• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1402092920930
  • خبرنگار : 30057

در دیدار معاون علمی رئیس جمهوری با جهادگران جهاد دانشگاهی مطرح شد

تبیین مدل همکاری معاونت علمی با واحدهای جهاد دانشگاهی/تحولات آیین‌نامه‌ای برای حمایت از نوپاها

تبیین مدل همکاری معاونت علمی با واحدهای جهاد دانشگاهی/تحولات آیین‌نامه‌ای برای حمایت از نوپاها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به همکاری با واحدهای جهاد دانشگاهی گفت: رویکرد اصلی ما ناظر به بازار و توسعه اقتصاد دانش بنیان است و تلاش داریم کار را به صورت متمرکز و منسجم پیش ببریم و در قالب همین رویکرد، تلاش داریم با هر واحد جهاد دانشگاهی، یک موضوع مشخص را پیش ببریم تا روند پیگیری و پیشبرد کارهای فناورانه، دقیق، سریع و متمرکز باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که طی سفر دوروزه خود به مشهد در جمع اعضای سازمان جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی حضور یافته بود اظهار کرد: کار ویژه جهاد دانشگاهی این است که فضایی مساعد فراهم کند تا نخبگان به جای کارمند شدن یا ایجاد شرکت خصوصی، با تشکیل یک هسته نخبگانی و فناور در جهاد دانشگاهی، به دنبال تحقق ایده‌های نواورانه و فناورانه خود باشند و بتوانند در قامت عنصری اثرگذار در زیست بوم علم و فناوری و ایجادکننده یک فهم مشترک میان صنعت با دانشگاه و پیوند دانش به زنجیره‌های ارزش صنعت، شکوفا شوند.

وی با تاکید بر این‌که جهاد دانشگاهی یک مفهوم بومی و متناسب با نیازها و شرایط کشور بود که در سال‌هایی مورد کم لطفی قرار گرفت، ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری به عنوان فضاهایی برای نخبگان دانشگاهی در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفتند اما قبل از این‌که مفهوم پارک‌های علم و فناوری در کشور به این شکل توسعه پیدا کنند مفهومی بومی تحت عنوان جهاد دانشگاهی داشتیم که حائز تمامی المان‌های مورد نیاز نخبه دانشگاهی و دانشگاه بود از جمله این‌که جذب کننده استادان و دانشجویان، حل کننده نیازهای کشور و ارتباط دهنده دانش و صنعت بود اما با بی توجهی به این مفهوم بومی، مفاهیم دیگری را وارد کردیم و تجربه نشان داد که چندان موفق نیست.

دهقانی با تاکید بر اینکه معتقدم توجه دوباره و جدی‌تر به مفهوم‌ جهاد دانشگاهی می‌تواند بر اساس یک‌مدل بومی حل کننده بسیاری از مشکلات کنونی حوزه کارآفرینی، نواوری و صنایع ما به کمک دانشگاهیان باشد، یادآور شد: جهاد دانشگاهی هم نسبت به دوره‌های قبلی، تغییرات جدی و چشمگیری داشته و هرچه به جلو پیش رفته، الگوی ناموفق و ناکارامد دولتی را به خود جذب کرده و از اهداف خود فاصله گرفته و این در حالی است که این نهاد عمومی غیر دولتی، یک‌ماهیت منحصر دارد. ساختار و سازمان جهاد دانشگاهی دارای ادبیات منحصر به خودش است و یک هویت منحصر به فرد دارد که نیازمند تقلید از هیچ ساختار دیگری نیست و باید به دنبال پیاده سازی الگوی منحصر به خود باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با تاکید بر این که  اگر صدها فب لب ایجاد کنیم تا زمانی که نرم افزار و مغز افزار استفاده و کاربری از این تجهیزات و زیرساخت های تجمیع شده وجود نداشته باشند این فب لب‌ها کارامد نخواهد بود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در شکل‌های مختلف یک ایده نواورانه را با شناخت و تجربه خود مدیریت کند و به بازار برساند. جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران و محلی مناسب برای افراد نواوری است که نه می خواهند دولتی باشند و نه می خواهند خصوصی شروع کنند.

وی با اشاره به همکاری با واحدهای جهاد دانشگاهی ناظر بر طرح‌های فناورانه با رویکرد توسعه بازار، عنوان کرد: در این نسل از معاونت علمی رویکرد اصلی ناظر به بازار و توسعه اقتصاد دانش بنیان است و تلاش داریم کار را به صورت متمرکز و منسجم پیش ببریم. در قالب همین رویکرد، تلاش داریم با هر واحد جهاد دانشگاهی، یک موضوع مشخص را پیش ببریم تا روند پیگیری و پیشبرد کارهای فناورانه، دقیق، سریع و متمرکز باشد.

دهقانی بیان کرد: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه های خاصی بزرگی و وجاهت دارد که از جمله این حوزه ها می توان به حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، پزشکی، زیست فناوری و کشاورزی اشاره کرد اما در حوزه هایی مانند زیست فناوری، مواد پیشرفته و صنایع غذایی جوانه های خلاق و مستعدی وجود دارد و امیدوارم در دوره بعدی هسته های فناور و تیم هایی را شاهد باشیم که در حال فعالیت هستند و به کسب و کار تبدیل شده اند.

تسهیل فرآیند تایید دانش‌بنیان‌ها

در ادامه سفر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور به استان خراسان رضوی، نشستی با حضور جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان بلوغ یافته و توانمند پارک علم و فناوری، دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد.

دهقانی در این نشست توسعه بازار محصولات و خدمات دانش‌بنیان در سطح استان‌ها را از اصلی‌ترین محورهای فعالیت معاونت علمی در ابعاد ملی عنوان کرد و ادامه داد: استان خراسان رضوی و شهر مشهد ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل زیادی در حوزه تولیدات فناورانه محصولات دانش بنیان دارد و سفر دو روزه به استان خراسان رضوی با هدف شناخت توانمندی‌ها، مشکلات و دغدغه‌های بخشی از این شرکت‌ها و تسهیل خدمات و حمایت‌های لازم برای رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان، خلق ارزش افزوده و اشتغال‌زایی آن‌ها است.

وی با بیان این‌که حمایت‌های معاونت علمی، متناسب با نوع فعالیت، ابعاد و اندازه شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است، ادامه داد: با توجه به این‌که در نظام ارزیابی جدید شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها در سه دسته دانش‌بنیان نوپا، دانش‌بنیان فناور و دانش‌بنیان نوآور قرار می‌گیرند، طیف حمایت‌هایی که هریک از این شرکت‌ها دریافت می‌کنند متناسب با نوع و نیازشان خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور تاکید کرد: عمده حمایتی که شرکت‌های دانش بنیان نوپا دریافت می‌کنند متناسب با نیازهای تحقیقاتی و در قالب کمک‌های قرض الحسنه و بلاعوض است و شرکت‌های دانش بنیان بزرگ و بلوغ یافته حمایت‌های متناسب با تامین مالی، توسعه محصول، سرمایه در گردش استقرار و مهم تر از همه توسعه بازار دریافت می کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این‌که توسعه بازار محصولات و خدمات دانش‌بنیان با ایجاد زمینه‌های پیوند این شرکت‌ها به دستگاه‌ها و صنایع مختلف، مهم‌ترین و کارامدترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ به شمار می‌رود، افزود: این شرکت ها اگر بتوانند به زنجیره ارزش صنایع و اقتصاد پیوند بخورند می‌توانند شبکه‌سازی کرده و زنجیره‌وار، طیف گسترده‌ای از دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان را به زنجیره‌های ارزش صنعت و بازار متصل کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به برنامه ویژه معاونت برای تحقق زیرساخت خدمات اپراتوری هوش مصنوعی برای تسهیل و گستردش دسترسی عموم جامعه به این فناوری، عنوان کرد: تلاش داریم بستری فراهم شود تا تمام بخش های جامعه ضمن استفاده از سرویس های هوشمند و مبتنی بر هوش مصنوعی از امکان کاربری و توسعه این فناوری برخوردار شوند.

دهقانی، هدف از تحول در آیین نامه ارزیابی و تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان را ترغیب نخبگان دانشگاهی و زایش شرکت‌های دانش‌بنیان تحول آفرین دانست و افزود: یکی از تغییرات اساسی آیین نامه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان این بود که برای دانش بنیان نوپا شدن نیازی به داشتن محصول دانش بنیان نیست چرا که شرکت‌ها برای رسیدن به مرحله محصول نیاز به دانش بنیان شدن دارند. بسته‌های حمایتی هر کدام از انواع شرکت‌ها اختصاصی شده است و به هر نوع از شرکت های نوپا، دانش بنیان و نواور متناسب با اندازه عملکرد و جنس فعالیت شان حمایت تخصیص می‌یابد.

وی درباره تسهیل فرایند تایید صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان نوپا و تخصیص بخشی از اختیارات معاونت علمی در این حوزه به پارک‌های علم و فناوری حائز صلاحیت و معتمد کشور گفت: بخشی از اختیارات معاونت علمی در تایید دانش بنیان شدن به پارک علم و فناوری خراسان واگذار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha