دنبال فشارهای امنیتی بر اسرائیل است و حماس سعی دارد که «پیامدهای امنیتی» این موضوع را متوجه اسرائیل کند.

۵) وضعیت فعلی منجر به - تضعیف مواضع امریکا و اسرائیل- خواهد شد، زیرا عملیات طوفان‌الاقصی موقعیت اسرائیل و امریکا در سطح منطقه‌ای را تضعیف کرد و علاوه بر این منجر به تضعیف راهبردهای امریکا و اسرائیل در سطح منطقه‌ای به ویژه بحث عادی‌سازی روابط با عربستان شد.
در این گزارش چند نکته مهم نهفته است که این اندیشکده نیز به آن‌ها به صورت غیرمستقیم اشاره می‌کند:

الف) حذف حماس غیرممکن است.

ب) مشروعیت حماس بعد از جنگ و به ویژه به علت موضوع تبادل اسرا افزایش پیدا کرده است.

ج) جنگ فعلی غزه استراتژی‌های امریکا و اسرائیل را در سطح منطقه تضعیف کرده و این مسئله منجر به تغییر توازن قوا در آینده به نفع مقاومت خواهد شد. برهمین اساس است که این اندیشکده توافق تبادل اسرا را کلاً زیرسؤال می‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha