• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402110100812
  • خبرنگار : 71664

مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک عنصر مهم در ادبیات علمی به حساب می‌آید

مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک عنصر مهم در ادبیات علمی به حساب می‌آید

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک عنصر مهم در ادبیات علمی به حساب می‌آید، گفت: در تمام جوامع از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. صاحب‌نظران بر این باور هستند مسئولیت‌پذیری جزو لاینفک زندگی بشر است.

به گزارش ایسنا، محمد مقیمی در «دهمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» که امروز، یکشنبه یکم بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک عنصر مهم در ادبیات علمی به حساب می‌آید و در تمام جوامع از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. صاحب‌نظران بر این باور هستند مسئولیت‌پذیری جزو لاینفک زندگی بشر است. امروزه مسئولیت اجتماعی دیگر یک اقدام لوکس و تشریفاتی نیست بلکه یک الزام اجتماعی است؛ اگرچه به عنوان یک قانون یا قرارداد تلقی نمی‌شود اما یک موضوع فراقرادادی به حساب می‌آید.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه واقعیت این است هر فرد، سازمان و هر ملتی خواهان سرآمد بودن است باید در عرصه مسئولیت‌پذیری سرآمدی خود را به اثبات برساند، افزود: هنگامی که از مسئولیت اجتماعی سخن می‌گوییم سه بعد «شناختی»، «عاطفی» و «عملکردی» به عنوان ابعاد اصلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی مطرح می‌شوند.

مقیمی درباره بعد شناختی مسئولیت‌پذیری توضیح داد: منظور از این بعد، سازوکارها و اقدامات و رویه‌ها است که باید به خوبی شناخته شوند.

وی ادامه داد: منظور از بعد عاطفی، نگرش مردمان و افرادی است که می‌خواهند عامل به آن یا پذیرنده مسئولیت اجتماعی باشند. در واقع، می‌بایست این نگرش در آنها ایجاد شود و تلقی مثبت داشته باشند. همچنین در بعد عملکردی باید شاهد اجرایی شدن ابعاد مسئولیت پذیری در بخش های مختلف جامعه باشیم.

* ایجاد ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی

مقیمی درباره شعار دانشگاه تهران در دوره مدیریتی جدید این مرکز آموزشی گفت: شعار «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد پذیرش مسئولیت اجتماعی» را به عنوان شعار دانشگاه تهران انتخاب کرده‌ایم. ما در دانشگاه تهران در حوزه مسئولیت اجتماعی معتقدیم، مسئولیت اجتماعی جزو لاینفک ماموریت اصلی این مرکز آموزشی ست و بر همین اساس ستاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران تشکیل داده‌ایم.

وی درباره ماموریت‌های ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران گفت: هدف اصلی این ستاد در بعد شناختی این است که بسترهای علمی تحقیقاتی را برای توسعه ابعاد مسئولیت اجتماعی فراهم کند و هم از بعد عاطفی فعالیت‌های نگرشی را سامان دهد و در بعد عملکردی هم شاهد تحقق این هدف مهم باشد. 

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی صرف نظر از مذاهب و آیین‌ها از جایگاه ویژه‌ای در جوامع برخوردار است. 

* اهمیت مسئولیت اجتماعی در آموزه‌های دینی مسلمانان

مقیمی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی در آموزه‌های دینی از جایگاه مهمی برخوردار است، افزود: اگر به جایگاه مسئولیت اجتماعی در آیات و احادیث توجه کنیم، می‌توانیم ساعت‌ها در خصوص جایگاه این مولفه در آیات و احادیث سخن بگوییم.

وی در ادامه گفت: گاهی اوقات رفتارهای ریاکارانه ای توسط افراد و نهادها صورت می‌گیرد بنابراین باید توجه کنیم که رفتارهای مسئولانه اجتماعی باید مبتنی بر واقعیت و جنبه‌های شناختی و عاطفی و عملکردی واقعی باشد؛ نه اینکه سازمان‌ها، نهادها، کشورها و دولت‌ها در سطح کلان بین‌المللی شاهد رفتارهای ریاکارانه از نظام استکباری به رهبری آمریکا باشد. 

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه نظام استکباری به صورت ریاکارانه رفتار می‌کند، افزود: آنها به صورت ریاکارانه خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند و و خواهان توسعه یافتن کشورهای دیگر هستند. اگرچه چنین رفتاری را نشان می‌دهند اما عملکرد آمریکا در غزه بیانگر این است مسئولیت اجتماعی در عرصه بین‌المللی به انحراف کشیده شده است. 

* نگاه‌ها متفاوت است

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه گاهی رفتار مسئولانی که توسط یک فرد یا یک نهاد در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام می‌شود با آنچه که مردم و ذی‌نفعان برداشت می‌کنند،متفاوت است؛ افزود: رفتار مسئولیت اجتماعی ادراک شده توسط مردم با هزینه‌هایی که سازمان‌ها می‌کنند، متفاوت است؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم مردم به صورت واقعی مسئولیت پذیری اجتماعی را درک کنند. 

رئیس دانشگاه تهران درباره جایگاه مسئولیت اجتماعی در حوزه دولت گفت: مدیران ارشد و سازمان‌ها در خصوص مسئولیت اجتماعی بسیار اقدام می‌کند به نحوی که متحمل هزینه هم می‌شوند. اگرچه در حوزه مسئولیت اجتماعی تلاش می‌کنند اما اعتماد عمومی متناسب با این تلاش‌ها در جامعه حاصل نمی‌شود. این موضوع ناشی از آن است میان اقدامات انجام شده و ادراک مردم تفاوت وجود دارد. ما باید تلاش کنیم که رفتارهای واقعی و هدفمند از خودمان بروز دهیم تا مردم ادراک درستی از رفتارهای ما داشته باشند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha