• جمعه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403022114917
  • خبرنگار : 71974

رییس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران:

تبیین قدمت سنت دانشگاهی در ایران نیازمند همکاری با رسانه است

تبیین قدمت سنت دانشگاهی در ایران نیازمند همکاری با رسانه است

رییس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران گفت: تبیین قدمت سنت دانشگاهی در ایران و جهان و تببین الزامات و مؤلفه‌های نظام دانشگاهی پیشگام در تمدن نوین ایرانی اسلامی، نیازمند همکاری مشترک دانشگاه و رسانه است.

به گزارش ایسنا، مهدی شهبازی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در نشست با قائم مقام رییس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی که در ساختمان شیشه‌ای صداوسیما برگزار شد، در زمینه فعالیت دانشگاه تهران برای برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران که بر اساس ماموریت محول شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه تهران صورت می‌گیرد، گفت: سنت دانشگاهی در ایران به اذعان سازمان یونسکو با تأسیس مرکز برجسته علمی همچون دانشگاه جندی‌شاپور در بیش از ۱۷ قرن قبل آغاز شده است.

استاد دانشگاه تهران و دبیر شورای علمی ستاد بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران، افزود: در سی‌ونهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد، قدمت تأسیس دانشگاه جندی شاپور برابر ۱۷۵۰ سال ثبت و این دانشگاه به عنوان کهن‌ترین دانشگاه جهان لقب گرفت. پیش از این رویداد، دانشگاه‌هایی مانند بولونیا با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند، اما با ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، مبدأ سنت دانشگاهی دنیا از مغرب زمین به ایران منتقل شد اما در طول هفت سالی که از این مصوبه مهم یونسکو می‌گذرد، اقدام خاصی را از سوی دانشگاه و رسانه در زمینه بهره‌برداری از آن برای تبیین و تبلیغ تمدن پرافتخار ایرانی و اسلامی شاهد نبوده‌ایم. ‌

وی با اشاره به اینکه رئیس دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ با حضور در جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسبت به ارائه ایده منضم نمودن قدمت دانشگاه تهران به سابقه بیش از ۱۷ قرن پایه‌گذاری آموزش عالی و همچنین بیان طرح برگزاری «بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران» اقدام نمود، یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در نخستین جلسه این شورا در سال ۱۴۰۳، «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» را مصوب کرد و بر این اساس مقرر شد تا نظامی نیز برای سنت دانشگاهی تدوین شود.

رییس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران گفت: تبیین قدمت سنت دانشگاهی در ایران و جهان و تببین الزامات و مؤلفه‌های نظام دانشگاهی پیشگام در تمدن نوین ایرانی اسلامی، نیازمند همکاری مشترک دانشگاه و رسانه است.

شهبازی با بیان اینکه در بازه زمانی اواخر اردیبهشت تا هشتم خرداد ماه شاهد برگزاری چهار رویداد مهم شامل «کنگره بین‌المللی علم و قرآن» با حضور رئیس‌جمهور محترم، «اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور»، «بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران» و «دومین دوره اعطای نشان عالی دانش» در دانشگاه تهران خواهیم بود، از رئیس سازمان صداوسیما و قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما جهت حضور در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری به منظور گسترش تعامل مدیران ارشد آموزش عالی با مدیران ارشد رسانه ملی دعوت نمود.

مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران در پایان این دیدار، فهرستی از برنامه‌ها و ظرفیت‌های موجود شبکه‌های سیما که به نظر می‌رسد می‌توانند در راستای ادبیات‌سازی برای «۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران» وارد میدان شوند را به قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما ارائه نمود. همچنین پیشنهادها و درخواست‌هایی به منظور راه‌اندازی آیتم‌های جدید در شبکه‌های سیما در راستای روایت سنت دانشگاهی در ایران عرضه شد.

وی همچنین نسخه‌ای از «روزشمار تاریخی دانشگاه تهران» و «کتاب روایتی از مدیریت میدانی: نبرد فرهنگی و رسانه‌ای در نماد آموزش عالی» اثر دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران را به قائم مقام رییس سازمان صداوسیما تقدیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha