• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402092014639
  • خبرنگار : 71567

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری تاکید کرد

جای خالی رشته‌های توسعه دریامحور در دانشگاه‌های کشور

جای خالی رشته‌های توسعه دریامحور در دانشگاه‌های کشور

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری با اشاره به جای خالی رشته‌های توسعه دریامحور در دانشگاه‌های کشور، گفت: موضوعات توسعه دریا محور در ساختار آموزش عالی کشور فراموش شده است؛ در حالی که یکی از المان‌های توسعه حکمرانی دریا محور توجه به این موارد است و ما باید موتور تولید دانش دریامحور داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، مصطفی زمانیان در همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا محور که امروز در دانشگاه امام صادق(ع) در حال برگزاری است، تاکید کرد: وقتی از توسعه زیست بوم یا اکوسیستم دریا صحبت می کنیم به این معنی است که ما باید در کشور یک ساختار توسعه دریا محوری داشته باشیم که این مولفه ها یک سری ویژگی هایی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در کشوری که قرار است اقتصاد دریا پایه داشته باشد باید در رشته های دانشگاهی به ویژه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری میان رشته هایی دریایی را جز اولویت های جدی انتخاب خود قرار دهد. امروز در وزارت علوم و شورای گسرش آموزش عالی اگر بگردیم فارغ التحصیل رشته دیپلماسی دریا محور مشاهده نخواهیم کرد یا در گرایش های رشته های اقتصاد، گرایش اقتصاد دریا محور وجود نداریم. حتی متخصص حوزه بازرگانی دریا نمی بینیم؛ اما بی نهای مهندسی کشتی سازی، و مهندسی ساخت سکوهای نفتی تربیت کرده ایم.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه کشوری که بنا دارد اقتصاد دریا پایه داشته باشد باید افسران توسعه تربیت کند، تاکید کرد: این در حالی است که این رشته در دانشگاه های ما وجود ندارد. یا اینکه کشوری که می خواهد توسعه تعاملات ۲۷ ساله راهبردی با چین راه اندازی کند حداقل باید ۳۰۰ کارشناس خبره مسلط به زبان چینی داشته باشد که بتوانند در مذاکرات خود موفق شود.

زمانیان با بیان اینکه موضوعات توسعه دریا محور در ساختار آموزش عالی کشور فراموش شده است، اظهار کرد: ما حتی پایان نامه های دانشگاهی با موضوع سیاست گذاری توسعه دریا محور نداریم؛ در حالی که یکی از المان های توسعه حکمرانی دریا محور توجه به این موارد است و ما باید موتور تولید دانش دریا محور داشته باشیم.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری خاطر نشان کرد: ۴۳ سال از عمر آموزش عالی پس از انقلاب گذشته است هنوز ما در دانشگاه های خود مهندس پتروشیمی، مهندس معدن،  مهندس برق، نفت، پالایش و غیره تربیت می کنیم اما رشته هایی مثل اقتصاد نفت، اقتصاد معدن، اقتصاد کویر،  آینده پژوهشی نفت یا حقوق نفت و گاز در دوره دکتری چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در حالیکه به اندازه ای در رشته نانو نیرو تربیت کردیم که امروزه  فارغ التحصیل نانو در کشور داریم.

زمانیان همچنین بر توسعه و ترویج فرهنگ اقتصاد محور تاکید کرد و گفت: ما مسئله راهبری مثل توسعه فرهنگ ترافیکی را اجرا کردیم و  ۵ سال طول نکشید که امروزه نبستن کمربند ایمنی یکی از نشانه های بی‌شخصیتی اجتماعی تبدیل شده است. باید در مورد اهمیت دریا را نیز فرهنگ سازی کنیم. حتی در موضوع راهبردی دریا فیلمی نساختیم.

وی با بیان اینکه ما امروز در تلفظ مکران ماندیم، گفت: من توسعه زیرساخت های دریا محور را مهم می دانم و جای نقد دارد که هنوز در این منطقه دانشگاه، رشته دانشگاهی حتی فرودگاه تاسیس نکردیم. البته نباید کاری کنیم سیاست های توسعه دریا محور به سرنوشت ۵۵ سیاست گذشته دچار شود؛ بنابراین دانشگاه امام صادق(ع) به دیده بان توسعه دریا محور کشور تبدیل شود و شاخص های مرتبط را طراحی و در جهت توسعه دریا پیاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha