• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402113021102
  • منبع : نمایندگی دانشگاه تهران

نتایج پژوهش قطب اقتصاد کشاورزی کشور نشان داد

تأثیر سیاست‌های ارزی و تجاری بر امنیت غذایی خانوارهای شهری و روستایی

تأثیر سیاست‌های ارزی و تجاری بر امنیت غذایی خانوارهای شهری و روستایی

نتایج پژوهش در قطب اقتصاد کشاورزی کشور حاکی از آن است که سیاست ارزی و تجاری اثرگذاری قوی بر امنیت غذایی خانوارهای شهری و روستایی دارد، پس توجه سیاست‌های دولت برای دستیابی به این مهم امری ضروری است.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران قطب اقتصاد کشاورزی کشور در دانشگاه تهران در پژوهشی با عنوان «تأثیر سیاست تجاری و ارزی بر امنیت غذایی کشور»، در بازه زمانی ۱۳۶۹-۱۳۹۶ با استفاده از اطلاعات «هزینه – درآمد» خانوار و بانک مرکزی به نتایجی دست یافتند.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است که سیاست ارزی اثری معکوس بر امنیت غذایی خانوارهای شهری و روستایی دارد؛ یعنی با افزایش نرخ ارز میزان واردات کاهش خواهد یافت و بالعکس تمایل فروشندگان برای صدور کالاها به کشورهای خارجی افزایش می‌یابد.

این پژوهشگران با توجه به تأثیرپذیری مستقیم امنیت غذایی از واردات، به این نتیجه رسیدند که افزایش نرخ ارز و نوسانات نامطلوب آن برای واردکنندگان باعث کاهش سطح امنیت غذایی خواهد شد، همچنین نتایج برای تأثیرسیاست تجاری بر امنیت غذایی خانوارهای روستایی و شهری نشان داد که آزادسازی تجاری باعث عرضه سریع غذا و تسریع در تولید داخلی بین کشورها می‌شود و بر امنیت غذایی اثر مثبت می‌گذارد.

با توجه به رشد سریع جمعیت در قرن حاضر، مسأله‌ی غذا به یکی از چالش‌های بسیارمهم و حیاتی تبدیل شده است. بر این اساس مفهومی تحت‌عنوان امنیت غذایی مطرح شده است، که تعریف آن عبارت از دسترسی فیزیکی و اقتصادی همه‌ی مردم در همه‌ی اوقات به غذای کافی، سالم و مغذی است. اهمیت این موضوع، دولت‌ها را برآن می‌دارد که برای رویارویی با این نیاز مهم، راهکارها و سیاست‌های خاصی اتخاد کرده و امنیت غذایی و نهایتاً، امنیت ملی کشور خود را تأمین کنند.

پژوهشگران برای تحلیل داده‌های مورد نظر و بررسی هدف از مدل الجیت دوگانه استفاده کردند، در زمینه امنیت غذایی خانوارهای شهری و روستایی، هم از فاکتور انرژی که به تفکیک کالایی از ماتریس عملکرد تغذیه‌ای به‌دست آمده و در زمینه سیاست ارزی و تجاری از شاخص شکاف نرخ ارز بازار آزاد و شاخص آزادسازی تجاری به‌عنوان شاخص اصلی استفاده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha