• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402112416963
  • خبرنگار : 71567

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خبر داد

راه‌اندازی تریبون آزاد و خانه گفت‌وگوی انتخابات دانشگاه تهران از هفته آینده

راه‌اندازی تریبون آزاد و خانه گفت‌وگوی انتخابات دانشگاه تهران از هفته آینده

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از راه‌اندازی تریبون آزاد دانشگاه ذیل محور انتخابات توسط تشکل‌های دانشجوبی خبر داد و گفت: خانه گفت‌وگوی انتخابات دانشگاه تهران را نیز هفته آینده با حضور همه اقشار و احزاب برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، شهبازی در نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران که امروز در معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران رسالت، برنامه و هدف خود را در قالب مسئولیت پذیری نسبت به جامعه تعریف می کند. بر این اساس تمامی ارکان دانشگاه برنامه خود در ذیل این موضوع و بر اساس مسولیت خود نسبت به جامعه دسته بندی می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: علم باید برای حل مسئله و معضلات جامعه صورت بگیرد و فعالیت های ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران بر این اساس رویکرد اتفاق می‌افتد. همچنین تشکل های ما در ذیل این سیاست برنامه های خود را پیش می برند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تریبون آزاد دانشگاه ذیل محور انتخابات کار خود را توسط تشکل های دانشجوبی کار خود را شروع خواهند کرد، گفت: خانه گفت و گوی انتخابات را هفته آینده با حضور همه اقشار و احزاب در دانشگاه تهران  برگزار خواهیم کرد. عمده برنامه های ما در قالب نگاه کلی دانشگاه اجرایی می شود.

شهبازی همچنین خاطرنشان کرد: ما در حوزه فرهنگ کمتر به سمت انتخاب افراد الگو و سرآمد حرکت کردیم. بر این اساس ما در هیات امنای دانشگاه آیین نامه سرآمدان فرهنگی را تصویب و شیوه نامه آن را تدوین کردیم. بر این اساس سرآمدان حوزه فرهنگ را معرفی خواهیم کرد.

وی همچنین یادآور شد: اولین جشنواره و آیین نامه فرهنگی توسط دانشگاه تهران مصوب شد. امیدواریم این برنامه نیز به سایر واحدهای دانشگاهی تسری پیدا کند و در این حوزه جدی تر فعالیت خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه بعد از حوادث سال گذشته همه تلاش ما این بود که تحولات و پویایی در دانشگاه ایجاد شود و تشکل ها آزادی عمل بیشتری داشته باشند، گفت: ما معتقدیم که هدف پژوهش و آموزش دانشگاه باید حل مسئله‌ باشد. در واقع علم برای علم علی رغم‌ اینکه برای دانشگاهیان ارزش دارد، نیاز امروز جامعه ما نیستغ بلکه علم برای حل مسئله‌ و حل چالش های جامعه مورد نیاز است. 

شهبازی گفت: تشکل ها از سال قبل و پس از التهابات برنامه های ویژه ای داشتند و در ادامه با توجه به رویدادهای پیش رو از جمله انتخابات، تشکل ها فعال هستند. همچنین برای اینکه گفتمان صورت بگیرد، خانه گفت و گو یکی از ابتکارات دانشگاه تهران بود و به عنوان سند رسمی توصیه شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در خصوص سرآمدان فرهنگی دانشگاه نیز تاکید کرد: معمولا در دانشگاه قواعد و مقررات دسته بندی شده مبنای ارزش گذاری اساتید است، ولی تاکنون در مقوله فرهنگ، جسارت، تدبیر و بلوغی برای این کار نبوده است. این کار با حمایت وزیر علوم و معاون فرهنگی وزیر، اولین آیین نامه سرآمدان فرهنگی توسط دانشگاه تهران مصوب شد. مواردی مانند حضور اساتید در خوابگاه ها قبلا موضوعیت نداشت، ولی امر مهمی است که اساتید در مراکزی از جمله کمیته اخلاق، حوزه علمیه، بیمارستان ها و مراکز مشاوره دانشگاه و خوابگاه های ما حضور داشته باشند. حضور اساتید در راستای تحکیم خانواده و کمک به دانشجویان از حوزه های کلان مورد تاکید ما است.

به گفته شهبازی، در گذشته کمتر اساتید در کانون های فرهنگی و هنری فعال بودند و در امتیازهایی که به آنها می دهیم قبلا این فعالیت ها لحاظ نمی شد که از این بعد مهم شده است. همچنین بیش از ۲۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران فعالیت می کنند و اساتید با این نشریات همکاری و تعامل خواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه مشکلی که جامعه ما در زمینه ازدواج، جوانی جمعیت و... دارد شاید به فقر اقتصادی و مسائل مالی برمی‌گردد، افزود: به همین جهت فارغ‌التحصیلان مهارت کافی برای حضور در صنعت ندارند. جذب سریع در بازار کار یکی از موضوعات مورد تاکید است که در اداره کل مهارت دانشگاه تهران دنبال شده است و تغییراتی در دروس دانشجویان ایجاد شد و طراحی درس یادگیری تجربی برای همین امر بود و دانشجویان برای کسب تجربه و مهارت در کارخانه‌ها و صنایع حضور پیدا می کنند.

این هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه عضو هیات علمی باید در اجتماع خود اثرگذار باشند، گفت: در زمینه فقرزدایی، توجه به نقاط کم برخوردار را در نظر داریم و اساتید ویژه در این مناطق حضور خواهند داشت و اردوی جهادی را به صورت مستمر خواهیم داشت تا این دست فعالیت ها به عادت برای اساتید تبدیل شود. همچنین منش استادی از دیگر موارد مهم و مورد توجه دانشگاه است که بر این اساس اساتید باید جایگاه و منش استادی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha