• پنجشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402091611304
  • منبع : یادداشت

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران به مناسبت روز دانشجو نوشت:

۱۶ آذر روز استقلال‌خواهی دانشجویان است/آرایش جدید ایسنا برای پوشش اخبار دانشگاهی

۱۶ آذر روز استقلال‌خواهی دانشجویان است/آرایش جدید ایسنا برای پوشش اخبار دانشگاهی

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن ۱۶ آذر و «روز دانشجو» نوشت: ۱۶ آذر روز استقلال‌خواهی و عدالت‌طلبی دانشجویان و یادآور شکوفا شدن جنبش دانشجویی در ایران عزیز است.

به گزارش ایسنا، در متن یادداشت "محمدمهدی خیرجو"  آمده است:

بسم رب‌ّ القلم

۱۶ آذر روز استقلال‌خواهی و عدالت‌طلبی دانشجویان و یادآور شکوفا شدن جنبش دانشجویی در ایران عزیز است.
۱۶ آذر ۱۳۳۲ نقطه عطف دورانی است که دانشجویان این مرز و بوم با شجاعت و بصیرتی مثال زدنی، در دوره خفقان رژیم ستم‌شاهی نسبت به دخالت‌های آمریکا و انگلیس در امور داخلی ایران و کودتای ننگین مرداد ۱۳۳۲ فریاد استقلال‌ کشیدند و خواهان اجرای عدالت شدند.

جنبش دانشجویی ایران از بدو فعالیت با به چالش کشیدن نظام سلطه جهانی و نفی وابستگی، همواره الهام‌بخش جامعه و گفتمان‌ساز بوده است.

در هفت دهه فعالیت جنبش دانشجویی ایران، جریان‌های بدلی وابسته به بیگانه که با نفی آرمان‌های انقلابیِ دانشجویان مسلمان سعی کردند، گفتمان وابستگی را بزک کنند و حرکت‌هایی در جهت منافع قدرت‌های سلطه‌گر شکل دهند با بیداری دانشجویان طرد شده و هربار باسرافکندگی شکست خوردند.

آنچه خشم و کینه دشمنان ایران از جنبش دانشجویی را افزون کرده، میل و حرکت جامعه دانشگاهی به پیشرفت و آبادانی کشور بوده است‌. پیشرفت‌های عظیمی که مایه امید و آبرو برای کشورمان شده و شعار «ما می‌توانیم» را به معنای واقعی کلمه جامه عمل پوشانده است.

در جامعه‌ای که روزگاری نخست‌وزیر عاجزش، رزم‌آرا، در دوره پهلوی با افتخار می‌گفت: "ملتی که لیاقت لولهنگ‌سازی(آفتابه‌سازی) ندارد چگونه می‌تواند صنعت نفت را اداره کند!"، اکنون جنبش و حرکت دانشجویی ایران اثبات کرده، با ایثارگری و عزم و اراده راسخ و ایمان به قدرت لایزال الهی، می‌تواند کشور را از وابستگی رهایی بخشد و استقلال ایران اسلامی را تضمین کند.

۱۶ آذر همچنین سالروز آغاز به کار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) است؛ ایسنا که از دل مولود انقلاب یعنی جهاددانشگاهی برخاست تا زبان دانشجو و دانشگاهیان باشد.

پس از طی قریب ربع قرن فعالیت خبرگزاری ایسنا، عملکرد گذشته با موضوع دانشگاه را با مشورت صاحب‌نظران بررسی و آسیب‌شناسی کردیم و با این خلاء مواجه شدیم که در کوران وقایع پرشتاب کشور، منطقه و جهان، نبود بخشی مستقل با عنوان «دانشگاه» موجب شده برآیند و اثرگذاری اخبار دانشگاه باتوجه به تحولات روز منطبق با انتظارات نباشد.

پیش ازین موضوعات دانشگاهی ذیل دو بخش مجزای علمی و سیاسی پیگیری می‌شد و آنچنان که باید و شاید در حد و اندازه نام خبرگزاری دانشجویان حق مطلب ادا نمی‌شد و به اخبار دانشگاه در حاشیه عنوان آن دو بخش پرداخته می‌شد.

گرچه مزیت خبرگزاری ایسنا، وجه دانشجویی و دانشگاهی آن است و تمام بخش‌ها نسبت به آن حساسیت دارند، اما با این احوال باید قبول کرد، خاصیت خبر و روزمرگی حوادث و رویدادها باعث می‌شود هر بخش در حوزه تخصصی خود عمیق و دقیق شود و به مرور اخبار دانشگاه هم‌وزن سایر اخبار آن حوزه، مورد توجه قرار نگیرد؛ لذا وجود بخشی مستقل و متمرکز بر اخبار دانشگاهی می‌تواند این مزیت را پررنگ کرده و به موضوعات دانشگاه از زوایای مختلف، به صورت جدی‌تر بپردازد.

همچنین با فعال کردن رابطان خبری در دانشگاه‌ها و علاقمندان به همکاری ذیل بخش جدید دانشگاه و با ساختاری متناسب و منسجم، شعار ایسنا مبنی بر «هر دانشجو، یک خبرنگار» با برنامه‌ریزی‌ و باانگیزه مضاعف به تحقق نزدیک‌تر می‌شود.

خاصیت دانشگاه و دانشگاهی بحث و نقد و تحلیل و مطالبه‌گری و پیشنهاد و سازندگی و حرکت رو به جلوست و در بخش جدید سعی ما بر این است، این وجوه را پررنگ‌تر از گذشته دنبال کنیم و بخش دانشگاه محور و راهبر سایر بخش‌های خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در بازتاب اخبار این حوزه باشد.

ناگفته نماند، برخی عوامل در یک دهه اخیر و به ویژه دوسال وقفه فعالیت‌های حضوری دانشگاه‌ها مابین سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، جریان دانشگاهی کشور را با چالش‌هایی مواجه کرد که کمترین آن، کاهش محسوس کنش‌گری فعالانه دانشجویان در وقایع مهم کشور است، واضح است در چنین شرایطی خبرگزاری دانشجویان ایران مکلف است با آرایش جدید و تقویت هرچه بیشتر بخش دانشگاهی، قدم‌هایی استوارتر در مسیر فلسفه وجودی خود و خدمت هرچه بیشتر به جامعه دانشگاهی بردارد.

به امید موفقیت و بهروزی دانشجویان گرانقدر و سرافرازی و آبادانی ایران اسلامی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۶ ۰۸:۴۸

اقدام ارزشمندی بود در برهوت بی توجهی به دانشجو و دانشگاه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۶ ۲۰:۱۷

16آذرروزدانشجورابه همه دانشجویان خوب کشورمان تبریک عرض می کنم وبرای تک تک آنهاازخداوندتبارک وتعالی موفقیت وپیشرفت روزافزون خواستارم.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۶ ۲۰:۵۲

جنبش دانشجویی کشور بعد از کرونا رفته کما، امیداوارم این اقدام و شوک رسانه ای یکم از کما درش بیاره