• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های کشور
  • کد خبر: 1402102417328
  • منبع : دانشگاه شیراز

امام جمعه شیراز تاکید کرد

لزوم همکاری دانشگاه‌ها برای ارتقای نظام حکمرانی کشور

لزوم همکاری دانشگاه‌ها برای ارتقای نظام حکمرانی کشور

امام جمعه شیراز گفت: بنده پیش‌تر در خطبه‌های نماز جمعه شیراز عرض کردم که دانشگاه در جایگاه خودش نیست و برخی خیال کردند من دانشگاه را نقد می‌کنم، خیر؛ حرف من این است که شما باید جلوتر بیایید برای اینکه حکمرانی خوب مسلما حکمرانی بر پایه‌ دانش است و شرط مهم و اصلی است. منظور این است که دانشگاه جایگاهی دارد که باید در این جایگاه بایستد؛ وگرنه حکمرانی خوبی نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، هیئت‌رئیسه و جمعی از مسؤولان پژوهشی دانشگاه شیراز در دیداری به دعوت نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، به بیان دیدگاه‌ها و مهم‌ترین دغدغه‌های علمی و پژوهشی خود پرداختند.

آیت‌الله دژکام، در دیدار با مدیران پژوهشی دانشگاه شیراز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، براگزاری این رویداد را از دو منظر دارای اهمیت دانست و توضیح داد: جمع شما و حضور بنده در خدمت شما، از دو نظر برای من به‌عنوان وظایفی که بر عهده خودم دارم؛ مهم است و این دو جهت نیز هر دو به مسئله علم و دانش بازمی‌گردد.

وی افزود: ما طلبه‌ها یک تقسیم‌بندی داریم و می‌گوییم مسائل گاهی «ما به ینظر» هست و گاهی «ما فیه ینظر»؛ یعنی گاهی علم را به‌عنوان ابزار حکمرانی در نظر می‌گیریم که ما به ینظر می‌شود و گاهی عرضه‌ دانش را از این حیث که باید خودش نیز مدیریت شود در نظر می‌گیریم، یعنی خود عرصه‌ دانش زیر نظر است و مافیه ینظر می‌شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به سخنان اعضای هیئت‌علمی افزود: عموما صحبت‌های سروران گرامی ناظر به این دو جهت بود و بنده هم از این دو جهت نیاز دارم که از طرف شما حمایت شوم نه اینکه برعکس باشد.

*لزوم همکاری دانشگاه‌ها برای ارتقای نظام حکمرانی کشور

وی تأکید کرد: بنده پیش‌تر در خطبه‌های نماز جمعه شیراز عرض کردم که دانشگاه در جایگاه خودش نیست و برخی خیال کردند من دانشگاه را نقد می‌کنم، خیر؛ حرف من این است که شما باید جلوتر بیایید برای اینکه حکمرانی خوب مسلما حکمرانی بر پایه‌ دانش است و شرط مهم و اصلی است. منظور این است که دانشگاه جایگاهی دارد که باید در این جایگاه بایستد؛ وگرنه حکمرانی خوبی نخواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به دیدگاه امام راحل (ره) مبنی‌ بر وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: بنده شخصا سعی کردم با این دو وادی آشنا باشم. در طول صدسال اخیر تاریخ معاصر ما بسیاری تلاش کردند که این بخش دیانت و حوزه حذف شود، اما برخلاف اروپا موفق نشدند. در دوره‌ رنسانس در اروپا، واقعا حضور روحانی مسیحی را در عرصه‌ حاکمیت حذف کردند و رسما حکومت‌ها سکولار شد، اما در ایران هرچه تلاش کردند موفق نشدند، بلکه برعکسش اتفاق افتاد.

آیت‌ الله دژکام بیان کرد: باید بپذیریم که ویژگی جامعه، کشور و حاکمیت ما با عرصه‌ی دین پیوند خورده است، همان‌طور که با عرصه‌ دانش پیوند خورده و این ویژگی تمدن ایرانی است و هرچه تلاش می‌کنند که یک طرفه شود، نمی‌شود. در گذشته‌ تاریخی هرچه نگاه می‌کنیم همین بوده و در آینده‌ تاریخی هم به نظر همین خواهد بود.

وی افزود: نکته‌ دیگر این است که خود عرصه‌ دانش ما که عموما دانشگاه فرض می‌شود، نیاز به مدیریت دارد.

امام جمعه شیراز با اشاره به نقشه‌ی جامع علمی استان فارس توضیح داد: بنده بیش‌از یک‌سال و نیم است که این موضوع را پیگیری می‌کنم و بیش‌از ۲۰ جلسه در این زمینه داشته‌ایم. اولا ما یک سیاست‌های کلی ناظر به بخش دانش در کشور داریم که به آن‌ها سیاست‌های بالادستی می‌گویند که بنده بسیاری از آن‌ها را مطالعه کرده و می‌کنم؛ چراکه یکی از کارهایی که در استان به عهده‌ی بنده به‌عنوان نماینده‌ی رهبری است، این است که این سیاست‌های کلی در کجا قرار دارد و چگونه عملیاتی می‌شود و توقع هست که پیگیری شود.

وی افزود: برای سیاست‌های کلی در کشور باید در مرحله‌ بعدی قانون گذاشته شود و سازوکار اجرایی تعریف شود. متأسفانه از وقتی سیاست ابلاغ می‌شود تا زمانی‌که به این مرحله برسد، خیلی طول می‌کشد. همین‌طور مشکل دیگر این است که ما آسیب‌شناسی می‌کنیم، اما بعد از آن راه‌حل ارائه نمی‌دهیم و برای آن چاره‌اندیشی نمی‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در  فارس با اشاره به اینکه درخصوص روند تخصیص بودجه در بحث فرهنگی در برنامه ششم پیگیری‌هایی صورت گرفته است، تأکید کرد: متأسفانه مدیران کشور غافل هستند از اینکه چه لطمه‌ای در این بخش می‌خوریم، البته فقط بخش فرهنگی نیست و بخش اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی هم در پیوند ویژه با این قضایا هست که باید روی آن کار شود و نگاه علمی قضیه باید از دانشگاه بیاید.

به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه شیراز، وی به ضرورت طراحی نقشه‌ جامع علمی استان فارس پرداخت و گفت: عده‌ای می‌گویند نقشه به چه دردی می‌خورد؟ چون نقشه‌ها عملیاتی نمی‌شود این پرسش پیش می‌آید. اما اگر شما یک نقشه‌ نوشته‌شده‌ مورداتفاق همه‌ی اهل دانش نداشته باشید، یک نقشه‌ای در ذهن یک نفر بر شما حاکم می‌شود و غیر از این نخواهد بود. البته هر نقشه‌ای با هر دقتی هم که نوشته شود، ممکن است ایراداتی داشته باشد که باید آن را مطالعه و نقد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha