• یکشنبه / ۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1403010301013
  • خبرنگار : 71650

در میزگرد ایسنا با حضور فعالان حوزه دانشجویی مطرح شد

احزابی که حول «پدر خوانده‌ها» دور هم جمع می‌شوند/ چرا مشارکت در انتخابات به ۶۰ درصد نرسید؟

احزابی که حول «پدر خوانده‌ها» دور هم جمع می‌شوند/ چرا مشارکت در انتخابات به ۶۰ درصد نرسید؟

انتخابات ۱۱ اسفند با مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مردم در حالی برگزار شد که گرچه این مشارکت دلچسب مردم کام انقلابیون را شیرین کرد؛ اما عدم مشارکت ۶۰ درصد مردم نیز درون خود حاوی پیام‌هایی است که تامل بر آن نشان می‌دهد کم و کاستی‌ها مشخصا معطوف به کدام بخش بوده که نیاز است برای داشتن مشارکت حداکثری به این امر توجه ویژه شود.

به گزارش ایسنا، نظام جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای شکل گیری در سال ۵۷، بنای خود را بر روی نظر و رای مردم نهاد. کما اینکه امام خمینی جمله معروفی در این زمینه داشت؛ «میزان رای ملت است». بنابراین ۴۵ سال است که جمهوری اسلامی نه تنها بر روی مشارکت سیاسی افراد جامعه حساب باز کرده؛ بلکه پیشبرد مسیر انقلاب را تنها از این طریق معنا کرده است.

از سوی دیگر لازمه زندگی جمعی در یک اجتماع رسیدن به یک وحدت نظر در تصمیم گیری‌ها و قانون گذاری‌های خرد و کلان در حیطه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که آن هم نیازمند وجود ساختاری قانونگذار متشکل از نمایندگان منتخب همین مردم است تا نهایتا بتوان زندگی جمعی در اجتماع را سازماندهی کرد.

بنابراین ساز و کار انتخابات و رای دهی ملت برای تعیین نمایندگانی که بتوانند تصمیم درستی برای سرنوشت مشترک اعضا جامعه و یکایک ملت بگیرند، تنها راهی است که با ایجاد یک موقعیت برابر برای همه افراد بستر انتخابی آزادانه را فراهم می‌کند.

انتخابات ۱۱ اسفند با مشارکت حدود ۴۰ درصدی مردم و بر خلاف تصور و پیش بینی رسانه‌های معاند، درحالی برگزار شد که مردم پیرو آرمان‌های انقلاب اسلامی اینبار هم بی‌توجه به تاکیداتی که برای دلسرد کردن نسبت به اثرات رای دهی انجام می‌شد، پای صندوق‌های رای امدند و نمایندگان منتخب خود را انتخاب کردند.

هرچند نگاهی به این مشارکت دلچسب مردم کام انقلابیون را شیرین کرد و نباید از نفس مثبت به پای صندوق رای آمدن ۴۰ درصد مردم گذر کرد؛ اما عدم مشارکت ۶۰ درصد مردم نیز درون خود حاوی پیام‌هایی است که تامل بر آن نشان می‌دهد کم و کاستی‌ها مشخصا معطوف به کدام بخش بوده که نیاز است برای داشتن مشارکت حداکثری به این امر توجه شود.   

احزابی که حول «پدر خوانده‌ها» دور هم جمع می‌شوند/ چرا مشارکت در انتخابات به ۶۰ درصد نرسید؟

تعیین آینده کشور؛ برکت جمهوری اسلامی

حمیدرضا معروف خانی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در میزگرد دانشجویی ایسنا اظهار کرد: اینکه ما در جمهوری اسلامی این امکان را داریم که برای مسئولیت های مختلف کشور و قانون گذاری و اجرا، افرادی را انتخاب کنیم که راس سیاسی کشور را تعیین کنند و مستقیما در فرآیند انتخابات اعمال نظر کرده و آینده کشور را خودمان تعیین کنیم، بسیار ارزشمند و از برکات جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه نقد فرآیند انتخابات نباید منجر به انکار اصل ارزشمند امکان برگزاری انتخابات و رای دهی برای تعیین آینده کشور شود، توضیح داد: انتخابات نشان دهنده قدرت سیاسی نظام جمهوری اسلامی و پایداری آن است، کما اینکه در شرایطی که قدرت های جهانی از طریق جنگ هیبریدی شناختی یا ترکیبی شناختی قصد براندازی جمهوری اسلامی را داشتند، جمهوری اسلامی انتخاباتی برگزار می‌کند که نتایج مشارکت آن تفاوت چندانی با سال ۹۸ ندارد. از طرفی امکان برگزاری انتخابات امکان کمتر از یک سال پس از آشوب های اخیر درباره مهسا امینی قابل تامل است.

*نمی‌توان از عوامل داخلی کاهنده مشارکت مردم در انتخابات چشم پوشی کرد

این فعال سیاسی دانشجویی با تاکید بر اینکه حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند بیانگر آن است که این مردم پشت نظام هستند، در عین حال خاطرنشان کرد: با این حال سوال این است که آیا نمی‌توانستیم با مشارکت ۶۰ درصدی انتخابات ۱۱ اسفند در دهان دشمن بزنیم و یا با آمار ۷۰ درصدی مشارکت این مساله را به جهان مخابره کنیم؟ درست است که بیشتر از یک سال اخیر عوامل بیرونی و فشارهایی از طریق رسانه‌ها به مردم وارد شد که مردم را از شرکت در انتخابات منع می‌کرد؛ اما نمی‌توان از عوامل داخلی هم چشم پوشی کرد.

معروف خانی یادآور شد: برای مثال یکی از این عوامل داخلی که به مردم بیم می‌داد، طرح این مساله بود که با رد صلاحیت‌ها مانع از حضور کاندیداها می‌شوند. این بیم از قبل انتخابات به مردم داده می‌شد و هنوز هم حریفانی بر روی این امر پافشاری می‌کنند. با این حال باید گفت از اصل و اساس طرح این مساله که رد صلاحیت‌ها بی‌مورد بوده غلط است؛ چراکه آمار تایید صلاحیت و انتخاب مردم به ویژه در استان‌ها نشان داد که مساله مردم جریان اصلاح‌طلب نیست. درواقع نه تنها مساله مردم جریان اصلاح طلب نیست؛ بلکه مردم از اصولگرا و انقلابیونی که ادای انقلابی‌ها را در می‌آورند و از پدر خوانده‌ها، عبور کردند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید برای برخی مسائل اساسی کشور فکری جدی کرد. برای مثال نحوه برگزاری و ساختار انتخابات باید روزی اصلاح شود و باید به این سمت رویم که روند برگزاری انتخابات بهبود یابد. اینکه فرصت تبلیغات یک هفته و تایید نهایی هر کاندیدا تا روز انتخابات کمتر از ۱۰ روز الی دو هفته زمان می‌برد، مساله‌ای است که به ناچار باعث می‌شود مردم کاندیدای اصلح را پیدا نکنند. از سوی دیگر نامزد متصل به ثروت و قدرت با پول پاشی فراوان و تبلیغ در بیلبورد و تراکت، خود را به مردم به راحتی می‌شناساند.

احزابی که حول «پدر خوانده‌ها» دور هم جمع می‌شوند/ چرا مشارکت در انتخابات به ۶۰ درصد نرسید؟

سردرگمی قشر فرهیخته

این فعال سیاسی دانشجویی که خود معلم نیز هست با اشاره به سردرگمی قشر فرهیخته در انتخاب افراد اصلاح برای نمایندگی مجلس، بیان کرد: حتی قشر فرهیخته ما مثل معلمان نتوانستند کاندیدای اصلح خود را در بین نامزدهای فرهنگی انتخاب کنند. وقتی قشر فرهیخته معلمان جامعه ما در قزوین فقط باید ۲ نفر را انتخاب می‌کردند؛ اما نمی‌دانستند به چه کسی رای دهند، شرایط در تهران به صورت تصاعدی سخت تر می‌شود. بخشی از دلیل رای ندادن مردم یا رای سفید دادن همین بود که نمی‌دانستند به چه کسی رای دهند. وقتی فرد اصلح نمی‌تواند خود را به مردم معرفی کند، سرخورده شده و در مقابل کسی وارد مجلس می‌شود که صلاحیت ندارد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، درباره مدل شمارش آرا نیز تصریح کرد: سال ۵۸ رفراندومی برگزار کردیم که آنجا برای شمارش آرا، آری یا خیرها روی تخته نوشته و به ازای هر یک آری مربعی در تخته کشیده شده و شمارش انجام می‌شد. امروز در سال ۱۴۰۲ همچنان آن مدل شمارش آرا را در پیش گرفتیم. یعنی اگر در تهران یک میلیون نفر رای می‌دادند، شمارش آرا باید سه روز طول می‌کشید؟. این مسائل حتما باید اصلاح شود.

*دغدغه‌هایی که برای شرکت در انتخابات ایجاد نشد

معروف خانی با بیان اینکه مشارکت مردم در این دوره از انتخابات دغدغه جدی رهبری بود که بارها به اشکال مختلف و در دیدار با مردم و طی جلسات مختلف این امر را بیان کردند، توضیح داد: رهبری در دیدار با مردم قم همه را اعم از منبری، فعالی سیاسی و غیرسیاسی همه را مسئول فعالیت درباره افزایش مشارک در انتخابات مجلس دانستند و این امر نشان می‌دهد که چقدر ایشان دغدغه این امر را دارند. با این حال در عمل تعدادی از دستگاه‌ها به این سمت نیامدند و مشارکت دغدغه جدی تعدادی از مسئولین و دستگاه ها نبود. برای مثال این دغدغه برای دانشگاهیان ایجاد نشد و برخی دانشگاه‌ها برای برگزاری برنامه و فضاسازی محیط دانشگاه برای شرکت دانشجویان در انتخابات و انتخاب کاندیدای اصلح همکاری نمی‌کردند. بنابراین باید عملکرد دستگاه‌ها بررسی شود.

وی درباره چرایی دیده نشدن فعالیت‌های مثبت مجلس یازدهم،‌ گفت: وقتی شما به وعده جدی خود در مجلس یازدهم که همان اصل شفافیت است عمل نمی‌کنید و از وعده شفافیت سرسری عبور کرده و آن را ناقص اجرا می‌کنید، طبیعی است که فعالیت‌های خوب شما مثل افزایش حقوق سربازان و رتبه بندی معلمان هم دیده نمی‌شود و این مجلس به مجلس طرح صیانت و افزایش سن بازنشستگی شناخته می‌شود. از طرفی سیاست زده‌ بودن مردم روز به روز بیشتر می‌شود و مردم ما به دنبال رفع فوری مشکلات در انتخابات و ساختار آن هستند، کما اینکه انتخاب حسن روحانی با شعار «برجام» و یک روزه حل شدن مشکلات و تحریم ها و... ناشی از همین نوع نگاه مردم بود.

احزابی که حول «پدر خوانده‌ها» دور هم جمع می‌شوند/ چرا مشارکت در انتخابات به ۶۰ درصد نرسید؟

*فتنه «زن، زندگی، آزادی» هیچ تاثیری در کاهش مشارکت در انتخابات نداشت

همچنین پویا زینلی پور، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی، در این میزگرد اظهار کرد: انتخابات این دوره مجلس با مشارکت ۴۱ درصدی نشان داد فتنه «زن، زندگی، آزادی» هیچ تاثیری در کاهش مشارکت در انتخابات و مقبولیت نظام نداشته است. به طوری که ما در سال ۹۸ با گذشت یک سال و نیم از شروع مشکلات معیشتی، شاهد همین درصد مشارکت بودیم و مشارکت ۱۱ اسفند نیز همین رقم را نشان داد.

وی با بیان اینکه نمی‌گویم مشارکت ۴۰ درصدی مطلوب است، توضیح داد: قطعا اینگونه نیست اما این نشان می‌دهد «زن، زندگی، آزادی» هیچ تاثیری در بدنه جمهوری اسلامی نداشته و عبث بوده است. از طرف دیگر ۹۰ درصد رای‌های داده نشده نیز به این فتنه ربطی ندارد بلکه رای ندادن مردم همه مربوط به مسائل اقتصادی می‌شود. نکته دوم پمپاژ شدید ناامیدی و تحریک شادی دشمن مبنی بر «رای ندادن» است.

این فعال سیاسی دانشجویی در رابطه با نظام انتخاباتی و سیستم انتخاباتی مجلس نیز نکاتی را بیان و تصریح کرد: در شهرهای بزرگ مثل تهران که دارای ۳۰ نماینده مجلس است، مردم شهر ارتباط مستقیمی بین خود و نماینده احساس نمی‌کنند، درواقع در شهرهای کوچک مشارکت بالاتری در این زمینه داریم؛ اما در تهران با توجه به اینکه با تکثر قومیت‌ها مواجه‌ایم، این امر محقق نمی‌شود. این نبود ارتباط مستقیم بین خود و نماینده ناشی از نظام انتخاباتی موجود است. باید به سمتی رویم که «اکثریت تک کرسی» برای نظام انتخاباتی ما پیاده شود تا ارتباط مستقیمی بین فرد رای دهنده و نماینده منتخب شکل گیرد.

احزابی که حول «پدر خوانده‌ها» دور هم جمع می‌شوند/ چرا مشارکت در انتخابات به ۶۰ درصد نرسید؟

*احزابی که حول «پدر خوانده‌ها» دور هم جمع می‌شوند

زینلی پور درباره مشکلات پیرامون تحزب نیز توضیح داد: در کشور ما احزاب حول یک ایده دور هم جمع نمی‌شوند؛ بلکه حول یک پدر خوانده دور هم جمع می‌شوند، یک عده خود را اصل می‌دانند و بقیه را پاجوش تصور می‌کنند. مساله این است که ایده مشخص و واحدی وجود ندارد بلکه تحزب پیرامون اشخاص، قدرت و زد و بند سیاسی رخ می‌دهد. این امر در حالی که است که تنها زمانی می‌توان از نماینده مجلس مساله‌ای را مطالبه کرد که در نظام انتخاباتی خود یک ایده و حزب داشته باشیم. هم اکنون ۲۹۰ نماینده مجلس داریم که هیچکدام حول یک حزب دارای ایده مشخص به مجلس راه نیافته‌اند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که درحالی برخی جریان‌ها با گفتمان شفافیت در انتخابات لیست می‌دهند که در این لیست‌ها اسامی نفراتی وجود دارد که با شفافیت مخالف‌اند و این یعنی لیست‌ها صرفا حول قدرت، نفرات و نه ایده و مسائل اصلی کشور بسته شده‌اند. از طرف دیگر خیلی اوقات در این لیست‌ها اسامی نفراتی وجود دارد که عقاید اقتصادی متفاوتی دارند و این منجر به این می‌شود که ما ندانیم مسائل را باید از چه کسانی پیگیری کنیم. در انتخابات ۱۱ اسفند ۴۰ درصد مشارکت قطعی و ۳۰ درصد مردد داشتیم؛ اما ما نتوانستیم این ۳۰ درصد را به درصد مشارکت‌ها اضافه کنیم و این معضلی نیازمند آسیب شناسی است. چرا نتوانستیم این ۳۰ درصد مردم مردد برای شرکت در انتخابات را پای صندوق رای آوریم؟.

این فعال سیاسی دانشجویی  با بیان اینکه بعضی از کارهای مثبت دولت و مجلس گرچه با معیشت مردم رابطه مستقیم ندارد؛ اما نیازمند اطلاع رسانی است، توضیح داد: صادقانه باید گفت که فعالیت روابط عمومی دولت و مجلس دراین زمینه ها بسیار ضعیف است. این ضعف باید رفع شود. این موضوع در رابطه با کارهایی که ارتباط مستقیم در معیشت مردم دارد هم صادق است و باعث شده است کارهای مثبت دولت و مجلس اصلا به چشم مردم نیاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha