محمدامین احمدی در گفتوگو با باشگاه دانشجویان ایسنا، درباره وعده اخیر وزیر علوم درباره برنامه ویژه این وزارتخانه برای حمایت از انجمنهای علمی دانشجویی و اینکه تحقق این وعده چگونه منجر به توسعه ساختارمند انجمنهای علمی دانشجویی خواهد شد؟ اظهار کرد: البته که حمایتهای دولتی و مخصوصا حمایت وزارت علوم تاثیرات بسیار زیادی در روند رو به رشد انجمنهای علمی داشته و خواهد داشت.
وی افزود: نکته شایان توجه این است که اصلیترین علت حرکات رو به جلو در انجمنهای علمی، انگیزههای شخصی و اخلاص عمل دوستان و کادر انجمن است و یقینا این مهمترین عامل بوده و هست و از قضا میتواند موانع مالی و موانع بوروکراتیک اداری و... را با یک اراده قوی و عزم راستین حل کرده و ثمرههای درخشانی در قالب دورههای علمی بدیع و جدید و سایر فعالیتها ارائه کند.
احمدی با اشاره به اینکه انجمنها در پی خلق ثروت از دانش هستند، درباره فرایند تسهیل و تحقق این مهم عنوان کرد: به نظر میرسد که این نکته کاملا درست و به جاست. یعنی ظرفیتهای بالقوه انجمنهای علمی و سایر تشکلات مشابه، امکان تحقق این نظر را ممکن میکند. این امکان از جایگاه انجمن علمی در جاری کردن ساحتهای تئوریک و نظری علوم مختلف در مباحث کاربردی و روز اجتماع است. به تبع توجه به مباحث روز و تلفیقی علوم نظری مورد اقبال دانشجویان و پژوهشگران محترم است و همین مطلب است که امکان خلق ثروت از زمینههای علمی را ممکن و میسر میکند.
این فعال دانشجویی تصریح کرد: البته پرواضح است که انگیزه اصلی فعالیت در انجمنهای علمی ارتقای دانش و آگاهی و همانطور که از اسم و جایگاه آن مشخص است، فعالیت علمی است.
دبیر انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، در پاسخ به اینکه انجمنهای علمی چگونه میتوانند نقش پیشران و محرک را برای پیوند علم و ثروت ایفا کنند؟ گفت: پاسخ به این سوال کار دشواری است و باید به عوامل مختلفی توجه کرد. به نظر کلیدواژه حل این مسئله در نقش انجمنها در جاری کردن علوم نظری در ساحتهای روز و مسائل اجتماعی فعلی جامعه است.
وی عنوان کرد: در واقع اگر انجمن بتواند مباحث تئوریک و علمی دانشگاهی را (که از قضا در بسیاری موارد خستهکننده نیز هستند) با مباحث روز تلفیق کند، میتواند به این مباحث جذابیت بخشد و با ابتکاراتی که به خرج میدهد باعث شود که این مباحث نظری از فضای خشک آکادمیک بیرون آمده و وارد عرصههای عملی شده و در قالب مسابقات و رقابتهای علمی یک فضای یادگیری عملی را ایجاد کند که جذاب، بدیع و علمی باشد.
انتهای پیام
نظرات