• یکشنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402120603298
  • خبرنگار : 71974

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با ایسنا:

انتخابات نقش مهمی در ساختار جمهوریت کشور دارد

انتخابات نقش مهمی در ساختار جمهوریت کشور دارد

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: نظام‌های جمهوری تفاوت فراوانی با نظام‌های پادشاهی دارد، در نظام‌های جمهوری رأی مردم نقش اساسی در شکل‌دهی به فضای سیاسی دارد و مدیران در این‌گونه‌ها نظام‌ها با آرای مردم انتخاب خواهند شد، بنابراین نیاز است که مردم را نسبت به اهمیت حضور رأی آنها آگاه کرد.

محمد جعفری، استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اثرات مثبت مشارکت سیاسی انتخابات بر فضای عمومی جامعه اظهار کرد: انتخابات علاوه بر ایجاد فرصت برای مشارکت مردم باعث افزایش پویایی جامعه خواهد شد، این پویایی را می‌توان از ابتدا زمان آغاز فرصت تبلیغات انتخابات مشاهده کرد.

وی افزود: در روزهای گذشته ویدئوهای فراوانی از نشست و مناظرات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی منتشر شده حضور مردم و مطالبه‌گری مردم نشان از افزایش نشاط اجتماعی دارد، باید اذعان کرد فعالیت‌های جمعی نقش بسیاری مهمی درافزایش پویایی جامعه دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی در قالب مردم‌سالاری دینی تعریف می‌شود، برخی از کشورها مانند ترکیه مشارکت را در انتخابات وظیفه می‌دانند و درصورتی‌که افراد در انتخابات مشارکت نکنند از خدمات اجتماعی محروم می‌شوند؛ اما در ایران انتخابات نوعی تکلیف است و تجربه کشور نشان داده که مردم همواره برای ادای این تکلیف در انتخابات مشارکت داشتند.

جعفری بیان کرد: وضع قوانین جدیدی از سوی وزارت کشور و مجلس برای افزایش شفافیت مخصوصاً در هزینه‌کرد تبلیغاتی می‌تواند به برگزاری بهتر انتخابات کمک کند، مردم باید بدانند که هزینه تبلیغات نامزدهای موردنظر آنها چه میزان است و منابع آن نیز از کجا تأمین می‌شود درگذشته شائبه‌های فراوانی در خصوص تأمین هزینه برخی از نمایندگان و از سوی دیگر ارائه برخی از خدمات به آنها مطرح بود با این قانون پیشرو این توافق غیررسمی نیز کاهش خواهد یافت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افزایش مشارکت در انتخابات نیاز به تبیین اهمیت نقش مردم در نظام جمهوری دارد، گفت: نظام‌های جمهوری تفاوت فراوانی با نظام‌های پادشاهی دارد، در نظام‌های جمهوری رأی مردم نقش اساسی در شکل‌دهی به فضای سیاسی دارد و مدیران در این‌گونه‌ها نظام‌ها با آرای مردم انتخاب خواهند شد، بنابراین نیاز است که مردم را نسبت به اهمیت حضور رأی آنها آگاه کرد.

وی افزود: امیدوارم با ادامه فضای تبلیغاتی و فضای رقابتی موجود شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha