• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402101308768
  • خبرنگار : 71567

مدیر گروه معارف دانشگاه خوارزمی:

دو نکته کلیدی از مکتب حاج قاسم سلیمانی که در دانشگاه‌ها باید نهادینه شود

دو نکته کلیدی از مکتب حاج قاسم سلیمانی که در دانشگاه‌ها باید نهادینه شود

مدیر گروه معارف دانشگاه خوارزمی به دو نکته کلیدی از مکتب حاج قاسم سلیمانی و ضرورت نهادینه‌سازی آن در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: حفظ نظام جمهوری اسلامی و تبعیت از مقام معظم رهبری دو نکته مهمی است که باید در دانشگاه‌ها نهادینه شوند.

نجفعلی غلامی در گفت و گو با ایسنا، به تشریح ضرورت نهادینه سازی مکتب و جایگاه تفکری شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه ها پرداخت و اظهار کرد: شهید بزرگوار سردار سلیمانی با الهام گرفتن از مکتب حیات‌بخش اسلام، توکل به خدا و اخلاص مثال زدنی یک حلقه وصل عظیم در تحقق وحدت عملی جبهه مقاومت اسلامی بود. بر این اساس باید ویژگی های بارز این شهید بزرگوار را در اندیشه، گفتار و رفتار نسل‌های بعدی متجلی و زمینه تربیت و ظهور انسان‌های در تراز انقلاب اسلامی را فراهم کرد و این نخواهد بود مگر اینکه دانشگاه نقش اصلی خویش را در شاگردپروری به نحو مطلوب ایفا کند. 

وی در ادامه تصریح کرد: مکتب یک مجموعه و نظام منسجم فکری، عملی و رفتاری است که قابلیت الگو شدن و تسری پیدا کردن دارد و عقلانیت، معنویت و عدالت سه عنصر اصلی در مکتب حاج قاسم سلیمانی است. باید ابتدا توجه داشته باشیم که این عنوان را مقام معظم رهبری برای شخصیت حاج قاسم توصیف کردند. در واقع وقتی اسمی از مکتب آورده می شود، به این معنی است که کسی دارای ویژگی ها و مبانی خاص خودش است که این مجموعه را می شود تبدیل به مکتب کرد.

مدیر گروه معارف دانشگاه خوارزمی از مهمترین اقدامات ایشان در این رابطه به‌غیر از نزدیک کردن قلوب مسلمین به همدیگر می‌توان به عینیت بخشی به راهبرد حفظ و بقای نظام سوریه و شخص بشار اسد، شکل گیری ائتلاف و شراکت راهبردی میان ایران و روسیه در عرصه نظامی – امنیتی اشاره کرد. در واقع شبکه سازی نیروهای محلی و بومی، مهار تروریسم، تشدید تنگنای امنیتی و ژئوپلیتیک برای رژیم صهیونیستی و بازگشایی گذرگاه راهبردی را نیز می‌توان به اقدامات بی‌نظیر ایشان اضافه کرد.

غلامی همچنین اخلاص و مجاهدت برای گمنامی، ولایت محوری و تبعیت محض از ولی امر مسلمین جهان، جامعیت و داشتن شخصیت چند بعدی را از دیگر ویژگی های شهید قاسم سلیمانی برشمرد و افزود: ما برای اینکه بدانیم چگونه می توانیم مکتب حاج قاسم را در دانشگاه ها احیا کنیم، ابتدا باید سیره، روش و گفتار بزرگان در این زمینه را مورد توجه قرار دهیم.

عضو هیات علمی گروه فقه سیاسی دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: دو تا نکته مهم در بیانات و رفتار حاج قاسم سلیمانی وجود داشت که البته این موارد در وصیت نامه ایشان نیز قید شده است، نکته اول زوایه ما با نظام اسلامی است؛ به طوریکه ایشان در یک سخنرانی تاکید می کنند " والله هر کسی که با نظام اسلام در بیفتد بیچاره و آواره خواهد شد". این نشان می دهد که نظام اسلامی در مکتب حاج قاسم یک خط قرمز است.

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی همواره تاکید کردند که نظام اسلامی یک حرم است و این حرم باید حفظ شود. بنابراین این نشان دهنده تفکر ما با نظام اسلامی است که ایشان در این نگاه خودشان را فدایی اسلام می دانست و در نهایت جان خود را نیز به پای نظام فدا کرد. بر این اساس با توجه به اینکه ایشان همه چیز را حول محور نظام اسلامی می دیدند و ما نیز اگر بخواهیم مسیر و روش ایشان را ادامه دهیم، باید در حفظ اصل نظام جمهوری اسلامی تلاش کنیم.

 مدیر گروه معارف دانشگاه خوارزمی یادآور شد: مسئله دوم که همواره مورد تاکید حاج قاسم سلیمانی بود توجه به محوریت نظام یعنی مقام معظم رهبری است، بطوریکه صراحتا این مطلب را تاکید کردند که رهبر انقلاب، حکیم انقلاب هستند و اگر واقعا کشوری بخواهد در مسیر درستی حرکت باید از رهبری حمایت و اطاعت کند. این امر برای خواص یعنی علما، دانشمندان، دانشجویان و نخبگان بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است؛ بنابراین عمده حفظ سیره و مکتب حاج قاسم سلیمانی به دو نکته توجه به اصل نظام جمهوری اسلامی و  اطاعت و حمایت از مقام معظم رهبری گره خورده است.

غلامی در پایان تاکید کرد: در حقیقت دانشجویان به عنوان جامعه هدف صحبت ها می توانند در حد توان و با استفاده از روش و امکاناتی که برای تحصیل در اختیار آنها قرار گفته است در مسیر مکتب حاج قاسم سلیمانی که همان مسیر پیشرفت کشور و حفظ نظام است قرار بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha