• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1402111410148
  • خبرنگار : 71603

روش جدید هلند در پذیرش دانشجو؛

قرعه‌کشی در انتخاب دانشجویان پزشکی

قرعه‌کشی در انتخاب دانشجویان پزشکی

دانشگاه‌های هلند در راستای برابری و عدالت، نحوه پذیرش دانشجویان پزشکی خود را تغییر می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از اِن‌اِل‌تایمز، چندین دانشگاه هلندی قصد دارند روش انتخاب دانشجویان در رشته پزشکی را به طور کامل یا جزئی با قرعه کشی جایگزین کنند. در این برنامه، هر هشت دانشکده پزشکی هلند امیدوارند برابری فرصت‌ها، منجر به تنوع بیشتر و کاهش فشار عملکرد بر دانش‌آموزان دبیرستانی شود.

در حال حاضر نسل پزشکان آینده هلند بر اساس دانش و انگیزه قبلی خود انتخاب می شوند. این داوطلبان باید در آزمون‌های علمی و مهارت‌های پزشکی شرکت کنند و نمرات، انگیزه و رزومه خود را به دانشگاه‌های مورد نظر ارسال کنند.

 این انتخاب غیرمتمرکز انتقادهای زیادی را در پی داشته است، زیرا به نفع داوطلبانی است که منابع بیشتری دارند. چراکه والدین ثروتمند می توانند هزینه‌های آموزش را بپردازند و به عنوان مثال، فرزندان پزشکان دسترسی آسان‌تری به دوره‌های کارآموزی مربوطه دارند.

تا سال گذشته، انتخاب غیرمتمرکز از نظر قانونی الزامی بود. اما اکنون که در جریان انتخاب دانشجویان پزشکی قرعه کشی دوباره مجاز است، بسیاری از دانشگاه‌ها می‌خواهند به زودی از این گزینه استفاده کنند. 

سخنگوی دانشگاه رادبود گفت: در حال بررسی تغییر کامل پذیرش دانشجو پزشکی به یک قرعه کشی بدون جهت‌گیری هستیم تا هر متقاضی شانس برابری داشته باشد. دانشگاه‌های روتردام و خرونینگن روی ترکیبی از گزینش و قرعه‌کشی کار می‌کنند. بر این اساس که داوطلبان منتخب با بهترین نتایج یک صندلی تضمینی در رشته پزشکی دارند و صندلی‌های باقیمانده به قید قرعه میان دیگر داوطلبان تقسیم می‌شود. سایر دانشگاه‌ها هنوز در حال بررسی نحوه تغییر روش انتخابی خود هستند، اما مطمئن هستند که تغییراتی ایجاد خواهد شد.

در این میان، آموزش و پرورش هلند این اقدام را تحسین کرد که دانشکده‌های پزشکی در حال بررسی روش‌های جدید گزینش دانشجویان پزشکی هستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha