• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402092819833
  • خبرنگار : 71974

در همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای، سیاست آسیایی؛

متقی: حفظ امنیت ملی همسایگان بر اساس ادراک دوستانه صورت می‌گیرد

متقی: حفظ امنیت ملی همسایگان بر اساس ادراک دوستانه صورت می‌گیرد

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: صحبت از سیاست همسایگی به معنی حفظ امنیت ملی همسایگان و کشورهای منطقه بر اساس ادراک دوستانه است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در همایش بین المللی سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: صحبت از سیاست همسایگی به معنی حفظ امنیت ملی همسایگان و کشورهای منطقه بر اساس ادراک دوستانه است.

وی افزود: در فضای رسانه ای بین المللی ایران را به عنوان کشوری آشوب‌ساز معرفی می‌کنند، این سیاست به دنبال افزایش تنش در منطقه دنبال این است که باید با مدل‌های متوازن این تصویرسازی وارونه را تغییر داد.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان داشت:‌ یک نظم جهانی وجود دارد که می‌تواند بر نظم های منطقه ای تاثیرگذار باشد. دوران کنترل منطقه ای توسط اراده قدرت‌های بزرگ پایان یافته است، با وجود کشورهای قدرتمند و بزرگ در معادلات جهانی امروز امنیت منطقه توسط کشورهایی مانند ایران و عربستان و ترکیه و محور مقاومت فراهم می شود.

متقی بیان کرد: امروز این اندیشه که در منطقه آشوب زده می توان همه کشورها را با هم درگیر گرد، می تواند جای خود را به همکاری منطقه‌ای دهد، در این میان نقش کشورهای منطقه در امنیت‌سازی بسیار مهمتر از کشورهای دیگر است.

وی عنوان کرد: ایران در منطقه ای قرار دارد که با بسیاری از کشورهای همسایه فرهنگ، مذهب  و زبان متفاوتی دارد، حال این سوال مطرح می شود که آیا ایران باید سیاست تنازع را در پیش بگیرد و یا اینکه می‌ تواند یک الگوی دیگری را پیش بگیرد سیاست همسایگی مبتنی بر یک نوع همکاری و هم ترکیبی براساس ساخت سیاسی است.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: انگاره مربوط به هم تکمیلی بیانگر این است که با سطح توسعه، مذهب متفاوت داریم؛ اما مانع از همکاری نمی شود، با کشورهای منطقه ای که ما در آن قرار داریم، می‌توانیم به یک درک و اراده مشترک برسیم و بر اساس آن زمینه را برای شکل گیری شرایطی در یک فضای همکاری متقابل و روابط سازنده فراهم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha